Citat:
Ursprungligen postat av
TheGreatSweGuru
Det märks att du inte har en aning om hur vardagen ser ut för oss.
Ändå har du så tvärsäkra åsikter.
Jag tror inte man sparkat någon på MAN - det är för svårt, men du har rätt i att de ser oss mer som leverantör än som kollegor. De har nog aldrig konstruerat saker själva på det sättet som man gjort på Scania. Man har köpt mer från leverantörer.
Ingenjörerna på MAN och International är duktiga. Inget snack om saken. Men samarbetet har haltat. Mer från chefs/organisationshållet är min upplevelse. Än mer från International. Där är cheferna ännu mera vana att kräva och hota. Att trycka på för att få sin vilja igenom. Där är man vana att sparka folk.
Men helt riktigt är att om 30% av ingenjörerna på Traton Södertälje skulle dra så sitter MAN också i skiten, för de har ingen som har kompetensen att göra samma sak.
Och, så att inte nån missförstår. Det finns ett stort missnöje med organisationen och arbetssättet, men det finns också mycket som utvecklats. Och produkten är stark - fördelarna vi på "gamla Scania" har - att utveckla saker själva gör att man kan vara snabbare, att man kommer kunna integrera funktionalitet mycket bättre mellan systemen. Det är inte en lastbil byggd av komponenter från x olika leverantörer. Det är något som lirar bra tillsammans. Vi har utmaningar, men jag tror vi (om vi behåller kompetensen) har en möjlighet att spöa många konkurenter. Men ju mer vi får trassla med att hitta skrivbord och stå i köer, desto mindre innovation kommer ske.
När har jag hävdat tvärsäkra åsikter?
Googlar man och läser div tyska länkar så har MAN sagt upp tusentals anställda i omgångar de senaste åren.
Samtidigt som Scania bevisligen har ökat, iaf I Sverige.
Jo jag känner till att Scania är erkännt duktiga på att sambalansera och optimera fram en produkt som få andra företag i branschen.
Som jag har skrivit tidigare i tråden så har jag en sambo som jobbade nästan 10år på Scania, fram till för 1-2år sedan.
Pendling och barn tyckte hon var för jobbigt.
Den avdelning hon jobbade på hade ett bra samarbete med tyskarna, iaf de sista åren, efter att Scanias högre chefer " bankade vett" i MANs högre chefer och krävde öppen dialog mellan tyska och svenska ingenjörer.
Återstår att se hur starka produkter man kommer att ha om några år. Man verkar ha brännt massor av pengar på EV och i Kina.
Räcker pengarna till för det som genererar ALLA inkomster?
Resultaten av beslut fattade av ledningen tar som sagt några år.