2026-06-07, 14:25
  #577
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Googlade lite och ska man tro patenverkets siffror så har antalet patent genererat av Scania sjunkit markant efter 2020.
Vad kan det bero på? Man är fler anställda idag och håller samtidigt på att storsatsar på elfordon. Märklig sammanträffande det där....

Sökte på "inskickade patent av Scania sedan 2015"

När man haft en drive och infomerat personalen om vad man kan söka patent på och underlättat att göra det så har man fått in fler patent en period efter. Jag tror man haft en lite högre ribba på att inte bara söka patent för att det går, utan att de fakstikt ska vara "bra" - det är trots allt dyrt att söka patent...

Dessutom, för mina patent tog det 2-3 år innan alla var "publicerade", så kanske har bara inte patenten ännu blivit synliga, beroende på om man bara räknar godkända patent så kommer det ju att vara en "lagg" på x-år...

men det är vad jag tror och inte fakta då jag också bara hört detta "i korridoren" , men hur patentorganisationen funkar är en väldigt viktig faktor.
__________________
Senast redigerad av TheGreatSweGuru 2026-06-07 kl. 14:28.
Citera
2026-06-07, 14:34
  #578
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreatSweGuru
Det märks att du inte har en aning om hur vardagen ser ut för oss.

Ändå har du så tvärsäkra åsikter.

Jag tror inte man sparkat någon på MAN - det är för svårt, men du har rätt i att de ser oss mer som leverantör än som kollegor. De har nog aldrig konstruerat saker själva på det sättet som man gjort på Scania. Man har köpt mer från leverantörer.

Ingenjörerna på MAN och International är duktiga. Inget snack om saken. Men samarbetet har haltat. Mer från chefs/organisationshållet är min upplevelse. Än mer från International. Där är cheferna ännu mera vana att kräva och hota. Att trycka på för att få sin vilja igenom. Där är man vana att sparka folk.

Men helt riktigt är att om 30% av ingenjörerna på Traton Södertälje skulle dra så sitter MAN också i skiten, för de har ingen som har kompetensen att göra samma sak.

Och, så att inte nån missförstår. Det finns ett stort missnöje med organisationen och arbetssättet, men det finns också mycket som utvecklats. Och produkten är stark - fördelarna vi på "gamla Scania" har - att utveckla saker själva gör att man kan vara snabbare, att man kommer kunna integrera funktionalitet mycket bättre mellan systemen. Det är inte en lastbil byggd av komponenter från x olika leverantörer. Det är något som lirar bra tillsammans. Vi har utmaningar, men jag tror vi (om vi behåller kompetensen) har en möjlighet att spöa många konkurenter. Men ju mer vi får trassla med att hitta skrivbord och stå i köer, desto mindre innovation kommer ske.
När har jag hävdat tvärsäkra åsikter?

Googlar man och läser div tyska länkar så har MAN sagt upp tusentals anställda i omgångar de senaste åren.
Samtidigt som Scania bevisligen har ökat, iaf I Sverige.
Jo jag känner till att Scania är erkännt duktiga på att sambalansera och optimera fram en produkt som få andra företag i branschen.
Som jag har skrivit tidigare i tråden så har jag en sambo som jobbade nästan 10år på Scania, fram till för 1-2år sedan.
Pendling och barn tyckte hon var för jobbigt.
Den avdelning hon jobbade på hade ett bra samarbete med tyskarna, iaf de sista åren, efter att Scanias högre chefer " bankade vett" i MANs högre chefer och krävde öppen dialog mellan tyska och svenska ingenjörer.

Återstår att se hur starka produkter man kommer att ha om några år. Man verkar ha brännt massor av pengar på EV och i Kina.
Räcker pengarna till för det som genererar ALLA inkomster?
Resultaten av beslut fattade av ledningen tar som sagt några år.
Citera
2026-06-07, 14:39
  #579
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreatSweGuru
Är du insatt i vilka beslut som fattats? Alla är nog inte överens om detta... Eller var detta ett ironiskt inlägg?

Ja det var ironiskt.

Seriöst så vet jag inte vad som är bäst för Scania, men jag tycker ledningen nog bör vara lite ödmjuk efter sin gigantiska miss med ellastbilar.
Citera
2026-06-07, 14:59
  #580
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaQhard
Läser man i tråden om folks anekdoter så inser man att folk som jobbar hemifrån lurar sin arbetsgivare, vilket inte är okej. Jag vill fortfarande att folk ska kunna ha möjligheten att jobba hemifrån, men med den lön de faktiskt jobbar för.

Ingen annan bransch kan du skriva kontrakt på 40 timmars arbetsvecka, men bara prestera för 10 timmar.

Du ska inte tro på all dynga du läser på Flashback. De som inte får något gjort när de jobbar hemma får sannolikt inte något gjort när de jobbar på plats heller. Det handlar ju ändå om samma personer.

Tycker alla sådana här trådar trattar ned till avundsjuka och misstro. Man är avundsjuk på sina grannar som kan jobba hemifrån och klippa gräsmattan under lunchrasten. Det är vad det handlar om. Plus då mellanchefer som visas vara helt överflödiga när alla medarbetare sköter sitt hemifrån.
Citera
2026-06-07, 16:02
  #581
Medlem
Allt är så oklart
Jag söker lite extrajobb distans
Men ingen vill erkänna att det finns
Ska man ta en vanlig anställning och SEN få besked att man kan jobba hybrid?!! Inte konstig arbetsmarknaden suger i detta land
Citera
2026-06-07, 16:03
  #582
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du ska inte tro på all dynga du läser på Flashback. De som inte får något gjort när de jobbar hemma får sannolikt inte något gjort när de jobbar på plats heller. Det handlar ju ändå om samma personer.

Tycker alla sådana här trådar trattar ned till avundsjuka och misstro. Man är avundsjuk på sina grannar som kan jobba hemifrån och klippa gräsmattan under lunchrasten. Det är vad det handlar om. Plus då mellanchefer som visas vara helt överflödiga när alla medarbetare sköter sitt hemifrån.
Aha detta är för att kunna rädda mellancheferna!! Ja vad ska man säga gråta el skratta
Citera
2026-06-07, 16:04
  #583
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blondiethebeear
Då borde ju företag med 100 % kontorsnärvaro vara de mest innovativa. Verkligheten verkar tyvärr vara lite mer komplicerad än så.

Rimlig invändning. Företag gör som de vill naturligtvis och det blir en naturlig gallring. Det kan säkert variera en del mellan funktioner. Noterar att Elon Musk vägrar hemarbete i sina företag.
Citera
2026-06-07, 16:31
  #584
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Allt är så oklart
Jag söker lite extrajobb distans
Men ingen vill erkänna att det finns
Ska man ta en vanlig anställning och SEN få besked att man kan jobba hybrid?!! Inte konstig arbetsmarknaden suger i detta land

Samma här! Är så trött på att alla chefer sitter hemma och glassar sen lämpar de över allt på mig som är på plats. När jag sedan söker de tjänsterna som de har så är varje organisation i förnekelse gällande distansarbete. Jag tolkar det som
Att man kanske inte får kalla det så men att det sedan i praktiken förekommer. Men jag är hittills för feg för att ta risken
Citera
2026-06-07, 16:48
  #585
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du ska inte tro på all dynga du läser på Flashback. De som inte får något gjort när de jobbar hemma får sannolikt inte något gjort när de jobbar på plats heller. Det handlar ju ändå om samma personer.

Tycker alla sådana här trådar trattar ned till avundsjuka och misstro. Man är avundsjuk på sina grannar som kan jobba hemifrån och klippa gräsmattan under lunchrasten. Det är vad det handlar om. Plus då mellanchefer som visas vara helt överflödiga när alla medarbetare sköter sitt hemifrån.

Jag kan hålla med om det. Oftast är det dom största kritikerna just dom som inte kan/får arbeta på distans.
Citera
2026-06-07, 16:52
  #586
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Aha detta är för att kunna rädda mellancheferna!! Ja vad ska man säga gråta el skratta

Jag tror det är en del också. Med hemarbete krävs att man tar eget ansvar. Det krävs att man vet vad som ska göras och hur det ska göras. Sen kan man själv lägga upp det.
Då krävs inte någon lika närvarande chef. Därigenom kan nog många mellanchefer känna sig överflödiga. Inte minst börjar nog många andra ifrågasätta deras funktion. Tror därför att vissa mellanchefer upplever de anställdas hemarbete som hot mot deras egen existens inom organisationen. Jag har sett det själv och sett andra uttrycka samma sak i denna och liknande diskussionstrådar.
När argument mot hemarbete diskuteras ser jag sällan något annat än rena känsloargument. Som att man ska "främja sociala möten" bla bla bla. Att det är "bra att ses fysiskt". För mig räcker inte det. Jag vill veta varför det är bra och vad effekten av det dåliga blir. Gärna att det verifieras och presenteras mätbart.
Citera
2026-06-07, 16:54
  #587
Medlem
Ringhals3s avatar
Facket och väldigt många anställda har uppfattningen att att vinstdrivande aktiebolag först och främst är en arbetsplats och de ser inte längre än till förhållandena på arbetsplatsen.

Ägarna är ett vinstdtivande aktiebolag oändligt mycket mer än så. Om nu ägarna via styrelse och bolagsledning kommit fram till att de anställda ska vara på arbetet så handlar frågan om mer än så och sannolikt ökar lönsamheten om de anställda är på plats på arbetet under arbetstid.
Citera
2026-06-07, 16:57
  #588
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du ska inte tro på all dynga du läser på Flashback. De som inte får något gjort när de jobbar hemma får sannolikt inte något gjort när de jobbar på plats heller. Det handlar ju ändå om samma personer.

Tycker alla sådana här trådar trattar ned till avundsjuka och misstro. Man är avundsjuk på sina grannar som kan jobba hemifrån och klippa gräsmattan under lunchrasten. Det är vad det handlar om. Plus då mellanchefer som visas vara helt överflödiga när alla medarbetare sköter sitt hemifrån.

Jag kan bara hålla med. Dom största kritikerna är dom som inte får/kan jobba på distans.
Mycket handlar om avundsjuka i grunden.
Mellanchefer behövs sällan till såna som jobbar på distans. Dessa chefer behövs endast på plats för att leda personal på plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in