2026-06-09, 10:05
  #709
Medlem
Pansarbalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Det behöver inte alltid vara Indien som används ibland som ett "skräckexempel" och precis som du skriver så finns det många servicecenters runt om Europa. Det skrevs i en annan tråd att Scania hade ett i Polen som exempelvis.

Den Svenska modellen tillsammans med för fina och bekväma svenskar fungerar väldigt dåligt när gränserna försvunnit mer och mer i den globala värld vi lever i.
Det är en rätt stor skillnad att skicka diverse centrala HR-funktioner till Polen eller Baltikum, mot att lägga 4000 ingenjörstjänster där. Ska de dessutom vara nära produktion och testning, så ska produktionen och en testbara byggas där.

Kan säga att Scania/Traton inte riktigt verkar ha kassaflödet för att flytta hela södertäljeverksamheten, men ja, det högre chefsskiktet drömmer säkert.
Citera
2026-06-09, 10:05
  #710
Medlem
Varannan dag är rimligt alternativt 3 dagar kontor. Varför göra allt så omständigt??
Citera
2026-06-09, 10:18
  #711
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Varannan dag är rimligt alternativt 3 dagar kontor. Varför göra allt så omständigt??

Precis. Och de som vill vara på plats fem dagar i veckan ska såklart få det.

Jag ska tillägga att jag diskuterar i allmänna ordalag, inte just Scania specifikt då jag inte jobbar där. Men de verkar ju ha uppenbarliga problem med parkering, kontor m.m., så där finns det ju uppenbara fördelar med att folk är hemma så mycket som möjligt.
Citera
2026-06-09, 10:47
  #712
Medlem
De kan bara kräva distans i denna lågkonjuktur
Citera
2026-06-09, 11:38
  #713
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarbalk
Ja. Det finns en brist på ingenjörer som kan designa en motor, eller ens delar av en motor. Men det spelar inte så stor roll för resonemanget. Specialiserad kunskap som gör att du typ bara kan jobba på Scania och Volvo 1 eller 2 (överdrivet, men du fattar poängen) innebär att konkurrensen från Stockholm är mycket begränsad.

Är du däremot typ "Data Engineer", "Scrum master", "Project Owner" eller "Embedded softwate developer" finns det gott om andra arbetsplatser i Stockholmsområdet.

Tänker samma. Vissa ingenjörsroller är ju väldigt nischade mot just fordonsindustrin, och blir ju antalet arbetsgivare begränsade. Samtidigt, om branschnormen för de stora arbetsgivarna i den branschen (Volvo, Volvo Cars, Scania) lutar mot mer kontorsnärvaro så är det ju det som gäller.

Men absolut, roller inom t.ex. IT mm. är ju inte låsta mot en viss bransch på samma sätt så då har man betydligt fler jobb att välja på och kan ta del av mer varierade arbetsvillkor. Vissa kräver mer närvaro, vissa mindre, vissa betalar högre, vissa lägre, osv., så då kan man välja en arbetsgivare vars helhelserbjudande passar en viss persons preferenser och familjesituation.

Citat:
Ursprungligen postat av Pansarbalk
Jag förstår helt ärligt inte vad några av er argumenterar emot. Att folk inte på sikt letar efter annat om de har 1.5h pendling enkelväg och nu måste vara på kontoret 5 dagar i veckan? Det är klart att de börjar leta efter annat.

Ja, absolut, och jag utgår som sagt ifrån att det är syftet från Scania. Speciellt de med familj åker ju fetbort med detta krav, så dessa lär söka nytt inom kort.
Citera
2026-06-09, 11:41
  #714
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarbalk
Det har redan spekulerats om att syftet med det hela är att trigga uppsägningar, så visst, inte omöjligt, men om man tar bolaget på dess ord handlar det inte om den saken.

Självklart är de inte det man går med officiellt. Speciellt inte då provocerade uppsägningar kan leda till stora skadestånd.

Drar man en klyscha om samarbete etc. så duger det som officiell förklaring. Men självklart lär mängder av folk sluta då de i princip inte har något val, det är inte så hållbart att pendla 2-3 timmar per dag, inte få varken parkeringsplats eller sittplats samt inte kunna ta hand om sina barn.
Citera
2026-06-09, 11:51
  #715
Medlem
Står det i kontraktet så står det i kontraktet

Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Undrar hur det blir med de som anställdes till en hybridtjänst.
Citera
2026-06-09, 11:59
  #716
Medlem
Kanske läge med tredagarsvecka
Om det är så viktigt att vara hemma
Citera
2026-06-09, 12:38
  #717
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Kanske läge med tredagarsvecka
Om det är så viktigt att vara hemma

Hade funkat för mig. Dock så är det ju inte så att jag inte vill jobba, jag gillar mitt jobb. Men jag vill inte sitta i bilen i onödan 1+h/dag. Jag har iofs parkering precis utanför kontoret och eget rum, så jag har det ändå det lite bättre förspänt än stackarna på Scania.
Citera
2026-06-09, 13:36
  #718
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Självklart är de inte det man går med officiellt. Speciellt inte då provocerade uppsägningar kan leda till stora skadestånd.

Drar man en klyscha om samarbete etc. så duger det som officiell förklaring. Men självklart lär mängder av folk sluta då de i princip inte har något val, det är inte så hållbart att pendla 2-3 timmar per dag, inte få varken parkeringsplats eller sittplats samt inte kunna ta hand om sina barn.

Det är inte vi chefer som bestämt vart anställda bosatt sig. Personerna är anställda som resurser på Scania och det är där humankapitalet ska konsumeras har bolaget bestämt.

Ett jävla gnällande om pendling, barnhämtning och annat. Duger det inte så lämna - de är inte oersättbara och det finns 100 personer som skulle ersätta dessa varje dag. 5000 om vi börjar söka utanför Sverige med relocation till Södertälje.
Citera
2026-06-09, 13:37
  #719
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Det är inte vi chefer som bestämt vart anställda bosatt sig. Personerna är anställda som resurser på Scania och det är där humankapitalet ska konsumeras har bolaget bestämt.

Ett jävla gnällande om pendling, barnhämtning och annat. Duger det inte så lämna - de är inte oersättbara och det finns 100 personer som skulle ersätta dessa varje dag. 5000 om vi börjar söka utanför Sverige med relocation till Södertälje.

Som sagt, syftet är troligen just att folk ska sluta.
Citera
2026-06-09, 13:41
  #720
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Det är inte vi chefer som bestämt vart anställda bosatt sig. Personerna är anställda som resurser på Scania och det är där humankapitalet ska konsumeras har bolaget bestämt.

Ett jävla gnällande om pendling, barnhämtning och annat. Duger det inte så lämna - de är inte oersättbara och det finns 100 personer som skulle ersätta dessa varje dag. 5000 om vi börjar söka utanför Sverige med relocation till Södertälje.

Dit önskar man väl bara flytta från Soweto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in