Citat:
1926 var ju alldeles innan det stora raset, så antingen är den där professorn ute efter att visa en poäng som inte stämmer efter WW II eller så är han korkad... [i][indent]Hendrik Bessembinder är professor i finans vid Arizona State University ... har utvärderat avkastningen för 29.754 aktier mellan 1926-2025 på den amerikanska aktiemarknaden.
När professor Bessembinder gjorde det i undersökningen blev medianavkastningen –6,9 procent på respektive aktie under perioden.
De, som inte kan bättre ja

Citat:
Äh! Inte om man vet hur man gör bra FA-analyser... Stockpicking har varit dött från start, men många vägrar att tro att det är sant. Eller rättare sagt, många tror att just de har en speciell förmåga. Har man sen turen på sin sida några gånger så blir det en förstärkning av uppfattningen att man "slår index".
Det kan man förstås göra ett tag men med största sannolikhet beror det på tur och inte skicklighet.
Det kan man förstås göra ett tag men med största sannolikhet beror det på tur och inte skicklighet.

((T ex en kompis, som jobbar heltid med att investera åt sig själv, började med ca 250k. Vet inte hur mycket han har nu men över 10 miljoner, fastän han har även tagit pengar från det till levnadskostnader och en massa nöjesrresor.
Och själv plussade jag 30-35 % per år då jag satsade bara safe första 9 åren.
Senare körde jag ofta "all in" då jag hittade fynd och då varierade resultatet mycket mer. (Inte riktigt jämförbara siffror, eftersom i mina noteringar visar resultat bara för aktier, som jag sålt respektive år, och procenten räknade bara på investerat kapital, men mina resultat är mycket bättre än index.)
Första året med nya strategin fick jag +174 %
Sedan blev jag för slarvig/kaxig
plus att jag jobbade massor med annat och gick back två år, innan jag analyserade ordentligt igen och fick + 267 %.
Sedan några mer normala år +7 till +85 %.
Under hösten 2008 gick jag +45 % under samma period, som börsen rasade ungefär så mycket.))
Vid jämförelser med Buffett är det svårare för dem, eftersom deras kapital påverkar kurserna mycket mer än mitt

Citat:
Apan Ola kastade pil och spöade nästan alla mäklarproffs... 
Och sådana ofta klantskallar - se t ex vad de gjorde 2007-2008 - tycker fondförespråkare att man ska betala även då de är dåliga!!!
(I början hade min ovannämnda kompis en slags fond där han bara tog betalt i procent av hur mycket han SLOG index...)
Citat:
Ja. Att de inte begriper en del grundläggande gör att de inte begriper helheten
och därför drar fel slutsatser. Men som jag förklarade för min kompis, som är mycket bra på FA men skitdålig på psykologi, då han var sur på att marknaden inte fattade värdet direkt efter han fyndat, det är det som gjort att vi kunnat fynda...