Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Hendrik Bessembinder är professor i finans vid Arizona State University ... har utvärderat avkastningen för 29.754 aktier mellan 1926-2025 på den amerikanska aktiemarknaden.
Missvisande att börja räkna alldeles innan jätteraset och den stora depressionen.
Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Hela den fantastiska avkastningen i USA skapades bara av 1.082 bolag – 3,7 procent av alla bolag. Resten av aktierna gick ned, försvann eller utvecklades som statsskuldväxlar.
Där verkar finnas ett FELTÄNK, eftersom företag:
/kan läggas ned t ex då det är familjeföretag då grundaren dör/pensionerar sig men har tillgångar så aktieägarna får betalt.
/KÖPTS UPP för att de gått BRA...
Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
”Jag har ägt ungefär 400-500 aktier genom livet och tjänade den största delen av pengarna på 10 av dem”, sa Warren Buffett på Berkshire Hathaways bolagsstämma 2013.
Till hans försvar

kan sägas att det är mycket svårare för honom, eftersom p g a den stora mängden pengar de har går det inte gå in och ur, som jag gjort.
((En del år hade jag klumpat ihop vinstaktier och två år förlustaktier, så jag vet inte antal, men på alla de år, som jag listade alla, har jag bara TRE förlustaktier sedan starten 1978...)
Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Så är stockpicking död med denna information?
Eller blir framtiden mer av strategier där man försöker undvika förlorarna.
Dvs men köper index och blankar de som man ser som förlorare. Och så hoppas man på så vis gå bättre än index.
Enhanced fonder som Nordea har tror jag handlar om det. Man viktar ned bolag men tror mindre på i en fond som annars följer ett index.
Vilka strategier kan fungera när det gäller att välja bort de aktier som inte kommer gå bra?
En av amerikanska storfräsarna beklagade sig för att börsen domineras av TA-idioter,
d v s personer, som bara tittar på vad andra mest TA-idioter gjort, inte tittar på vad företag är värda!
Detta gör att det är problem att bedöma framtiden.
TA-idioterna skapar dessutom bubblor. Dessutom finns Trump

vilket gör att det är svårt att hitta fynd och är extra risk nu.
Men jag antar att det kommer att bli lägen att gå in senare.
Blankning har det stora problemet att lånetid kostar mycket, så även om man har rätt kan de bli förlust p g a lånekostnaden.
Jag skulle INTE ha aktiestrategin att försöka undvika förlustaktier, men leta efter vinnare
så här:
https://www.flashback.org/t3731742
Om man köper för mycket mindre än verkliga värdet är det normalt bara en tidsfråga innan man tjänar på dem.
Hittar man inget köpvärt, håller man sig undan, vilket iofs är ett sätt att undvika förlustaktier
Citat:
Ursprungligen postat av
Grisus-Kristus
Det är ju ett spel som i stort sett handlar om att lura småsparare på pengar.
Nu liknar det mer det där med att driva upp priset på värdelösa tulpanlökar.
Ja, det går att blåsa TA-idioterna genom att SKAPA köp och säljsignaler. Därför bör man inte vara TA-idiot
Citat:
Ursprungligen postat av
S.O.Stolp
Oddsen på aktiemarknaden är tyvärr brutalt riggade mot dig visar forskningen. Har man bara blundat och köpt en aktie är sannolikheten stor att avkastningen hade varit bättre på bankkontot säger han.
Men det är det väl få som gör?
En utgångsstrategi är att läsa på lite och bara köpa aktier som kostar mer än 50 kr.
Njae.
Ja, läsa på och räkna ut FA-värden på möjligt intressanta.
Nej jag har tjänat bra, inte på pennyaktier, inte heller på över 50, utan på dem emellan som snart troligt kommer att få mycket bättre resultat.