2026-05-31, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Det är ju så. Och då finns inte heller producenter och människor heller.

Vet inte hur du tänkte att det där skulle vara relevant.

??
Staten delar ut ineffektiv utbildning till högt pris och plundrar var och en på det i efterhand.

Sedan levererar folk arbete mot ersättning.

Vet inte hur du tänkte att det där skulle vara relevant.

Att folk arbetar leder inte till tillväxt och stigande företagsvärden.

Visst, du kan kasta pil själv och köpa med dina egna pengar. Så får vi se hur det går. Efter att du gjort det tillräckligt många ggr.

Lär bli minus-resultat.
Jaha,det är väl i högsta grad relevant, allt i hop, varför inte?

Staten delar ut ineffektiv utbildning? Enligt vem, dej, det är ju bara ditt påstående.
Jag påstår motsatsen...

Klart att det inte funnits några företag eller aktier om det inte funnits konsumenter som konsumerat deras varor/ tjänster.
Hur tänkte du där?
Förklara hur du tänkte där, för oss dumma.

Du är en märklig människa, alltid lika otrevliga, överlägset narcissistiska ton i svaren från dej, i varenda inlägg du ger.

Du borde läsa dina egna svar en gång så kanske du får en tankeställare.
Sitter och leker smart och expert på allt från elproduktion till aktiemarknaden.
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-05-31 kl. 20:13.
Citera
2026-05-31, 20:29
Medlem
Bob-Dylans avatar
Det han egentligen kom fram till var alltså att man ska köpa index fonder då och inte enskilda aktier om man ska spara i ett sekel.
Citera
2026-05-31, 23:18
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
https://www.di.se/analys/100-ar-av-underavkastning/
Hendrik Bessembinder är professor i finans vid Arizona State University ... har utvärderat avkastningen för 29.754 aktier mellan 1926-2025 på den amerikanska aktiemarknaden.

På hundra år har den amerikanska aktiemarknaden skapat ofattbara 855.000 miljarder kronor i värde.

Genomsnittsavkastningen i USA, det totala värdet som skapats delat med alla aktier som varit noterade, är fantastiska 30.000 procent på hundra år.

Och det ser ju bra ut. Men
När professor Bessembinder gjorde det i undersökningen blev medianavkastningen –6,9 procent på respektive aktie under perioden.

Så medianen går back. Inte bara dålig avkastning utan back.

De flesta aktier är förlust-investeringar.

Hela den fantastiska avkastningen i USA skapades bara av 1.082 bolag – 3,7 procent av alla bolag. Resten av aktierna gick ned, försvann eller utvecklades som statsskuldväxlar.

Har man bara blundat och köpt en aktie är sannolikheten stor att avkastningen hade varit bättre på bankkontot.

Endast 3.7% av bolagen är de som skapar värde.

Att skapa en portfölj genom att kasta pil ger förlustportfölj.

Bessembinder visar att halva avkastningen som genererades i USA över hundra år skapades av bara 46 aktier.

1082 bolag ordnar den stora avkastningen. Men hälften ordnas av endast 42 bolag.

De fem bästa aktierna har genererat 21,4 procent av all avkastning på USA-börsen sedan 1925. Det gäller som sagt att pricka rätt aktie.

Bessembinder visade att endast 27,6 procent av aktierna överavkastade mot den breda börsen under hundra år. 60 procent av aktierna i studien minskade i värde under perioden. Bara 42,2 procent av alla aktier lyckades ge bättre avkastning än korta statsobligationer under tiden de var noterade.

En annan rapport som JP Morgan gjort visade att mer än 40 procent av alla aktier i Russell 3000 hade förlorat mer än 70 procent av sitt värde sedan 1980 för att aldrig återhämta sig. All avkastning kom från 7 procent av aktierna i undersökningen.

”Jag har ägt ungefär 400-500 aktier genom livet och tjänade den största delen av pengarna på 10 av dem”, sa Warren Buffett på Berkshire Hathaways bolagsstämma 2013.

Hans parhäst Charlie Munger fyllde i ”om du tar bort några av Berkshires bästa investeringar är vår långsiktiga avkastning rätt så genomsnittlig.”

Dvs även för Berkshire gäller att dom är genomsnittliga men har haft turen eller skickligheten att pricka in några topp bolag.

Så är stockpicking död med denna information?

Eller blir framtiden mer av strategier där man försöker undvika förlorarna.
Dvs men köper index och blankar de som man ser som förlorare. Och så hoppas man på så vis gå bättre än index.
Enhanced fonder som Nordea har tror jag handlar om det. Man viktar ned bolag men tror mindre på i en fond som annars följer ett index.

Vilka strategier kan fungera när det gäller att välja bort de aktier som inte kommer gå bra?
Det är därför man ska investera i en simpel indexfond.
Citera
2026-05-31, 23:30
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Det är därför man ska investera i en simpel indexfond.

Exakt. Har man bra timing så köper man när det går illa, och säljer när det går bra.
Inte EN fond, utan flera. USA, global och Sverige. ISK.

Sålde mina USA-fonder 10/9, sen så blev det 11/9.. (2001 var det väl med Bin Laden och hans turbaner)
Efter ett tag så köpte jag tillbaka fonderna givetvis.
Bara ett exempel bland flera.
Senast redigerad av kraftfoder 2026-05-31 kl. 23:32.
Citera
2026-05-31, 23:36
Medlem
Citat:
Hendrik Bessembinder är professor i finans vid Arizona State University ... har utvärderat avkastningen för 29.754 aktier mellan 1926-2025 på den amerikanska aktiemarknaden.
Hans slutsatser är välkända och en del av matematiken bakom rekommendationerna att köpa en indexfond.
Citera
2026-06-01, 00:12
Medlem
Citat:
”Jag har ägt ungefär 400-500 aktier genom livet och tjänade den största delen av pengarna på 10 av dem”, sa Warren Buffett på Berkshire Hathaways bolagsstämma 2013.

Hans parhäst Charlie Munger fyllde i ”om du tar bort några av Berkshires bästa investeringar är vår långsiktiga avkastning rätt så genomsnittlig.”

Dvs även för Berkshire gäller att dom är genomsnittliga men har haft turen eller skickligheten att pricka in några topp bolag.
Ja det är ju ett sätt att beskriva det, om man bortser från det de gjorde avsevärt mycket bättre än andra så var de egentligen genomsnittliga. Att det ser ut så här följer ju av den fördelning du själv beskriver, avkastning på börsen genereras till stor del av ett fåtal väldigt högpresterande bolag. Plockar man bort de få bolagen ur ett investmentbolags eller fonds portfölj så kommer avkastningen bli avsevärt sämre. Men det betyder verkligen inte att det var "tur" som fick Berkshire att överprestera S&P 500 i 50 års tid. Ingen investerare har kristallkula, men lyckas man hitta de här bolagen som stiger med hundratals procent över några år bara lite oftare än andra är det oftast allt som krävs för att man faktiskt ska vara bättre än snittet.

Citat:

Dvs men köper index och blankar de som man ser som förlorare. Och så hoppas man på så vis gå bättre än index.
Enhanced fonder som Nordea har tror jag handlar om det. Man viktar ned bolag men tror mindre på i en fond som annars följer ett index.

Vilka strategier kan fungera när det gäller att välja bort de aktier som inte kommer gå bra?
Nej, det säger egentligen inte så mycket mer än att det aldrig kommer vara en bra idé att köpa ett fåtal aktier och lägga dem i byrålådan, men ingen rimlig strategi för stockpicking bygger ju på att man gör det eller kastar pil på börsbolag. Det krävs aktiv analys och att man faktiskt är villig att följa och omutvärdera sina investeringar.

Och nja, medan "om jag bara köper index minus den sämsta aktien" låter som en enkel strategi så kräver det ju lika mycket analys som aktiva investeringar. Medan man kan fråga sig varför en del bolag på de svenska skitlistorna äns tillåts på börsen så är det för de stora indexen inte lika lätt att peka ut uppenbara skitbolag. Man kan förstås tänka att det är ganska goda chanser att lyckas, men belöningen för att plocka bort ett underpresterande bolag är sannolikt inte mer än att överprestera index med någon procent. Om allt man tänker på är att slå index år efter år kan det kanske t.o.m. ha hyfsat goda chanser att lyckas. Problemet är ju att risken när strategin skiter sig är hög, om man har valt att plocka bort det som visar sig vara bubblaren (vilket som sagt är svårt att förutsäga) är man plötsligt markant eftersatt och det kommer vara i princip omöjligt att ta igen ett sådant glapp enbart med en sådan strategi.
Citera
2026-06-01, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Jaha,det är väl i högsta grad relevant, allt i hop, varför inte?
Men du har ingen aning om hur. För du redogör inte när du fått ditt påstående synat.
Istället börjar du fråga mig om ditt påstående.

När du påstår är det du som har förklaringsbördan. Påstå inte sådant du inte kan redogöra för.

Citat:
Staten delar ut ineffektiv utbildning? Enligt vem, dej, det är ju bara ditt påstående.
Jag påstår motsatsen...
Ja det är jag som påstår det och ingen annan. Och jag kan naturligtvis visa det. Men att göra det drar diskussionen för off topic. Det var trots allt bara en bisats från mig som inte är av vikt för tråden.

Citat:
Klart att det inte funnits några företag eller aktier om det inte funnits konsumenter som konsumerat deras varor/ tjänster.
Hur tänkte du där?
Förklara hur du tänkte där, för oss dumma.
Jag skrev: "Och då finns inte heller ..." vilket gör att läsaren förstår att jag levererar en konsekvens av det citerade.

Hur läste du det där?
Förstår du på allvar inte att det var en konsekvens av vad du skrev??

Citat:
Du är en märklig människa, alltid lika otrevliga, överlägset narcissistiska ton i svaren från dej, i varenda inlägg du ger.
Ja, tänk att det är så otrevligt att förvänta sig att du kan redogöra för dina påståenden.

Det har aldrig slagit dig att det otrevliga är att häva hur sig grundlösa påståenden och sedan inte redogöra när man blir ifrågasatt. Dvs det du gör hela tiden.

Citat:
Du borde läsa dina egna svar en gång så kanske du får en tankeställare.
Sitter och leker smart och expert på allt från elproduktion till aktiemarknaden.
Mina inlägg läser jag naturligtvis. Var och en har ju koll på det denne skriver. Och vad andra skriver i tråden. Så att det går att ha en sakligt diskussion. Av respekt för andra.
Gör inte du det?
Citera
2026-06-01, 08:19
Medlem
Citat:
https://www.di.se/analys/100-ar-av-underavkastning/

På hundra år har den amerikanska aktiemarknaden skapat ofattbara 855.000 miljarder kronor i värde.

Genomsnittsavkastningen i USA, det totala värdet som skapats delat med alla aktier som varit noterade, är fantastiska 30.000 procent på hundra år.

Och det ser ju bra ut. Men
När professor Bessembinder gjorde det i undersökningen blev medianavkastningen –6,9 procent på respektive aktie under perioden.

Så medianen går back. Inte bara dålig avkastning utan back.

De flesta aktier är förlust-investeringar.

Hela den fantastiska avkastningen i USA skapades bara av 1.082 bolag – 3,7 procent av alla bolag. Resten av aktierna gick ned, försvann eller utvecklades som statsskuldväxlar.

Har man bara blundat och köpt en aktie är sannolikheten stor att avkastningen hade varit bättre på bankkontot.

Endast 3.7% av bolagen är de som skapar värde.

Att skapa en portfölj genom att kasta pil ger förlustportfölj.

Bessembinder visar att halva avkastningen som genererades i USA över hundra år skapades av bara 46 aktier.

1082 bolag ordnar den stora avkastningen. Men hälften ordnas av endast 42 bolag.

De fem bästa aktierna har genererat 21,4 procent av all avkastning på USA-börsen sedan 1925. Det gäller som sagt att pricka rätt aktie.

Bessembinder visade att endast 27,6 procent av aktierna överavkastade mot den breda börsen under hundra år. 60 procent av aktierna i studien minskade i värde under perioden. Bara 42,2 procent av alla aktier lyckades ge bättre avkastning än korta statsobligationer under tiden de var noterade.

En annan rapport som JP Morgan gjort visade att mer än 40 procent av alla aktier i Russell 3000 hade förlorat mer än 70 procent av sitt värde sedan 1980 för att aldrig återhämta sig. All avkastning kom från 7 procent av aktierna i undersökningen.

jag läste detta också, alla som håller på med aktier säger sig tjäna på det, men jag vet inte hur medvetna alla är om ev vinster eller förluster. tex på avanza är det lätt att se om du gör förlust eller inte under tid, men på en del ställen blir det svårare, tex LF är det helt hopplöst.

så handen på hjärtat alla- hur ligger ni til med aktier över tid? Jag ligger rätt mkt plus,
Citera
2026-06-01, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Ja det är ju ett sätt att beskriva det, om man bortser från det de gjorde avsevärt mycket bättre än andra så var de egentligen genomsnittliga. Att det ser ut så här följer ju av den fördelning du själv beskriver, avkastning på börsen genereras till stor del av ett fåtal väldigt högpresterande bolag. Plockar man bort de få bolagen ur ett investmentbolags eller fonds portfölj så kommer avkastningen bli avsevärt sämre.
Mja, Charlie Munger säger ju att det var några innehav som gjorde att dom hamnade ovanför snittet.
Några låter ju inte som det är så många av det 500. 1% kanske.

Citat:
Men det betyder verkligen inte att det var "tur" som fick Berkshire att överprestera S&P 500 i 50 års tid. Ingen investerare har kristallkula, men lyckas man hitta de här bolagen som stiger med hundratals procent över några år bara lite oftare än andra är det oftast allt som krävs för att man faktiskt ska vara bättre än snittet.
Jag lämnade öppet för att det var antingen tur eller skicklighet.

Men dom har ju köpt bolag på ett sådant sätt att dom själva kan ta del av styrningen och på så sätt påverka. Det är inget som småsparare har möjlighet till. Det närmaste man kommer är väl att köpa i någon form av aktivist-fond.

Citat:
Nej, det säger egentligen inte så mycket mer än att det aldrig kommer vara en bra idé att köpa ett fåtal aktier och lägga dem i byrålådan, men ingen rimlig strategi för stockpicking bygger ju på att man gör det eller kastar pil på börsbolag. Det krävs aktiv analys och att man faktiskt är villig att följa och omutvärdera sina investeringar.
Det är väl just analysera och omvärdera mm som aktivt förvaltade fonder gör. Och få av dom går bättre än index.

Dvs det kräver en stor portion tur för att gå bättre än index en längre tid. Alternativt en skill så ytterst få besitter.

Citat:
Och nja, medan "om jag bara köper index minus den sämsta aktien" låter som en enkel strategi så kräver det ju lika mycket analys som aktiva investeringar. Medan man kan fråga sig varför en del bolag på de svenska skitlistorna äns tillåts på börsen så är det för de stora indexen inte lika lätt att peka ut uppenbara skitbolag. Man kan förstås tänka att det är ganska goda chanser att lyckas, men belöningen för att plocka bort ett underpresterande bolag är sannolikt inte mer än att överprestera index med någon procent. Om allt man tänker på är att slå index år efter år kan det kanske t.o.m. ha hyfsat goda chanser att lyckas. Problemet är ju att risken när strategin skiter sig är hög, om man har valt att plocka bort det som visar sig vara bubblaren (vilket som sagt är svårt att förutsäga) är man plötsligt markant eftersatt och det kommer vara i princip omöjligt att ta igen ett sådant glapp enbart med en sådan strategi.
Tanken där var att det skulle krävas mindre tur eller skicklighet i att sortera bort några som kommer gå sämre än index. Om det stämmer vet jag inte riktigt. Men det var en tanke.
Och då fungerar det tills många gör så, och då funderar inte det längre.

Ja det är just index som är referensen för t ex fondförvaltare. Kan dom slå index marginellt konsistent så är deras lycka gjord. Då är det bara för placerare att köpa in sig med belåning.
Citera
2026-06-01, 10:43
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Är ju just av den anledningen som indexfonder i tid och otid rekommenderas, då man genom indexfonder får en bred exponering mot stabila storbolag som så gott som alltid är lönsamma och innebär låg risk.

Om man ska ägna sig åt stock picking så får man vara beredd på att gå back, i synnerhet om det gäller småbolag. Studien verkar ju ha fångat in "alla" aktier där den absoluta majoriteten var tveksamma öresaktier som högst troligt aldrig gått med vinst.

Men självklart finns det rätt mkt psykologi kopplat till detta, många är övertygade om att just de kan slå index och om de under en tillfällig period faktiskt överpresterar index så förstår de inte att det är ett resultat av tur och inte skicklighet.
Citera
2026-06-01, 13:25
Bannlyst
Ni som envist gång på gång tramsar på med ”det är omöjligt att slå index”, förstår ni verkligen inte att ALLA inte kan underprestera mot index?

Det faktum att ni indexkramare misslyckats betyder inte att alla gör det.
Senast redigerad av Capstan 2026-06-01 kl. 13:28.
Citera
2026-06-01, 14:57
Medlem
Citat:
Men du har ingen aning om hur. För du redogör inte när du fått ditt påstående synat.
Istället börjar du fråga mig om ditt påstående./ Vad svamlar du om? Du försöker blanda bort korten. Påståenden är det du som gör i tråden.

När du påstår är det du som har förklaringsbördan. Påstå inte sådant du inte kan redogöra för./ Redogör då för det du påstår till att börja med./ Du svamlar och tänker bara ett steg i taget framåt, varför?

Ja det är jag som påstår det och ingen annan. Och jag kan naturligtvis visa det. Men att göra det drar diskussionen för off topic. Det var trots allt bara en bisats från mig som inte är av vikt för tråden./ Varför påstod du något sådant hittepå från första början då, var det inte OT då med, eller är det bara andra som är OT?

Jag skrev: "Och då finns inte heller ..." vilket gör att läsaren förstår att jag levererar en konsekvens av det citerade./Tydligen inte...

Hur läste du det där?
Förstår du på allvar inte att det var en konsekvens av vad du skrev??/ Vad babblar du om?

Ja, tänk att det är så otrevligt att förvänta sig att du kan redogöra för dina påståenden./ Ja just det, vi andra väntar på att du ska redogöra för dina påståenden!

Det har aldrig slagit dig att det otrevliga är att häva hur sig grundlösa påståenden och sedan inte redogöra när man blir ifrågasatt. Dvs det du gör hela tiden./ Ja , precis det, det borde du verkligen tänka på. Det var det jag påpekade, din pajas.

Mina inlägg läser jag naturligtvis. Var och en har ju koll på det denne skriver. Och vad andra skriver i tråden. Så att det går att ha en sakligt diskussion. Av respekt för andra.
Gör inte du det?/ Ja du visar verkligen "respekt" mot andra i dina inlägg, läs dina inlägg och återkom ifrågan råder jag dig. Du upplevs inte så som du tror. Men jag läser in en viss tvivel i ditt svar du nu gett, att du börjsr vackla lite.Tack för det.
Om du nu försöker tänka mer än ett steg framåt, då borde du förstå att jag inte är helt vilse.
Vilket företag klarar sig utan att någon konsumerar deras varor, tjänster tex.
Blir det en värdeökning utan att de vill betala för det dom skapar?
Vem handlar upp det dom skapar i värdeökning...någon form av konsument kanske?

Detta skrev du i ett tidigare inlägg
Lite oklart vad du menar med fiktiv rikedom.
Får inte företagen tex fri tillgång till utbildad arbetskraft i utbyte mot att de betalar skatt? Är det osant menar du?

Men företagen skapar värden i form av produktivitetsökning.

Konkurrensen ser till att det är konsumenterna som får billigare varor. Varav det mesta av det värde kapitalisterna skapar norpas av konsumenterna.

Av det lilla värde som är kvar stjäl staten en del via skatt på (nominell) inkomst av kapital.

Men den lilla reala avkastning som är kvar är positiv trots all. På lång sikt iaf. Men så mycket är det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in