2026-06-03, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag kollade lite på det som finns online om denna kvinna. Det är svårt att göra en tvärsäker bedömning.

Antingen så är hon en 100% tvättäkta rättshaverist - eller så är hon verkligen utsatt för mobbning på arbetet, ganska extrem sådan.

Jag vet att det existerar. När man är obekväm hos någon högre upp för att man ställer legitima krav kan det sätta igång en sån här process. Det är inte alltför ovanligt.

Men vad som är sanning vet ju inte vi. Förhoppningsvis är det upp till rätten att avgöra.

Många av er har kanske bara jobbat på funktionella jobb med goda arbetsgivare. Lucky you! Det finns tyvärr helt galna, dysfunktionella arbetsplatser där folk gaddar ihop sig mot andra, utfrysning, särbehandling mm.

Jag köper hennes historia. Jag har blivit mobbad på ALLA mina arbetsplatser som jag har varit på. Jag är en manlig sjuksköterska och många har sett mig som ett hot på avdelningen. De jämför sig med mig. Jag är vass och duktig utan att skryta, förväntar mig en viss nivå på sjukvården som vi bedriver. Imorgon är det vi själva som ligger inne, då vill vi ändå ha bra vård.

Många gaddar ihop sig mot mig, sprider lögner och skitsnack för att få bort mig från en arbetsplats. Detta är något som börjar inom några veckor. Samtidigt vägrar jag att anpassa och förminska mig själv för att passa in. Patienterna tycker om en iallafall.

De absolut värsta arbetskollegorna är kärringarna på 50+ inom vården.

ps. Inge*la Kort*unen var skyddsombud på region västernorrland i övik. Hon gick emot en avdelning och anmälde avdelningen för dålig arbetsmiljö. Folk blev sjuka på jobbet. Vad hände?. Hon blev omplacerad då hon hade skadat sitt rykte och region västernorrlands. Trots att hon gjorde sitt jobb och värnade om de anställdas hälsa. Hon fick välja mellan psyk eller sollefteå. Rätt saftigt att få pendla 2 timmar tur och retur varje dag till sollefteå. Nu var detta flera år sedan, så vet ej hur det har gått.
Senast redigerad av Lofiboy 2026-06-03 kl. 17:36.
Citera
2026-06-03, 18:07
Medlem
jessewn372s avatar
Det kan vara både och.

Hon är en elakartat personlighetsstörd individ som är omöjlig att samarbeta med -> kollegor drar sig undan, några slutar -> för att skydda sig egen mentala hälsa undviker kollegor henne i största möjliga mån -> individen upplever sig utfryst och kanske de facto också är det.

Det är dock inte mobbning i egentlig mening utan en ren överlevnadsstrategi hos övriga.

Citat:
Ursprungligen postat av Coinin
Det blir lite svårt i praktiken då hon påstår att i princip alla på arbetsplatsen har kränkt henne. Antingen så är det faktiskt så att hon blivit mobbad av samtliga eller så är det hon som är problemet (och vägrar inse hur).
Citera
2026-06-03, 18:14
Medlem
jessewn372s avatar
Låter tufft, men ganska bekvämt av dig att förlägga orsaken på andra.

Vad exakt menar du med "förminska mig själv för att passa in"?

Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Jag köper hennes historia. Jag har blivit mobbad på ALLA mina arbetsplatser som jag har varit på. Jag är en manlig sjuksköterska och många har sett mig som ett hot på avdelningen. De jämför sig med mig. Jag är vass och duktig utan att skryta, förväntar mig en viss nivå på sjukvården som vi bedriver. Imorgon är det vi själva som ligger inne, då vill vi ändå ha bra vård.

Många gaddar ihop sig mot mig, sprider lögner och skitsnack för att få bort mig från en arbetsplats. Detta är något som börjar inom några veckor. Samtidigt vägrar jag att anpassa och förminska mig själv för att passa in. Patienterna tycker om en iallafall.

De absolut värsta arbetskollegorna är kärringarna på 50+ inom vården.

ps. Inge*la Kort*unen var skyddsombud på region västernorrland i övik. Hon gick emot en avdelning och anmälde avdelningen för dålig arbetsmiljö. Folk blev sjuka på jobbet. Vad hände?. Hon blev omplacerad då hon hade skadat sitt rykte och region västernorrlands. Trots att hon gjorde sitt jobb och värnade om de anställdas hälsa. Hon fick välja mellan psyk eller sollefteå. Rätt saftigt att få pendla 2 timmar tur och retur varje dag till sollefteå. Nu var detta flera år sedan, så vet ej hur det har gått.
Citera
2026-06-03, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jessewn372
Låter tufft, men ganska bekvämt av dig att förlägga orsaken på andra.

Vad exakt menar du med "förminska mig själv för att passa in"?

Precis såhär låter det alltid. Att man förlägger orsaken på andra än en själv. Vilket alltid är en lögn. Jag är inte på jobbet för att låtsasskratta och prata skit om andra kollegor. Sitta med "coola gänget" och prata ner nyexade som gör fel. Skrika och gapa och trycka ner arbetskollegor som gör fel. Är det såhär man bygger upp en god kamratskap och bra arbetsmiljö? Dessa kärringar har en gång i tiden varit nyexade. Det är så otroligt många som borde ha bytt karriär och arbetsplats för längesedan, men av feghet inte klarar av något annat än att sprida pest och pina på sin arbetsplats.

Är du vass, duktig och säger till folk angående fel, då får du skit! Allt ska sopas under mattan i vården, ALLT! Så fort man tar upp ett problem, då blir det svettigt. Helst ska man låtsas om ingenting och klappa varandra på axlarna och säga "det blir bättre"

Prova och jobba en månad på golvet, så får du se vad jag pratar om.
Citera
2026-06-03, 21:18
Medlem
Angående Ingela som fick gå som skyddsombud när hon påtalade brister i arbetsmiljön på en avdelning i RVN regionen. De sa att hon hade "samarbetsproblem" och annat trams. Det är såhär RVN behandlar sin personal.

Om man går in och läser henne inlägg, så ser man att en viss Petra Å har kommenterar hennes fall också. Jag litar på Petra, om det håller i rätten återstår att se. I vården dominerar tystnadskulturen och om du inte delar den kulturen så kommer de skylla på, "samarbetsproblem" och andra hittepåtrams för att lägga skulden på dig.

https://www.facebook.com/ingela.korhonen/posts/pfbid032J3F8YZ3NtDF42CtkQDVSdVKNEWDmrmw3QtHof87TKY qsWwSWkanwvgg5zqmLih7l

https://www.vardfokus.se/arbetsmiljo/skyddsombudhotas-och-kranks-2/

Var tionde skyddsombud i Vårdförbundet har utsatts för kränkningar och hotfullt beteende från sina chefer. En del pressas att avsäga sig rollen, visar Vårdfokus enkät.

Ett annat sätt att påverka skyddsombuden är genom hot och bestraffningar, visar Vårdfokus enkät. Det kan till exempel handla om sämre löne­utveckling än kollegerna. Andra vittnar om att de hotats med omplacering, uppsägning, utfrysning eller att det — om arbetsmiljöarbetet ”drivs för långt” — kan bli svårare att ta ut semester

Bara som ett exempel på hur det ser ut i vården..
Senast redigerad av Lofiboy 2026-06-03 kl. 21:22.
Citera
2026-06-03, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Att personen tackat nej till ett omplaceringserbjudande ligger förstås henne i fatet, för då har arbetsgivaren gjort sitt och bollen ligger istället hos arbetstagaren. Därav förståeligt att facket inte vill företräda henne, för de förstår att utsikterna för ett vinnande case är svaga givet detta.

Det håller jag med om, men samtidigt vet vi inte alla detaljer. Det är mest argumentet att facket inte vill driva det, så därav måste hon ha fel. Det argumentet förstår jag inte. Om facket skulle driva varenda evt felaktig uppsägning så skulle det nog kosta dem för mycket.
Citera
2026-06-03, 22:00
Medlem
Citat:
Angående Ingela som fick gå som skyddsombud när hon påtalade brister i arbetsmiljön på en avdelning i RVN regionen. De sa att hon hade "samarbetsproblem" och annat trams. Det är såhär RVN behandlar sin personal.

Om man går in och läser henne inlägg, så ser man att en viss Petra Å har kommenterar hennes fall också. Jag litar på Petra, om det håller i rätten återstår att se. I vården dominerar tystnadskulturen och om du inte delar den kulturen så kommer de skylla på, "samarbetsproblem" och andra hittepåtrams för att lägga skulden på dig.

https://www.facebook.com/ingela.korhonen/posts/pfbid032J3F8YZ3NtDF42CtkQDVSdVKNEWDmrmw3QtHof87TKY qsWwSWkanwvgg5zqmLih7l

https://www.vardfokus.se/arbetsmiljo/skyddsombudhotas-och-kranks-2/

Var tionde skyddsombud i Vårdförbundet har utsatts för kränkningar och hotfullt beteende från sina chefer. En del pressas att avsäga sig rollen, visar Vårdfokus enkät.

Ett annat sätt att påverka skyddsombuden är genom hot och bestraffningar, visar Vårdfokus enkät. Det kan till exempel handla om sämre löne­utveckling än kollegerna. Andra vittnar om att de hotats med omplacering, uppsägning, utfrysning eller att det — om arbetsmiljöarbetet ”drivs för långt” — kan bli svårare att ta ut semester

Bara som ett exempel på hur det ser ut i vården..

Ett bra skyddsombud ska iofs vara opopulär hos chefen, det är de som är populära hos chefen som förmodligen är riktigt dåliga. Dock så gillar jag inte konceptet med skyddsombud öht. Det är bättre det är någon utifrån som har det uppdraget. För det blir en väldigt komplicerat situation om ett skyddsombud är beroende av den som den ska föra fighten emot. Det är lite som försvarsadvokaten skulle vara anställd och få lön av åklagaren.

Dock kan väl skyddsombudet vända sig centralt eller regionalt, om de behandlas illa.
Senast redigerad av pending1 2026-06-03 kl. 22:10.
Citera
2026-06-04, 14:44
Medlem
jessewn372s avatar
Ok så du kommer som helt ny till jobb efter jobb och inleder med att läxa upp dina helt nya (och mer erfarna) kollegor om alla fel de gör?

Om du ska funka i ett sammanhang behöver du ibland släppa på dina principer och inte vara en besserwisser. Det kallas social kompetens. Och det betyder inte man ska se mellan fingrarna gällande allt, men man måste noga välja sina strider.

Citat:
Precis såhär låter det alltid. Att man förlägger orsaken på andra än en själv. Vilket alltid är en lögn. Jag är inte på jobbet för att låtsasskratta och prata skit om andra kollegor. Sitta med "coola gänget" och prata ner nyexade som gör fel. Skrika och gapa och trycka ner arbetskollegor som gör fel. Är det såhär man bygger upp en god kamratskap och bra arbetsmiljö? Dessa kärringar har en gång i tiden varit nyexade. Det är så otroligt många som borde ha bytt karriär och arbetsplats för längesedan, men av feghet inte klarar av något annat än att sprida pest och pina på sin arbetsplats.

Är du vass, duktig och säger till folk angående fel, då får du skit! Allt ska sopas under mattan i vården, ALLT! Så fort man tar upp ett problem, då blir det svettigt. Helst ska man låtsas om ingenting och klappa varandra på axlarna och säga "det blir bättre"

Prova och jobba en månad på golvet, så får du se vad jag pratar om.
Citera
2026-06-07, 21:56
Medlem
Vet någon var hon arbetade och med vad?
Citera
2026-06-08, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quiskui
Vet någon var hon arbetade och med vad?
Nån avdelning eller mottagning på Sundsvalls sjukhus, arbetade som undersköterska
Citera
2026-06-08, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chiquita
Det finns ju riktlinjer i regionen vad som är ett skäligt erbjudande, och om facket inte kan representera henne så har hon ju fått ett erbjudande inom de riktlinjerna men som hon har tackat nej till. Det låter ju som att hon inte kommer kunna vinna detta…
Riktlinjer står aldrig över rättspraxis
Citera
2026-06-08, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mami98
Nån avdelning eller mottagning på Sundsvalls sjukhus, arbetade som undersköterska
Nej. Hon jobbade som köksbiträde på 75 procent i ett produktionskök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in