Citat:
Ursprungligen postat av
AutDisceAutDiscede
Något jag lärt mig genom mången år i arbetslivet är att vid tvister med kollegor och/eller arbetsgivare så håller det INTE med att komma med att "jag känner mig mobbad", "jag, känner mig kränkt" osv... Det måste vara handfasta exempel, då kan du ha en chans. Ex. min kollega gjorde detta, vid denna tidpunkt då jag gjorde x eller y... Känsloargument kan vara bra att ha med, men enkom om det kan styrkas av handfasta exempel. "Min kollega gjorde detta vid denna händelse och detta fick mig att känna...".
Vad som sagts och gjort i TS, vet jag inte så lämnar detta därhän...
Citat:
Ursprungligen postat av
Pringles-Kungen
Det är förstås sant, man måste ha lite konkret på fötterna, att man kanske inte kommer helt överens är ju en sak och inget som håller. Men ex. utfrysning, konsekventa nedvärderande beteenden och dyl. är ju sådant jag tänker mig kan bli aktuellt, men så klart får det alltid lyftas inom gruppen/enheten först även om det är en väldigt tråkig sak att göra.
Så är det förstås, lättast är ju om man kan påvisa en negativ särbehandling gentemot kollegorna, typ att alla får jobba hybrid utom en viss person, att alla får sin önskade semester beviljad utom en viss person, att alla bjuds in till veckomöten utom en viss person, etc. Då är det lättare att peka på att man faktiskt behandlas sämre än kollegorna och om arbetsgivaren inte har någon godtagbar förklaring så anses det vara särbehandling.
Att bara säga att man känner sig kränkt räcker såklart inte långt, det är ju dessutom rätt standard att folk på ett jobb stör sig på varandra för olika saker så det gäller ju alla.