Citat:
Ursprungligen postat av
Jr.Soprano
Det stämmer ju helt enkelt inte, det finns flertalet affärer internationellt som har ett bra mycket större sortiment än systembolaget inklusive beställningssortimentet.
Vad det gäller söndagsöppet så är det ett steg på vägen att ge den enskilde medborgaren lite mer frihet, det bästa hade ju så klart varit att skrota monopolet.
Vad jag vet så är det ganska unikt att du har tillgång till ett sånt brett sortiment och möjlighet att köpa kvalitetsvaror till bra priser i ett helt land.
Har tidvis bott utomlands både Spanien, Tyskland och England. Där hittade jag inte någon motsvarighet. Man fick resa in till storstäderna och söka sig till specialbutiker, många med betydligt snävare öppningstider jämfört med svenska systembolaget.
Nu har jag inga problem med att systemet inte är öppet på Söndagar, då jag mest beställer varor som inte finns på mitt lokala systembolag då min smak verkar divigera från de flestas i närområdet.
Sen kan man tycka det är rätt sköt att det finns nån dag i veckan då torgets sittplatser inte helt uppfylls av de skröpliga individetr som hänger på låset när bolaget öppnas.