2026-05-26, 08:58
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Väldigt få ställen du får tag i cigaretter och snus dygnet runt.

Ska staten lägga sig i om man vill köpa heroin?

I princip alla bensinmackar har öppet dygnet runt.

Heroin är olagligt så den jämförelsen håller inte.
Citera
2026-05-26, 08:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RegnSol
Vi ska inte ha något systembolag, låt alkoholen säljas på den fria och oreglerade marknaden.

Statens alkoholmonopol, tillsammans med alla andra jävla monopol och inskränkningar av befolkningens autonomi är bara till för att förslava oss. Staten skiter fullständigt om du skulle supa skallen av din varje dag.

En anarkist, coolt!
Citera
2026-05-26, 09:00
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avhandla
Kanske årets sämsta argumentation. Det saknar relevants om område skatt för ett annat för att olika områden ska fungera som annars inte skulle göra det. Exempelvis sjukvård, skola etc. Det kallas fördelningspolitik. Du kan tacka mig senare för denna bildning. Vidare, så innebär inte att snus/cigaretter är något som samhället önskar utan man har bara landat i en balans. Gör vi på det här sättet typ så skadar vi samhället minst, men önskan är att inte ha det alls för det skadar samhället. Vilket tramsigt inlägg.

Ja och folk som köper alkohol betalar för sina alkoholskador själva via skatten. Men nu har vi det och det är tillgängligt dygnet runt fast det är lika skadligt som alkohol så argumentet att vi försöker begränsa skadorna håller inte såvida det inte blir lika reglerat som alkohol.
Citera
2026-05-26, 09:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
I princip alla bensinmackar har öppet dygnet runt.

Heroin är olagligt så den jämförelsen håller inte.

Staten kan väl göra heroin lagligt på samma sätt som dom kan underlätta för medborgarna att få tag på starkvaror.

Nu har man gjort bedömningen att det är nyttigare för folket om dom inte skjuter heroin och sköter sin inhandling av starkare alkoholvaror som en vuxen människa.

Kan man inte ha alkohol hemma utan att stjälpa i sig allt kommer man ändå inte gynnas av systemet är öppet dygnet runt.
Citera
2026-05-26, 09:07
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Staten kan väl göra heroin lagligt på samma sätt som dom kan underlätta för medborgarna att få tag på starkvaror.

Nu har man gjort bedömningen att det är nyttigare för folket om dom inte skjuter heroin och sköter sin inhandling av starkare alkoholvaror som en vuxen människa.

Kan man inte ha alkohol hemma utan att stjälpa i sig allt kommer man ändå inte gynnas av systemet är öppet dygnet runt.

Ja, personligen har jag inget emot ifall heroin blev lagligt. Anser att vuxna människor ska få göra vad de vill med sina egna kroppar.

Men så länge heroin faktiskt är olagligt så kan det inte jämföras med alkohol. Då är det bättre att jämföra med andra lagliga droger som nikotin.
Citera
2026-05-26, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jr.Soprano
Det stämmer ju helt enkelt inte, det finns flertalet affärer internationellt som har ett bra mycket större sortiment än systembolaget inklusive beställningssortimentet.

Vad det gäller söndagsöppet så är det ett steg på vägen att ge den enskilde medborgaren lite mer frihet, det bästa hade ju så klart varit att skrota monopolet.
Vad jag vet så är det ganska unikt att du har tillgång till ett sånt brett sortiment och möjlighet att köpa kvalitetsvaror till bra priser i ett helt land.
Har tidvis bott utomlands både Spanien, Tyskland och England. Där hittade jag inte någon motsvarighet. Man fick resa in till storstäderna och söka sig till specialbutiker, många med betydligt snävare öppningstider jämfört med svenska systembolaget.
Nu har jag inga problem med att systemet inte är öppet på Söndagar, då jag mest beställer varor som inte finns på mitt lokala systembolag då min smak verkar divigera från de flestas i närområdet.
Sen kan man tycka det är rätt sköt att det finns nån dag i veckan då torgets sittplatser inte helt uppfylls av de skröpliga individetr som hänger på låset när bolaget öppnas.
Citera
2026-05-26, 09:10
Medlem
wotoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Jag tycker det är spännande med folk som är emot det för att de inte behöver det.
Lätt egoistiskt.
Jag behöver heller inte det, men VARFÖR SKULLE JAG STÅ I VÄGEN för dem som behöver det?
Det kostar mig INGENTING om det är öppet söndagar.

Det där med att "behöva" söndagsöppet köper jag inte. Det är ju i princip bara folk med alkoholproblem som har ett akut behov av att handla på en söndag. En vanlig svensson har ju inga problem att ha några bärs hemma, eller att bara planera lite och handla på fredagen.

Dessutom, som någon påpekade här i tråden, så kostar söndagsöppet enorma pengar i OB. Det kommer garanterat göra att spriten och ölen blir ännu dyrare än vad det redan är. Onödigt att vi alla ska betala mer bara för att folk inte kan planera sina inköp.
Citera
2026-05-26, 09:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Ja, personligen har jag inget emot ifall heroin blev lagligt. Anser att vuxna människor ska få göra vad de vill med sina egna kroppar.

Men så länge heroin faktiskt är olagligt så kan det inte jämföras med alkohol. Då är det bättre att jämföra med andra lagliga droger som nikotin.

Att sälja och bruka heroin = olagligt
Att bryta mot svensk alkoholmonopol = olagligt
Att sälja nikotin till underåriga = olagligt

Att legalisera heroin = möjligt
Att ändra svensk alkoholpolitik = möjligt
Att ändra svensk lagstiftning kring nikotin = möjligt
Citera
2026-05-26, 09:29
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Förstår du inte att utökade öppettider innebär högre priser?
Mer/fler personal som dessutom ska ha (mer) OB-ersättning kostar pengar som kunderna får betala för.

Visst, butikerna/affärerna tjänar nog på det eftersom de har öppet när kunderna vill handla, men företagens kostnader blir högre, vilket kunderna får betala för.

Butik A har öppet 09-17 vardagar, och det krävs tre kanske tre anställda personer för att sköta butiken.
Butik B har öppet 07-21 alla dagar i veckan, vilket både innebär betydligt fler anställda och högre utgifter för anställda i form av OB-ersättning.

Okej, vi kunder uppskattar generösa öppettider, men det innebär också högre pris/kostnader.
Du har fel. Butikerna med söndagsöppet och även sent på kvällarna räknar med ökad försäljning. Produkterna och butiken har man redan och kan man ha öppet fler timmar så ökar omsättningen och butiken tjänar mer pengar.
Kostnaden för personal med OB är en liten kostnad i förhållande till övriga kostnader.
Livsmedelsbutiker hade aldrig haft öppet som de nu har om de inte hade tjänat på det.

Förslagsvis lite ekonomistudier för dig kanske kan vara bra.
Citera
2026-05-26, 09:30
Medlem
för sossarna är det makten som gäller, och i detta fall att fortsätta (sen typ 2000) att säga emot SD, för det onanerar deras väljare till..

svenskars problem är att de litar för mycket på staten å tror att alla gamla beslut är bra per automatik

Citat:
Ursprungligen postat av Arneweisskorrv
Äntligen någon som kan tänka lite större än vad sossetrynet är fult.
Även jag skiter i renar och marker i Lappland, det drabbar inte mig i södra Sverige, men självklart fattar jag att det är en stor fråga för en del i norra Sverige.
Jag önskar ego-svenne kunde få in i skallen att det finns andra människor med andra behov.
Citera
2026-05-26, 09:30
Medlem
madnesstookthems avatar
Innebär förslaget söndagar specifikt eller helgdagar ?

Det sistnämnda är absolut välkommet. Söndagar som veckodag är förstås totalt ointressant för de allra flesta. Som många redan påpekat, lördagsöppet till 18:00 är väsentligt bättre.
Citera
2026-05-26, 09:32
Medlem
Enligt denna logik räcker det de har öppet en gång i månaden nuts

so what om det kostar OB, folket njuter av alkohol, varför ska man inte kunna fylla på en söndag?
det finns de som jobbar kväll och kanske inte börjar förrän kl.14 på måndag, varför kan inte de få möjlighet att köpa en fin vinare att dela?

sluta vara ett får, folket ska styra, inte staten

Citat:
Ursprungligen postat av wotoo
Det där med att "behöva" söndagsöppet köper jag inte. Det är ju i princip bara folk med alkoholproblem som har ett akut behov av att handla på en söndag. En vanlig svensson har ju inga problem att ha några bärs hemma, eller att bara planera lite och handla på fredagen.

Dessutom, som någon påpekade här i tråden, så kostar söndagsöppet enorma pengar i OB. Det kommer garanterat göra att spriten och ölen blir ännu dyrare än vad det redan är. Onödigt att vi alla ska betala mer bara för att folk inte kan planera sina inköp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in