2026-05-25, 21:21
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Ja, det är den faktiskt.

Så då kan vi ju stänga matbutikerna också på söndagar med det argumentet. Apoteken med för den delen och alla klädaffärer, elektronikaffärer, byggvaruhandels osv. Vi kan ju återgå till hur det var på 30 och 40-talet när söndagarna var en dag man gick till kyrkan och resten av dagen satt man i en soffa och inte gjorde någonting.
Citera
2026-05-25, 21:21
Medlem
hippilis avatar
Om det blir söndags öppet för min del spelar det ingen roll men däremot är jag för om dom skulle få sälja starköl i vanliga mat affärer
Citera
2026-05-25, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingflash
Söndagarna ska vara stängt.

Släpp vin och starköl fritt istället till matbutikerna.

Håller med dig.
Citera
2026-05-25, 21:24
Medlem
Poddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-Roev
Det där med att kunna köpa starköl, vin och kanske nåt mer alkoholhaltigt i livsmedelsbutiker har man pratat om ända sen 90-talet. Tror aldrig det kommer att hända.

Känns lite konstigt ändå, i Finland, Danmark och massor med andra länder är det okej, varför skulle det inte fungera i Sverige?
Citera
2026-05-25, 21:40
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Så då kan vi ju stänga matbutikerna också på söndagar med det argumentet. Apoteken med för den delen och alla klädaffärer, elektronikaffärer, byggvaruhandels osv. Vi kan ju återgå till hur det var på 30 och 40-talet när söndagarna var en dag man gick till kyrkan och resten av dagen satt man i en soffa och inte gjorde någonting.

Förstår du inte att utökade öppettider innebär högre priser?
Mer/fler personal som dessutom ska ha (mer) OB-ersättning kostar pengar som kunderna får betala för.

Visst, butikerna/affärerna tjänar nog på det eftersom de har öppet när kunderna vill handla, men företagens kostnader blir högre, vilket kunderna får betala för.

Butik A har öppet 09-17 vardagar, och det krävs tre kanske tre anställda personer för att sköta butiken.
Butik B har öppet 07-21 alla dagar i veckan, vilket både innebär betydligt fler anställda och högre utgifter för anställda i form av OB-ersättning.

Okej, vi kunder uppskattar generösa öppettider, men det innebär också högre pris/kostnader.
Citera
2026-05-25, 21:40
Medlem
Citat:
För att det blir dyrare till att börja med...
I Norge är det mesta stängt på Söndagar, och där är allt dyrare. Så dyrt att Norrmännen vallfärdar till Sverige för att handla på Svenska söndagsöppna gallerior nära gränsen. Så det där är bara käbbel.
Citera
2026-05-25, 21:42
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Har har inget emot det men vill hellre ha alkoholen fri i affärer och låt systembolag vara kvar som nischade butiker med den kvalitet på olika varor de har!
Citera
2026-05-25, 21:43
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Förstår du inte att utökade öppettider innebär högre priser?
Mer/fler personal som dessutom ska ha (mer) OB-ersättning kostar pengar som kunderna får betala för.

Visst, butikerna/affärerna tjänar nog på det eftersom de har öppet när kunderna vill handla, men företagens kostnader blir högre, vilket kunderna får betala för.

Butik A har öppet 09-17 vardagar, och det krävs tre kanske tre anställda personer för att sköta butiken.
Butik B har öppet 07-21 alla dagar i veckan, vilket både innebär betydligt fler anställda och högre utgifter för anställda i form av OB-ersättning.

Okej, vi kunder uppskattar generösa öppettider, men det innebär också högre pris/kostnader.

Det är irrelevant. Om affärer ska ha stängt bara för att utökade öppettider leder till högre priser så kan vi stänga allt jag räknade upp i mitt förra inlägg.
Citera
2026-05-25, 21:51
Medlem
Vitiss avatar
Jag hade uppskattat små vinbutiker lite här och var, som i Danmark.
Dessa skulle helst drivas i Systembolagets regi; jag gillar Systembolaget.
Kunnig personal, och många butiker har ett brett och spännande sortiment.
Citera
2026-05-25, 21:52
Medlem
Ja låt folk supa som dom vill
Knarka också
Släpp allt fritt
Citera
2026-05-25, 21:53
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Det är irrelevant. Om affärer ska ha stängt bara för att utökade öppettider leder till högre priser så kan vi stänga allt jag räknade upp i mitt förra inlägg.

Nej, för vi konsumenter är ju uppenbarligen beredda att betala för generösa öppettider.

Jag har ett företag (ingen butik), och mina anställda jobbar måndag till fredag, i stort sett utan OB-tillägg.
Skulle jag erbjuda företagets tjänster även på helger så skulle det bli dyrare för mina kunder.
Citera
2026-05-25, 21:56
Medlem
Butikerna kan få kränga istället...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här