2026-05-26, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGuru101
Jimmie Åkesson (SD) gjorde ett utspel 19 Maj 2026 "Låt Systembolaget ha söndagsöppet". Jag är lite osäker på vilka konsekvenserna skulle bli men antar att det skulle bli både positivt (mindre hets att handla när det är öppet) och negativt (några smygalkisar som super mer på helgen med barn hemma).

Det vore intressant att få veta vad ni tycker. Jag skapade även en omröstning för er som gillar demokrati: *

* Länk till extern poll bortplockad då forumet har egna lösningar på den typen av upplägg. Något som i första hand ska användas i stället för att leda trafik bort från forumet.

/Mod

Nej, eftersom Systembolaget borde läggas ner, eller åtminstone konkurrensutsättas.
Citera
2026-05-26, 07:26
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Podde
Känns lite konstigt ändå, i Finland, Danmark och massor med andra länder är det okej, varför skulle det inte fungera i Sverige?

Den frågan får du ställa till nån av makthavarna i Sverige!
Citera
2026-05-26, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Jag har sagt det tidigare: regleringar gör bara att alkoholister planerar och köper mer. Det har inget med att värna folkhälsan att göra, utan är ren signalpolitil.

Exakt. Istället för några spontana öl så "planerar" man in att dricka i förväg.

Citat:
Ursprungligen postat av Flatulisten
För egen del kvittar det om det är öppet på söndagar eller inte. 99% av mina inköp görs på vardagar, och det är inte svårt att planera in ett besök på Systembolaget.
Citera
2026-05-26, 08:16
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Ta ett land som Danmark som inte har samma monopol som Sverige.

Mycket sämre utbud och fyra gånger så hög alkoholdödlighet.

Varför är det så viktigt att kunna impulsköpa sponken? Ica har inte öppet dygnet runt heller.

Finns många orter som inte har BB eller ens vårdcentral.

Men tydligen är det viktigare att kunna köpa sprit dygnet runt veckan om.

Pajasförslag från ett pajasparti som inte levererat på ett enda vallöfte dom gav förra valrörelsen.

Nej, ICA har inte öppet dygnet runt, men de har betydligt generösare öppettider än Systembolaget. Cigaretter och snus kan man köpa dygnet runt, så varför skulle inte samma regler gälla för alkohol? Vi är vuxna människor och kan själva bestämma när vi vill köpa alkohol utan att staten ska lägga sig i.
Citera
2026-05-26, 08:39
Medlem
Sockerssons avatar
Ska och ska. Spritmonopolet borde givetvis avskaffas och sen får privata systembolag ha öppet hur mycket eller lite de vill.
Citera
2026-05-26, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Dubbelmoral!

"En öl till maten"...

Chezzuz...är du på riktigt!?

Summa summarum:

SB ska inte ha monopol på nånting!

Alkohol är LAGLIGT i Sverige, därför ska alkoholhaltiga drycker kunna säljas var som helst, när som helst.

Cigg, snus (blä!), Ipren, Treo m.m. säljs ju dygnet runt...

Faktiskt inte. Är du galen? Dessa saker påverkar hälsan som andra ska betala. Det ska vara en balans, folkets pengar ska inte betala för dit supande i form av belastningar på samhället.
Citera
2026-05-26, 08:49
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avhandla
Faktiskt inte. Är du galen? Dessa saker påverkar hälsan som andra ska betala. Det ska vara en balans, folkets pengar ska inte betala för dit supande i form av belastningar på samhället.

Cigaretter och snus påverkar också hälsan, men där finns inget monopol och du kan köpa det i vilken kiosk som helst dygnet runt. Dessutom är det de som köper alkoholen som står för den mesta kostnaden i form av de skyhöga skatterna.
Citera
2026-05-26, 08:50
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Är alla andra länders befolkningar som klarar av att handla alkohol på söndagar också alkisar och halvalkisar?
Med tanke på förekomsten av skrumplever och annat så ja.
Citera
2026-05-26, 08:53
Medlem
Citat:
Cigaretter och snus påverkar också hälsan, men där finns inget monopol och du kan köpa det i vilken kiosk som helst dygnet runt. Dessutom är det de som köper alkoholen som står för den mesta kostnaden i form av de skyhöga skatterna.

Kanske årets sämsta argumentation. Det saknar relevants om område skatt för ett annat för att olika områden ska fungera som annars inte skulle göra det. Exempelvis sjukvård, skola etc. Det kallas fördelningspolitik. Du kan tacka mig senare för denna bildning. Vidare, så innebär inte att snus/cigaretter är något som samhället önskar utan man har bara landat i en balans. Gör vi på det här sättet typ så skadar vi samhället minst, men önskan är att inte ha det alls för det skadar samhället. Vilket tramsigt inlägg.
Citera
2026-05-26, 08:55
Medlem
kraftfoders avatar
På stenåldern jobbade jag på bolaget mån-fred, 9:30-18, affärstid.
Som en lanthandel på gamla tider kan man säga, i en gammal svensk film.
Hade inte ställt upp på att jobba helg. (DDR fanns på den tiden också)
Annars var jobbet bra, fick lära mig om öl, vin, sprit etc, och dricka gratis på statens bekostnad..

Idag så kvittar det lika när det gäller Systemets öppettider för min del. Köper inte så mycket där ändå, köper från EU via fraktbolag. Så det kan kvitta som sagt deras öppettider.
Citera
2026-05-26, 08:56
Avstängd
Citat:
Nej, ICA har inte öppet dygnet runt, men de har betydligt generösare öppettider än Systembolaget. Cigaretter och snus kan man köpa dygnet runt, så varför skulle inte samma regler gälla för alkohol? Vi är vuxna människor och kan själva bestämma när vi vill köpa alkohol utan att staten ska lägga sig i.

Väldigt få ställen du får tag i cigaretter och snus dygnet runt.

Ska staten lägga sig i om man vill köpa heroin?
Citera
2026-05-26, 08:57
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Med tanke på förekomsten av skrumplever och annat så ja.

Och ingen får skrumplever med de nuvarande reglerna. Och ingen får lungcancer eller KOL fast cigaretter kan köpas dygnet runt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in