2026-05-26, 05:53
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Nej, jag ser inget behov av söndagsöppet på systemet.
Tillgång sex av sju dagar i veckan räcker bra.
Jag gillar i grunden systembolaget då det de säljer håller en viss kvalitet och personalen är kunnig och hjälpsam.
Söndagsöppet innebär automatiskt att varorna blir något dyrare då det behövs mer personal och att mer OB behöver betalas ut.

Systembolagets anställda har inte bra villkor. Skulle nog säga att de är nog det statliga bolag med sämst löner av alla. Därför är det imponerande hur hjälpsamma de är när man ser massa andra statliga som har högre löner men sämre service
Citera
2026-05-26, 05:54
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motorolamicrotac
Privata aktörer kan välja om de vill ha söndagsöppet, de tar själva förlusten (många som har söndagsöppet går med förlust. Högre personal kostnad ob mm)
Systembolaget är statligt=vårat. Förlusten för söndagsöppet drabbar skattebetalarna.

Systembolaget är väl det mest lönsamma. Sen fifflas det bort pengar
Citera
2026-05-26, 06:03
Medlem
Jag tycker det är bra att man inte kan handla på Söndagar även om jag själv skulle vilja ha öppet så tänker jag på alla missbrukare. Missbrukare få tag på öl ändå men det blir lite jobbigare för dom.
Citera
2026-05-26, 06:36
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGuru101
Jimmie Åkesson (SD) gjorde ett utspel 19 Maj 2026 "Låt Systembolaget ha söndagsöppet". Jag är lite osäker på vilka konsekvenserna skulle bli men antar att det skulle bli både positivt (mindre hets att handla när det är öppet) och negativt (några smygalkisar som super mer på helgen med barn hemma).

Det vore intressant att få veta vad ni tycker. Jag skapade även en omröstning för er som gillar demokrati: *

* Länk till extern poll bortplockad då forumet har egna lösningar på den typen av upplägg. Något som i första hand ska användas i stället för att leda trafik bort från forumet.

/Mod

Att SYSTEMBOLAG ens tillåts existera är en skandal. Ännu mer skandal är det att de inte har öppet som andra affärer. Det omyndigförklarade svenska folket har mycket att lära.
Citera
2026-05-26, 06:44
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGuru101
Jimmie Åkesson (SD) gjorde ett utspel 19 Maj 2026 "Låt Systembolaget ha söndagsöppet". Jag är lite osäker på vilka konsekvenserna skulle bli men antar att det skulle bli både positivt (mindre hets att handla när det är öppet) och negativt (några smygalkisar som super mer på helgen med barn hemma).

Det vore intressant att få veta vad ni tycker. Jag skapade även en omröstning för er som gillar demokrati: *

* Länk till extern poll bortplockad då forumet har egna lösningar på den typen av upplägg. Något som i första hand ska användas i stället för att leda trafik bort från forumet.

/Mod

Systembolaget bör avskaffas, som i 99.99% av världen. Låt människor leva.
Citera
2026-05-26, 06:50
Medlem
Cameltotems avatar
Jag tycker nog inte det.

Bor i en liten håla där vi tack och lov har ett systembolag. Problemet är att vi har många industriarbetare som har rejäl söndags ångest för de står inför en tuff vecka med slit och elände. Vet flera som super skallen av sig på söndagarna, hade det varit ett systembolag öppet hade de druckit ännu mer.
Citera
2026-05-26, 06:52
Medlem
Jag handlar min flaska vin mellan 17.30-18.00 på udda torsdagar. Räcker om det är öppet då.
Tur förresten att det är söndagsstängt. Då kan alkisarna omöjligt supa sig i fyllan på en söndag.
Citera
2026-05-26, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Jag tycker nog inte det.

Bor i en liten håla där vi tack och lov har ett systembolag. Problemet är att vi har många industriarbetare som har rejäl söndags ångest för de står inför en tuff vecka med slit och elände. Vet flera som super skallen av sig på söndagarna, hade det varit ett systembolag öppet hade de druckit ännu mer.
Om man supit skallen av sig har man väl redan druckit "mer".
Citera
2026-05-26, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Jag tycker det är bra att man inte kan handla på Söndagar även om jag själv skulle vilja ha öppet så tänker jag på alla missbrukare. Missbrukare få tag på öl ändå men det blir lite jobbigare för dom.
Dom dricker upp även söndagsransonen på lördag. Sen dricker dom fulsprit och folköl på söndagen.
Citera
2026-05-26, 07:06
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Du är alltså en principiell människa och jag är en praktisk människa.

För övrigt ser jag fördelar med Systembolagets omfattande sortiment, det är förmodligen världsunikt att så mycket finns att välja på (eller beställa) på ett och samma ställe.

Men vi kan ju tycka att olika saker är viktiga, utan att bli osams.
Det stämmer ju helt enkelt inte, det finns flertalet affärer internationellt som har ett bra mycket större sortiment än systembolaget inklusive beställningssortimentet.

Vad det gäller söndagsöppet så är det ett steg på vägen att ge den enskilde medborgaren lite mer frihet, det bästa hade ju så klart varit att skrota monopolet.
Citera
2026-05-26, 07:07
Medlem
Orm Ondes avatar
Ja, självklart. Eftersom vi slutat med söndagsstängt av religiösa skäl vad gäller allt annat, finns inget skäl att göra undantag för alkohol.

Det är bara den gamla nykterist- och hälsofanatikermaffian som är emot, som vanligt.
Citera
2026-05-26, 07:13
Medlem
TjackOhejs avatar
Dom hade gärna fått ha öppet på söndagar enligt min mening, inte för att det spelar mig så stor roll sålänge femlitersdunken har en skvätt eller två kvar att erbjuda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in