2026-05-25, 19:48
Medlem
Jimmie Åkesson (SD) gjorde ett utspel 19 Maj 2026 "Låt Systembolaget ha söndagsöppet". Jag är lite osäker på vilka konsekvenserna skulle bli men antar att det skulle bli både positivt (mindre hets att handla när det är öppet) och negativt (några smygalkisar som super mer på helgen med barn hemma).

Det vore intressant att få veta vad ni tycker. Jag skapade även en omröstning för er som gillar demokrati: *

* Länk till extern poll bortplockad då forumet har egna lösningar på den typen av upplägg. Något som i första hand ska användas i stället för att leda trafik bort från forumet.

/Mod
Senast redigerad av Allaballawalla 2026-05-25 kl. 20:03. Anledning: Länk till poll på extern sida.
Citera
2026-05-25, 19:51
Medlem
grungewhores avatar
I delar av Amerikanska södern kan man inte köpa alkohol på söndagar p g a religion. Samma moralism på kommunistisk grund är vad vi har i Sverige.

Jag har sagt det tidigare: regleringar gör bara att alkoholister planerar och köper mer. Det har inget med att värna folkhälsan att göra, utan är ren signalpolitil.
Citera
2026-05-25, 19:54
Medlem
olasvenssons avatar
Js Systembolaget borde ha öppet alla dagar i veckan. Speciellt då det ägs av folket.
Citera
2026-05-25, 19:57
Medlem
Flatulistens avatar
För egen del kvittar det om det är öppet på söndagar eller inte. 99% av mina inköp görs på vardagar, och det är inte svårt att planera in ett besök på Systembolaget.
Citera
2026-05-25, 20:01
Medlem
Riksreptilens avatar
Nej tack för mig.

Det ingick fortsatt förslag att ha en liten kyl för storsälarna bland öl?
Det kan fungera om minst 30 % är från alkoholfria sortimentet.
Citera
2026-05-25, 20:01
Medlem
Stenballes avatar
Nej, jag ser inget behov av söndagsöppet på systemet.
Tillgång sex av sju dagar i veckan räcker bra.
Jag gillar i grunden systembolaget då det de säljer håller en viss kvalitet och personalen är kunnig och hjälpsam.
Söndagsöppet innebär automatiskt att varorna blir något dyrare då det behövs mer personal och att mer OB behöver betalas ut.
Citera
2026-05-25, 20:04
Moderator
Allaballawallas avatar
Då detta är en politisk fråga snarare än något annat får diskussionen flytta till ett lämpligare forum.

Om TS vill ha en poll tillagad får h*n fråga berörda moderatorer. Den som fanns med i trådstarten och leder till en extern sida raderade jag.

Alkohol och dryck --> Politik: inrikes
/Moderator
Citera
2026-05-25, 20:07
Medlem
Eurodiscos avatar
Det har egentligen ingen betydelse för mig.Men av princip så ska dom givetvis ha öppet på söndagar. Men Tycker att det är viktigare att systemet har öppet längre på lördagar till minst 18:00. Men det bästa vore om man kunde handla öl o vin i vanliga affärer.
Citera
2026-05-25, 20:08
Medlem
Jag tycker det är spännande med folk som är emot det för att de inte behöver det.
Lätt egoistiskt.
Jag behöver heller inte det, men VARFÖR SKULLE JAG STÅ I VÄGEN för dem som behöver det?
Det kostar mig INGENTING om det är öppet söndagar.

Citat:
Ursprungligen postat av TheGuru101
Jimmie Åkesson (SD) gjorde ett utspel 19 Maj 2026 "Låt Systembolaget ha söndagsöppet". Jag är lite osäker på vilka konsekvenserna skulle bli men antar att det skulle bli både positivt (mindre hets att handla när det är öppet) och negativt (några smygalkisar som super mer på helgen med barn hemma).

Det vore intressant att få veta vad ni tycker. Jag skapade även en omröstning för er som gillar demokrati: *

* Länk till extern poll bortplockad då forumet har egna lösningar på den typen av upplägg. Något som i första hand ska användas i stället för att leda trafik bort från forumet.

/Mod

Citera
2026-05-25, 20:10
Medlem
Mitt svar är nej till öppet på söndagar också. Jag har svårt att se syftet med det. Jag skulle gärna höra en eller flera motiveringar till söndagsöppet?
Citera
2026-05-25, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurodisco
Det har egentligen ingen betydelse för mig.Men av princip så ska dom givetvis ha öppet på söndagar. Men Tycker att det är viktigare att systemet har öppet längre på lördagar till minst 18:00. Men det bästa vore om man kunde handla öl o vin i vanliga affärer.

Ja, behovet på söndag är för mig lågt men fan att man ska passa en tid på lördagen om man har saker för sig.

Är staten rädd jag inte hinner dricka upp om jag inte börjar på tidig eftermiddag?
Citera
2026-05-25, 20:15
Medlem
.Mlyric.s avatar
Självklart. Varför inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in