2026-05-13, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas
Jo för de allra flesta är det nog mer avskräckande, absolut.

Hur får vi de patetiska vänsterpuckona att fatta denna självklarhet?
Citera
2026-05-13, 21:06
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Men i USA där man har dödsstraff och väldigt många brottslingar

USA har många svarta. Så om du ska använda den jämförelsen måste du börja med att jämföra vita i USA och vita i Sverige (eller svarta i USA och svarta i Sverige).

Vidare är USA ett friare och äventyrligare land. Det har en samvarians med att det finns fler människor som tar risker än i Sverige, som ofta kallas "trygghetsnarkomanernas land". Brott är förstås dåligt men äventyrlighet har också positiva saker, t ex entreprenörsskap (sydafrikanen Elon Musk hade inte kommit till USA om det inte hade varit just äventyrlighetens land).

Just nu utsätts USA också för en fentanylvåg som verkar bero på att Kina ser mellan fingrarna med att mexikanska maffian köper kemikalier från Kina som de enkelt gör fentanyl av och säljer i USA. Det är ett kulturkrig. Just i dessa dagar försöker Trump förhandla med Kina för att stoppa detta, vi får hoppas att det går bra.
Citera
2026-05-13, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
De stater i USA som har dödsstraff har fler mord än de som inte har det. Under många år har mordfrekvensen i dödsstraffstaterna legat 25–40 % högre än i stater utan dödsstraff.

Food for thought.
Men vadå då? Ex Texas har ju alltid varit ett vilda västern... Det hade ju varit så även utan dödsstraff. Det är ett rövarnäste som gränsar till Mexiko. Behöver bara ta dig över gränsen på 15 min så är du i Nuevo Laredo, hemnästet för Latinamerikas mest våldsamma drogkaratell Los Zetas.

Poängen med dödsstraff är att offren ska få upprättelse. Jag förstår inte vad det jag skrev har att göra med detta??? Det är väl bra att dessa stater har dödsstraff om frekvensen är så hög..

Men till ämnet:
Jag menar på att en återfallsförbrytare inte kan begå brott mot oskyldiga på utsidan om han är inspärrad. Har du någon invändning mot det?
Eller har du någon invändning mot att gängen rekryterar barn för att själva inte straffas??
Senast redigerad av Pundedu 2026-05-13 kl. 21:59.
Citera
2026-05-13, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Jag vet inte var det snattas mest
Mest gangstrar i Sverige
Men i USA där man har dödsstraff och väldigt många brottslingar

Det finns dödsstraff och /eller livstid för mord i USA, ex Texas.

Är du medveten om att de som döms till döden är de mest hänsynslösa och vidriga av alla mördare?
En hel del får livstid.

Dödsstraff blir det för folk som begår bestialiska mord, som Anders Eklund. Folk som först våldtar och sen mördar, som ex. Eller folk som rånmördar oskyldiga, som mördar barn osv.
Citera
2026-05-14, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Hot om att aldrig få återvända till samhället efter muck, kanske ?
Och vad skulle man göra med dem då istället?

I USA funkar det väl så för sexualförbrytare/pedofiler, i vissa stater. De får inte bo hur nära skolor och lekparker som helst, alla kan ta reda på vart det bor en dömd pedofil, chans till jobb lika med noll osv. Inte verkar det som att jänkare begår mindre sexbrott mot barn trots detta.
Citera
2026-05-14, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Och vad skulle man göra med dem då istället?

I USA funkar det väl så för sexualförbrytare/pedofiler, i vissa stater. De får inte bo hur nära skolor och lekparker som helst, alla kan ta reda på vart det bor en dömd pedofil, chans till jobb lika med noll osv. Inte verkar det som att jänkare begår mindre sexbrott mot barn trots detta.

Vänd på det hela, för en gångs skull.
Hur skulle USA se ut om man vore lika slapphänta där som svenskarna är ?

Hur skulle saker och ting vara om sexförbrytarna släpptes in i samhället igen?
Citera
2026-05-14, 08:12
Medlem
Citat:
Vänd på det hela, för en gångs skull.
Hur skulle USA se ut om man vore lika slapphänta där som svenskarna är ?

Hur skulle saker och ting vara om sexförbrytarna släpptes in i samhället igen?
Som här kanske? Och vi har ju trots allt mindre problem med grov kriminalitet än de har i USA.
Citera
2026-05-14, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Som här kanske? Och vi har ju trots allt mindre problem med grov kriminalitet än de har i USA.

Ok, så Aryan Brotherhood, 18th street, La Eme
( mexikanska maffian), MS13, ZETAS, mc-gängen och alla andra psykopater skulle bli lugna, snälla, empatiska, skötsamma och hederliga om USA började gosa med dom som Sverige gör?

Realistiskt ?
Citera
2026-05-14, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Beklagar din upplevelse. Mitt råd: dont get mad, get even! Någon gång tänker jag hämnas på politikerna som islamiserade Sverige. Men hämnas inte omgående för då är det lättare för dem att avslöja att det är du. Vänta länge och planera det du ska göra noga. (Fotnot: Hämnd kan se inom jurisdiktionens lagars ramar, skribentens anm.)

Om jag ska agera djävulens advokat så anför vänstern argumentet att inte alla människor är helt rationella, och att vissa kan begå brott i stundens hetta och inte ha en enda tanke på konsekvenserna. Detta köper emellertid inte jag. Inte ens om jag hade händerna fulla med jobbiga prylar och det spöregnade och jag saknade paraply, skulle jag slänga en fimp på gatan om jag visste att jag därigenom riskerade dödsstraff genom tortyr. Sånt har man ju i bakhuvudet. Kan liknas vid att gå på lina spänd över ett stup, ingen tänker "jaha, jag trodde man inte behövde gå på linan och att man kunde gå i luften också, ingen har lärt mig". Om ett land hade så stränga straff skulle ju varenda människa på jorden känna till det.

Och om man gillar att vara human, så kan man betänka att om somaliegäng genom omänskligt stränga lagar skräms från att robba någon, så är detta det mest humana även sett ur somaliernas egna perspektiv (eftersom de inte behöver bli kriminella då, och därmed inte riskera det stränga straffet).

Exakt. I fängelse kan de inte göra mer fanskap, förutom mot plitarna eller de andra fångarna, men då blir det isolering.
Så fängelse är för deras eget bästa. Fängelset räddar dom från dom själva.

Vänsterflopparna däremot behöver sluten psykiatrisk vård med TUNG medicinering.
Citera
2026-05-14, 12:59
Medlem
Citat:
Inte huggas på nåt sätt, men han måste förstå att det inte är en bagatell att stjäla och skada folk.
Och jag vill inte att Sverige ska bli som dessa nämnda länder, men mera disciplin behövs.
Sverige är för slappt.
Sveriges lagar är skapta för medelsvensson, men nu är det så att en ohygglig del av de kriminella är något värre och farligare än medelsvensson.

Du har helt rätt det här
Är så jävla trött på en del kommenterar som är här inne och andra säger

"Om han snattar ska han halshuggas"

NEJ det handlar ju inte om det som du skriver, snatteri är väl typ böter

Men misshandel, narkotikabrott, vapenbrott etc

Jag tog det exemplet som jag skrev tidigare
Ligan hittade sina offer på McDonalds på Avenyn i Göteborg

SAMTLIGA som just nu är med i flera åtalspunkter, har flera domar mot sig

Med three and out principen så hade dessa inte varit ute på gatorna och förstört.

Tyvärr är det alltid så att man ser problemen istället för att se att det här kan lösa mycket för oss.

Jag ser det som att om vi gör detta så kommer det stoppa människor av den här typen.

Alla vänstertroll ser det
"Men tänk vad synd det blir om han råkar göra något en tredje gång, och måste kastas ut"
Citera
2026-05-14, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbe87t
Sen det här med straffrabatt.. vad i helvete
Varje brott ska dömas enskilt.

Du snattade där
1 år

Du sålde knark
2 år

Det ska ge 3 år
Inte 2,5 år för att du fick rabatt
I Sverige tillämpas absorptionsprincipen (asperation) genom att straffvärdet av det svåraste brottet absorberar övriga brotts straffvärde.

I ditt exempel så skulle straffvärdet för snatteri absorberas och ge 2 års fängelse.

Det finns ett förslag om att skärpa straffen för flerfaldig brottslighet.

Skärpta straff för flerfaldig brottslighet
Utredningen föreslår i detta betänk­ande ett antal lag­änd­ringar som syftar till att skärpa straffen för dem som vid ett och samma till­fälle döms för flera olika brott (fler­faldig brotts­lighet).
Citera
2026-05-14, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbe87t
Du har helt rätt det här
Är så jävla trött på en del kommenterar som är här inne och andra säger

"Om han snattar ska han halshuggas"

NEJ det handlar ju inte om det som du skriver, snatteri är väl typ böter

Men misshandel, narkotikabrott, vapenbrott etc

Jag tog det exemplet som jag skrev tidigare
Ligan hittade sina offer på McDonalds på Avenyn i Göteborg

SAMTLIGA som just nu är med i flera åtalspunkter, har flera domar mot sig

Med three and out principen så hade dessa inte varit ute på gatorna och förstört.

Tyvärr är det alltid så att man ser problemen istället för att se att det här kan lösa mycket för oss.

Jag ser det som att om vi gör detta så kommer det stoppa människor av den här typen.

Alla vänstertroll ser det
"Men tänk vad synd det blir om han råkar göra något en tredje gång, och måste kastas ut"

Vänsterpatrasket är huvudansvarigt för allt våld i Sverige och borde ställas inför rätta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in