2026-05-13, 07:47
Medlem
Hej sossevänstermiljöcenter-fjantar.

Kom på ett par saker:

Vart snattas det mest, Sverige eller Saudi-Arabien?
Vart finns det mest gangsterism, Sverige eller Nord-Korea?

Nån noggrannare förklaring tycker inte jag behövs, utan svara på dessa två frågor, bara.
Jag vet att ni är ynkliga och fega, men försök svara åtminstone.
Citera
2026-05-13, 07:56
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018

Kom på ett par saker:

Nån noggrannare förklaring tycker inte jag behövs, utan svara på dessa två frågor, bara.
De vet att i Sverige får de inga straff att tala om och fängelserna är rekreation, de har mobiltelefoner och pratar med varandra de små liven. Därför de kommer hit till "landet utan straff" Gör vad du vill, stjäl och våldta hur mycket du vill.
Citera
2026-05-13, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
De vet att i Sverige får de inga straff att tala om och fängelserna är rekreation, de har mobiltelefoner och pratar med varandra de små liven. Därför de kommer hit till "landet utan straff" Gör vad du vill, stjäl och våldta hur mycket du vill.

Exakt.
Men varför ska alla svenska rödgröna ständigt envisas med att tjata om att hårda straff inte är lösningen?
Jag kan sätta min kuk på att det baxas och snattas miljoner gånger mer i Stockholm än vad det görs i Riyadh.
Och i vilken av de två huvudstäderna är straffen brutalare?
Så sossevänsterpatraskets argument är fullständigt PASSÉ, menar jag.
Citera
2026-05-13, 08:09
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Kom på ett par saker:

Varför förutsätter du att det är straffen som utgör skillnaden? Sverige är inte jämförbart med Saudi eller NK i något avseende öht, du bortser från kultur, historia och en mängd andra saker som kan ha större betydelse än just straffen.

För att diskutera frågan behöver du visa på en direkt korrelation mellan straff och brott.
Citera
2026-05-13, 08:35
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:

Kom på ett par saker:

Här ser vi hur tokigt det blir när alla skall vara med och diskutera.

Du har vänt på resonemanget.

Det är vänstern som hävdar att straff inte är avskräckande. Vilket de har rätt i. Om du inte drar det lika långt som singapoor.

Och eftersom det inte är avskräckande så skall de hållas inlåsta så att de inte kan begå brott (vilket bevisligen fungerar)
Däri består de olika skolorna/ståndpunkterna.

Vänstern vurmar om förövaren '(egentligen vill de bara rasera ett samhälle de inte känner sig delaktiga i, om tex de kommer ifrån en dysfunktionell familj så skall inga andra familjer få existera ( ja, gudrun sa det ordagran, för att hon inte kunde få ett äktenskap att fungera så kunde inga andra få det att fungera). De andra om offren.

Här försöker du överbevisa vänstern med vänsterns argument utan att förstå det själv
Senast redigerad av kyrkstocken 2026-05-13 kl. 08:38.
Citera
2026-05-13, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Varför förutsätter du att det är straffen som utgör skillnaden? Sverige är inte jämförbart med Saudi eller NK i något avseende öht, du bortser från kultur, historia och en mängd andra saker som kan ha större betydelse än just straffen.

För att diskutera frågan behöver du visa på en direkt korrelation mellan straff och brott.
Exakt så.

Det roliga är att TS brukar fnysa åt jämförelser med USA, och tycker inte USA kan jämföras med Sverige för att det är så olika länder.
Citera
2026-05-13, 08:38
Medlem
Citat:

Kom på ett par saker:

Varför jämför du inte med USA?
Vad har du för insyn i Nordkorea?
Jävla idiot.
Citera
2026-05-13, 08:41
Medlem
Citat:

Kom på ett par saker:

Håller med dig.
Att få sitta 3-4 år i en lekstuga är inget

Sen det här med straffrabatt.. vad i helvete
Varje brott ska dömas enskilt.

Du snattade där
1 år

Du sålde knark
2 år

Det ska ge 3 år
Inte 2,5 år för att du fick rabatt

Är det inte en delstat i USA som har som regel att du får två chanser.
Tredje gången du döms till fängelse är det livstid och dom kastar bort nyckeln.
Citera
2026-05-13, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Här ser vi hur tokigt det blir när alla skall vara med och diskutera.

Du har vänt på resonemanget.

Det är vänstern som hävdar att straff inte är avskräckande. Vilket de har rätt i. Om du inte drar det lika långt som singapoor.

Och eftersom det inte är avskräckande så skall de hållas inlåsta så att de inte kan begå brott (vilket bevisligen fungerar)
Däri består de olika skolorna/ståndpunkterna.

Vänstern vurmar om förövaren '(egentligen vill de bara rasera ett samhälle de inte känner sig delaktiga i, om tex de kommer ifrån en dysfunktionell familj så skall inga andra familjer få existera ( ja, gudrun sa det ordagran, för att hon inte kunde få ett äktenskap att fungera så kunde inga andra få det att fungera). De andra om offren.

Här försöker du överbevisa vänstern med vänsterns argument utan att förstå det själv

Det är inte sant, att hårda straff inte begränsar olika sorters brottslighet. Kör man exempelvis för fort i Norge eller Finland i den utsträckning man gör i Sverige. Nej, inte i närheten, bötesstraffen är skyhöga och då avses inte fängelse, generellt i första hand, även om du också kan få ett sådant straff också.

Vidare, om straff inte är avskräckande. Då behöver vi inte tillämpa straff överhuvudtaget för de saknar den avsedda effekten. Det vet vi, är inte är sant heller.

Man ska inte generalisera för mycket kring brott och straff.

Ponera att du har en person med missbruksproblematik. Kommer höga straff avskräcka denna från att stjäla? Kommer straff och den skam som där också kommer på köpet avskräcka ungdomar från att stjäla i butiker? Kommer höga böter förhindra att folk parkerar olagligt jämfört med om det skulle inte ha någon konsekvens alls? Olika sorters problematik kräver olika lösningar. Det går inte generalisera denna fråga.
Citera
2026-05-13, 08:49
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avhandla
Det är inte sant, att hårda straff inte begränsar olika sorters brottslighet. Kör man exempelvis för fort i Norge eller Finland i den utsträckning man gör i Sverige. Nej, inte i närheten, bötesstraffen är skyhöga och då avser vi inte fängelse, generellt.

Vidare, om straff inte är avskräckande. Då behöver vi inte ha straff överhuvudtaget för de saknar den avsedda effekten. Det vet vi, inte är sant heller.

Man ska inte generalisera för mycket kring brott och straff.

Ponera att du har en person med missbruksproblematik. Kommer höga straff avskräcka denna från att stjäla? Kommer straff och den skam som där också kommer på köpet avskräcka ungdomar från att stjäla i butiker? Kommer höga böter förhindra att folk parkerar olagligt jämfört med om det skulle inte ha någon konsekvens alls?
Jo, vi behöver isolera kriminella element så att folk inte utsätts för brott.

Jag skriver att straff är avskräckande. Titta bara på singapoor. Men du har rätt, att norrmän kör för fort så snart de passerat gränsen är ett annat bevis.

Men för en hel del brott fungerar inte straffen som avskräckande.
Citera
2026-05-13, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Jo, vi behöver isolera kriminella element så att folk inte utsätts för brott.

Jag skriver att straff är avskräckande. Titta bara på singapoor. Men du har rätt, att norrmän kör för fort så snart de passerat gränsen är ett annat bevis.

Men för en hel del brott fungerar inte straffen som avskräckande.

För alla brott, fungerar straff som avskräckande mer eller mindre. Något annat är inte sant. Det vi vet, att det kommer inte förhindra en hel del brott, men det kommer definitivt minska mängden. Det vi också vet, att man kan inte öka straffen hur mycket som helst och på så sätt tro att vi inte kommer ha brott i samhället. Det fungerar inte heller.
Citera
2026-05-13, 08:54
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Kom på ett par saker:

Du jämför äpplen och päron. I Saudi så behöver du varken arbeta eller betala skatt om du tillhör medelklassen. I Nordkorea har vi ingen aning om vad statistiken säger.

Man kan säga att hårda straff avskräcker småkriminella men pressar samtidigt fram en hårdare evolution av yrkeskriminella där bara de mest brutala organisationerna har framgång.

USA är ett enkelt exempel i jämförelse, liknande kultur till vår egen men helt orimliga straffskalor för småbrott och en betydande del av befolkningen i fängelse. Sveriges farligaste stad är rena dagiset i jämförelse med i princip vilken amerikansk stad som helst med motsvarande storlek.
Senast redigerad av Melange5738 2026-05-13 kl. 09:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in