2026-05-08, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anslut
Nådde fem miljoner idag på börsen. Visst ingen wow summa, men ändå. Kul. Men sen? Visst man slipper bry sig vad saker och ting kostar. Har jobb med bra lön som jag klarar mig gott på. Köper det jag vill ha. Fin bil, boende, hemmabio, inga lån mm. Singel, två tonårsbarn. Men ändå känns det tomt. Vad gör man? Alla tänker ”om jag hade en miljon”.
Du fyller livet med upplevelser istället. Att ha en massa pengar på börsen betyder inte så mycket om man inte njuter av livet. Jag har ganska exakt dubbelt upp i fonder men jag använder dessa pengar lite då och då. Nu har jag dessutom ganska hög lön, bor i Norrland, så jag behöver inte sätta av något till fonder för framtiden, fast det gör jag ändå, cirka 5 000 i månaden. Men jag unnar mig en fräsig bil ungefär vartannat år, köpt mig en riktigt fin plåtis som jag använder flitigt på helgerna och semestern.
Om man enbart har som syfte att få pengarna att växa då kommer man nog att ha ett jävligt torrt och tråkigt liv. Jag ärvde mina pengar för 20 år sedan, är ointresserad av börsen, så jag stoppade in ett antal miljoner av de ärvda pengarna i vanliga fonder, Sverige och USA. Under 20 år har dessa växt till sig otroligt bra
Citera
2026-05-08, 11:16
Medlem
Jag lever hyfsat snålt trots mycket pengar och inväntar rätt tillfälle att sluta jobba (eller iaf kraftigt gå ner i arbetstid). Det är inte ekonomin som hindrar det egentligen utan mer livet i övrigt och familjesituationen som inte passar så bra ihop med ett FIRE ("barista-fire") liv just nu.

Citat:
Ursprungligen postat av anslut
Nådde fem miljoner idag på börsen. Visst ingen wow summa, men ändå. Kul. Men sen? Visst man slipper bry sig vad saker och ting kostar. Har jobb med bra lön som jag klarar mig gott på. Köper det jag vill ha. Fin bil, boende, hemmabio, inga lån mm. Singel, två tonårsbarn. Men ändå känns det tomt. Vad gör man? Alla tänker ”om jag hade en miljon”.
Citera
2026-05-08, 11:21
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Här en kul lista till som bevisar hur rikt Sverige är.

Citat:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_wealth_per_adult
Antal invånare, medianförmögenheten per vuxen i USD, medelförmögenhete, GINI-koefficienten
1. Switzerland 7,047,000 167,353 685,226 77.2
3. United States 253,681,000 107,739 551,347 83.0
16. Sweden 7,866,000 77,515 296,800 87.4
Så vuxen svensk har i genomsnitt en förmögenhet på 2.7Mkr, och 750.000 kr i median.
Citera
2026-05-08, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 23123asdasdaabc
Hade jag varit nära de där pengarna hade jag börjat åka runt lite till party ställen
Bora Bora
ibiza
etc

Han är tvåbarnsfar till tonåringar och därför troligen i lägre medelåldern - och du vill att han ska åka på partyresor till Ibiza? (Sen är Bora Bora verkligen inget partyställe - ja, det är ett ord, inte två).

Herregud.

Resor är dock en bra idé. TS: ta med barnen så att de får se verkligheten i olika världsdelar. Stanna inte på resorter utan billiga ställen. Hyr en bil med taktält och kör runt i Namibia. Besök till exempel Peru, Centralasien och Östafrika.
Senast redigerad av fujian 2026-05-08 kl. 12:48.
Citera
2026-05-08, 12:59
Avstängd
Ju mer pengar jag fick ju mindre köpte jag .ju mer pengar jag fick ju sämre klädde jag mig o ju sämre bil körde jag .Det är enormt befriande att inte behöva bevisa något varken för mig själv eller andra samtidigt vet jag att ha dåliga kläder o dålig bil pga av att man inte har något annat val är hemskt
Citera
2026-05-08, 13:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Här en kul lista till som bevisar hur rikt Sverige är.

Den listan är missvisande då många har lite och få har mycket.

https://en.wikipedia.org/wiki/Wealth_inequality_in_the_United_States

https://www.etc.se/ekonomi/haer-aer-sveriges-51-dollarmiljardaerer-godsen-haestarna-och-skandalerna
Citera
2026-05-08, 13:19
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olikasmakeravbajs
Den listan är missvisande då många har lite och få har mycket.

https://en.wikipedia.org/wiki/Wealth_inequality_in_the_United_States

https://www.etc.se/ekonomi/haer-aer-sveriges-51-dollarmiljardaerer-godsen-haestarna-och-skandalerna
Medianvärdet visar att exakt hälften av alla vuxna svenskar hade minst 750.000 kr.
Citera
2026-05-08, 13:27
Medlem
Comitiums avatar
Fråga Jacob Wallenberg hur han "njuter" av sin förmögenhet.

Frågan är ju löjlig för han njuter knappast av sin förmögenhet, eftersom han säkert har viktigare saker att tänka på.

Edit: med reservation för segelbåten Regina, en Swan 42 ca 13 m lång - rätt modest alltså jämförd med vissa superrikas monsterbåtar. Men lite kul ska väl han också få ha.
Senast redigerad av Comitium 2026-05-08 kl. 13:35.
Citera
2026-05-08, 13:59
Medlem
dirtysouths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Vad gör du på dagarna då? Scrollar på luren?

Umgås med vänner
Ligger med brudar
Går på dejter och event
Tränar min kropp och sinne
Lär mig något intressant
Käkar god mat
Går på café
Konsumerar droger
Citera
2026-05-08, 14:16
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
"Det visade sig att det inte var pengarna som saknades för att känna sig lycklig och nöjd". Nej, det är klart, men det är ju inte för att du har en massa pengar som gör att du inte är lycklig och nöjd. Det är ju jättebra att ha en massa pengar. Glöm pengarna och låt dem arbeta för dig. Fokusera istället påp något annat som gör att livet känns meningsfullt. Ägna dig åt något som gör nytta och är bra för andra.

Jag har hellre pengarna än är utan dem, självklart.
Poängen var att utan pengarna trodde jag liksom många andra att det var pengarna som saknades. Jag jobbade hårt och smart för att få ihop pengarna jag trodde skulle fullända mitt liv, sen visade det sig att det inte alls var pengarna som saknades. Jag känner mig otillfredsställd trots att jag har allt det jag strävade efter och som motiverade mig.
Nu vet jag inte vad som saknas, vad mer jag kan behöva för att känna mig nöjd och tillfreds med livet.
Innan levde jag på hoppet så att säga, den dagen jag hade nog med pengar så skulle allt kännas bra, det hoppet finns inte längre.
Citera
2026-05-08, 14:19
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight
Jag har hellre pengarna än är utan dem, självklart.
Poängen var att utan pengarna trodde jag liksom många andra att det var pengarna som saknades. Jag jobbade hårt och smart för att få ihop pengarna jag trodde skulle fullända mitt liv, sen visade det sig att det inte alls var pengarna som saknades. Jag känner mig otillfredsställd trots att jag har allt det jag strävade efter och som motiverade mig.
Nu vet jag inte vad som saknas, vad mer jag kan behöva för att känna mig nöjd och tillfreds med livet.
Innan levde jag på hoppet så att säga, den dagen jag hade nog med pengar så skulle allt kännas bra, det hoppet finns inte längre.

Här lite råd pro bono:

Ett klassiskt råd om det känns tomt och meningslöst är att intressera sig för andra.

Du kan bli hemfixare i kommunen som hjälper gamla i hemmet med sådant som de inte längre klarar som att byta ut lampor i taket, hänga upp gardiner och allt möjligt som de kan behöva hjälp med. Du kan jobba per timme mot ersättning. För användarna är det gratis.

Eller så kan du börja hos hemfixarna som är kommersiellt företag om du har yrkeskompetens som elektriker, TV-installatör, målare o.s.v.

Kan du hantverk så är hantverkare ofta uppskattade som kan klä om soffan, fixa skåp i köket o.s.v.

Eller du kan öppna eget som t.ex. ett café och se glada, nöjda gäster.

Du behöver ju inte bli lärare men kan hjälpa invandrare med svenska språket eller guida dem i byråkratin. Det finns många prganisationer där du kan bli språkvolontär, språkkompis eller integrationsmentor som Röda korset och ABF m.fl. organisationer.

Har du gröna fingara kan du hjälpa till i en botanisk trädgård el. likn. med trädgårdsarbete och göra fint som t.ex. Bergianska trädgården i Stockholm. Du gör nytta i en härlig miljö.

Har du särskilda kvalifikationer ligger fältet fritt för att förbättra samhället genom teknikutveckling och all möjlig annan utveckling av samhället i på ett positivt sätt. Tänk på alla svenska teknikpionjärer och samhällsutvecklare som bidragit till samhället. Sådant är meningsfullt!

Om du är ett svårt fall kan du gå till en duktig praktiserande psykolog och försöka reda ut varför du känner tomhet. Det kostar skjortan men du har ju råd!

I sista hand kan du ju tala med en präst om existensiella frågor. Varför inte pröva en katolsk präst. Jag tror att de ställer upp på samtal för att de gärna ser fler som går med i katolska kyrkan. Var dock beredd på att du måste läsa på duktigt om den katolska tron för att kvala...
Citera
2026-05-08, 14:20
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Det finns ju ett nöje som är gemensamt för oss alla som är jätterika, och det har du redan funderat ut. Det som de flesta riktigt rika gör är att registrera ett konto på Flashback och börja tjafsa där.

Haha ja det är här vi hyperrika samlas 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in