2026-05-08, 09:59
Medlem
Lagar aldrig mat.
Citera
2026-05-08, 10:06
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Jag njuter tyvärr inte.
Mitt mål var att gå i pension innan 50, jag gjorde det när jag fyllde 40.
Innan kunde man tänka "när jag bara har alla de där pengarna blir jag lycklig", men det visade sig att det inte var pengarna som saknades för att känna sig lycklig och nöjd. Jag har teoretisk sett en perfekt tillvaro och kan köpa eller göra i princip vad jag vill, men livet känns ändå tomt.
Strävan efter att bli rik är mycket bättre än att faktiskt vara rik, resan är viktigare än målet. Tråkigt men sant.
Citera
2026-05-08, 10:15
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight
Jag njuter tyvärr inte.
Mitt mål var att gå i pension innan 50, jag gjorde det när jag fyllde 40.
Innan kunde man tänka "när jag bara har alla de där pengarna blir jag lycklig", men det visade sig att det inte var pengarna som saknades för att känna sig lycklig och nöjd. Jag har teoretisk sett en perfekt tillvaro och kan köpa eller göra i princip vad jag vill, men livet känns ändå tomt.
Strävan efter att bli rik är mycket bättre än att faktiskt vara rik, resan är viktigare än målet. Tråkigt men sant.

"Det visade sig att det inte var pengarna som saknades för att känna sig lycklig och nöjd". Nej, det är klart, men det är ju inte för att du har en massa pengar som gör att du inte är lycklig och nöjd. Det är ju jättebra att ha en massa pengar. Glöm pengarna och låt dem arbeta för dig. Fokusera istället påp något annat som gör att livet känns meningsfullt. Ägna dig åt något som gör nytta och är bra för andra.
Citera
2026-05-08, 10:33
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anslut
Nådde fem miljoner idag på börsen. Visst ingen wow summa, men ändå. Kul. Men sen? Visst man slipper bry sig vad saker och ting kostar. Har jobb med bra lön som jag klarar mig gott på. Köper det jag vill ha. Fin bil, boende, hemmabio, inga lån mm. Singel, två tonårsbarn. Men ändå känns det tomt. Vad gör man? Alla tänker ”om jag hade en miljon”.

Såg i en annan tråd (som kastades) som handlade om Thailand att du skrev att man måste njuta av livet. Här verkar det ju som du inte njuter speciellt mycket. Så, vad gäller?
Citera
2026-05-08, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anslut
Nådde fem miljoner idag på börsen. Visst ingen wow summa, men ändå. Kul. Men sen? Visst man slipper bry sig vad saker och ting kostar. Har jobb med bra lön som jag klarar mig gott på. Köper det jag vill ha. Fin bil, boende, hemmabio, inga lån mm. Singel, två tonårsbarn. Men ändå känns det tomt. Vad gör man? Alla tänker ”om jag hade en miljon”.

Vad kommer du plocka ut varje månad med lön och utdelning? Eller kommer du inte ta ut något från börsen?
Citera
2026-05-08, 10:48
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
5 miljoner är en krockkudde som ger ett mycket skönare liv. T.ex kan man köpa vilket boende man vill. Äta vilken mat man vill. Åka på vilken semester man vill (inte en yacht dock).

50 mkr, då börjar eländet. Vad fick jag för avkastning förra året? Ska jag köpa under bubblan? Ska mina barn ärva detta eller ska jag göra något vettigt med pengarna?

5 miljarder, då går livet bara ut på att se den siffran växa år för år och ens liv är förbannat.

Jag ligger kring 100M och har rejält tröttnat på mina pengar och kommer jag på någon bra mottagare för pengarna så ger jag bort dem när jag är 80. Tyvärr kan man inte lita på någon och alla som vill ha pengar kommer bara själva att dra fördelar av dem. Med pengar i bilden finns inte längre kvar några idealister.

Summering: satsa på att ha 5mkr så tidigt i livet som möjligt. Sedan kan du sluta fokusera på pengar och göra bra saker av ditt liv istället.
Citera
2026-05-08, 10:49
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Vilken förmögenhet?

Tror 90% av svenskarna inte har någon förmögenhet eller ens råd till ett drägligt liv.

Sant. Det kan bero på olyckliga omständigheter, men det beror faktiskt ganska ofta på att man har varit slösaktig. Det är förvånande många som alltid har haft tomt i plånboken i slutet på månaden och levt efter devisen att det kommer nya pengar nästa månad. Istället för att spara och placera. Den som idag är 50 - 60 och under åren har sparat på börsen har nästan garanterat flera millar i aktier.

Som man bäddar får man ligga.
Citera
2026-05-08, 10:52
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Såg i en annan tråd (som kastades) som handlade om Thailand att du skrev att man måste njuta av livet. Här verkar det ju som du inte njuter speciellt mycket. Så, vad gäller?

Många som fantiserar i tråden, tämligen lätta att genomskåda. Har dock ingen anledning att misstänka TS för detta (ännu). Har man något slags förmögenhet vet man t ex att det tillkommer andra problem när de gamla försvinner, såsom hur man ska behålla förmögenheten och gärna då också utöka den.

Självklart måste man unna sig det goda livet mellan varven (samtidigt som man inte slösar för mycket av förmögenheten på detta) annars blir det fullständigt meningslöst med förmögenhet. Hörde en dam (kan ha varit på TV men tveksamt) berätta att hon har en väninna som tittade på Lyxfällan med sin kassabok framför sig, som för att känna makt och kontroll. Det är väl ett sätt att njuta antar jag, själv klarar jag inte av sådana program (är för blöthjärtad när det kommer för nära, som via tv-rutan) så har inte tittat på det alls.
Citera
2026-05-08, 10:54
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Vilken förmögenhet?

Tror 90% av svenskarna inte har någon förmögenhet eller ens råd till ett drägligt liv.
10.000 svenskar har 10mkr cash på kontot.
https://borssmart.se/hur-manga-svenskar-har-10-miljoner-pa-banken/

Sverige har flest miljardärer per capita i världen.
https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/investeringar/sverige-i-v%C3%A4rldstoppen-h%C3%A4r-rusar-antalet-miljard%C3%A4rer-snabbast/ar-AA22gClH

Sverige har 490.000 dollar-miljonärer. Det är plats 3 i världen per capita.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_number_of_millionaires

I princip alla svenskar som är 60 år och har ägt sitt boende sedan 90-talet kan realisera 1-10Mkr i vinst om de vill.

Nästan alla ovan är antagligen 40-85 år så kanske att en 20/30-åring på FB känner inte igen sig.
Citera
2026-05-08, 11:04
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
10.000 svenskar har 10mkr cash på kontot.
https://borssmart.se/hur-manga-svenskar-har-10-miljoner-pa-banken/

Sverige har 490.000 dollar-miljonärer. Det är plats 3 i världen per capita.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_number_of_millionaires

Hur ska du ha det? Har vi 10.000 stycken med tio mille, eller 490.000 stycken?
Citera
2026-05-08, 11:05
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Stor skillnad på "förmögenhet" (nästan allt i bostaden) och "cash på kontot".

Att ha 10 mkr cash är att vara rik. Att ha fått ärva villan i Danderyd av sina föräldrar värde 10mkr, not so rich men kan bli om man säljer och flyttar. Men det gör ingen.
Citera
2026-05-08, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma

Likvida medel (Bankkonto, ISK, Aktiefonder på depå) är ju skillnad mot Netto-förmögenhet där man räknar in värdet på den ägda bostaden.

Tror också att det är rejält få som ligger på 10 miljoner cash (eller likvida medel).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in