2026-05-17, 10:59
Medlem
Detta ämne intresserar mig mycket, jag har skapat ett nytt konto för att inte avslöja för mycket om mig själv. Tyvärr brukar trådar som denna dö ut eller stängas ner av flashback med motiveringen "vi behöver inte ytterligare en tråd om pengar och skryt".

Jag är en av de lyckliga som i nuläget har 10 mille på börsen som ger ca 1M avkastning per år och jag skulle kunnat sluta arbeta för många år sedan om jag så ville. Jag äger också flera fastigheter.

Jag har också varit överdrivet sparsam genom åren, trots dessa miljoner så har jag fortfarande svårt att slösa, jag kan spendera men vill ha valuta för pengarna. Kaffe för 50 kr på stan har historiskt sett gått fetbort. Jag kör en 10 år gammal bil. Och eftersom jag fortfarande arbetar så blir det ju svårt att unna mig något (dyrt) utan att tänka på hur många dagar jag måste arbeta för att få tillbaka pengarna. Jag har inga barn som skulle tänkas ärva mig.
Citera
2026-05-17, 11:21
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyfsat-Rik
Detta ämne intresserar mig mycket, jag har skapat ett nytt konto för att inte avslöja för mycket om mig själv. Tyvärr brukar trådar som denna dö ut eller stängas ner av flashback med motiveringen "vi behöver inte ytterligare en tråd om pengar och skryt".

Jag är en av de lyckliga som i nuläget har 10 mille på börsen som ger ca 1M avkastning per år och jag skulle kunnat sluta arbeta för många år sedan om jag så ville. Jag äger också flera fastigheter.

Jag har också varit överdrivet sparsam genom åren, trots dessa miljoner så har jag fortfarande svårt att slösa, jag kan spendera men vill ha valuta för pengarna. Kaffe för 50 kr på stan har historiskt sett gått fetbort. Jag kör en 10 år gammal bil. Och eftersom jag fortfarande arbetar så blir det ju svårt att unna mig något (dyrt) utan att tänka på hur många dagar jag måste arbeta för att få tillbaka pengarna. Jag har inga barn som skulle tänkas ärva mig.
Det är just därför du är rik, eftersom du är ansvarsfull med pengar. Människor som fortsätter slösa och leva lyxliv kommer aldrig bli rika.
Citera
2026-05-17, 11:43
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyfsat-Rik

Fablernasvärld värld

Är du medveten om att alla kan läsa din posthistorik?

"Jag arbetar inte längre då har pengar och tjänar nya på börsen."

(FB) Varför lever vissa från lön till lön, utan att spara?

Månaden innan skriver du:

"Jag är en av de lyckliga som har ca 8M på börsen och skulle kunna sluta arbeta om jag så ville."

(FB) Har bestämt mig - nu ska jag spara ihop till första miljonen

Det svänger fort i hockey

Du skriver att du äger flera fastigheter, varför äger du flera villor?
Varför säljer du inte villorna och köper ett hyreshus?
Senast redigerad av trottwell 2026-05-17 kl. 12:16.
Citera
2026-05-17, 16:20
Medlem
990099s avatar
Kan tillägga att det lossnade ekonomiskt i milleniumskiftet och köpte massor med leksaker bilar stort hus som jag aldrig gillade tog flera år att skala ner och bli av med allt skit och gjort sig fri total rörlighet är lyx för mig alla grymma möten med sköna människor runt om i världen upplevelser som aldrig skulle kunna upplevas i Sverige konstant följa sommaren och kunna skapa sig sin egen utvalda omgivning och folk och att aldrig mer behöva jobba eller diskutera affärer eller behöva be någon om nått eller att behöva befatta sig med myndigheter.

frihet ovärderligt
Citera
2026-05-17, 18:21
Medlem
dirtysouths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
I så fall finns det en hel del miljardärer som inte är förmögna.

Hur tänker du då? Och vilka skulle de vara som fortfarande är anställda när de är miljardärer? Att det finns de som arbetar för sig själva är ju givet men vilka anställda miljardärer är det du syftar till?
Citera
2026-05-17, 21:49
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtysouth
Hur tänker du då? Och vilka skulle de vara som fortfarande är anställda när de är miljardärer? Att det finns de som arbetar för sig själva är ju givet men vilka anställda miljardärer är det du syftar till?
Samtliga som är miljardärer och har en anställning, helt enkelt 😐 Leta exempel får du göra själv, men jag kan ge dig två enkla i vart fall, Gerteric Lindquist på Nibe och Torsten Jansson på New Wave.
Citera
2026-05-18, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Fablernasvärld värld

Är du medveten om att alla kan läsa din posthistorik?

"Jag arbetar inte längre då har pengar och tjänar nya på börsen."

(FB) Varför lever vissa från lön till lön, utan att spara?

Månaden innan skriver du:

"Jag är en av de lyckliga som har ca 8M på börsen och skulle kunna sluta arbeta om jag så ville."

(FB) Har bestämt mig - nu ska jag spara ihop till första miljonen

Det svänger fort i hockey

Du skriver att du äger flera fastigheter, varför äger du flera villor?
Varför säljer du inte villorna och köper ett hyreshus?

Jag sa upp mig och startade eget för några år sedan. Ibland känns det som att jag inte arbetar då jag inte behöver dyka upp på ett jobb. Men det är alltså fel. Jag arbetar fortfarande.

8M har blivit 10M på ganska kort tid, korrekt.

Den ena bor jag i, de andra två är jag emotionellt fäst vid. Uthyrda i nuläget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in