2026-05-05, 06:50
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Varför dricker svenskar bara ljus lager?

På bolaget tar jag oftast det som är lite billigare typ Stockholm eller Sofiero, funkar hur bra som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Dom flesta Svenskar har ingen smak därför dricker dom usel öl,
Smaklös Mariestad Ush äckligt man kan lika gärna dricka kolsyrat vatten

Roligt för övrigt att du just nämner Mariestad. Valde bort en pub för nån vecka sen när jag inte hittade den i sortimentet. För man vill ju röra sig bland karlar och inte bland typ hipsters och snubbar som måste leka konnässörer för att få ta en öl för sin kärring.
Senast redigerad av halaltarzan 2026-05-05 kl. 06:59.
Citera
2026-05-05, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det beror nog mycket på kulturell erfarenhet tror jag.

Den ljusa är enklare och godare att kyla ner till -1 grad och sen hälla i sig för att snabbt gå på nästa.

Den mörka sörjan är vi inte så vana vid och den passar inte för vårat sätt att dricka öl på.

-1 grad?? Nu gjorde du nog en ordentlig tankevurpa.
Citera
2026-05-05, 07:26
Medlem
ViribusUnitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Dom flesta Svenskar har ingen smak därför dricker dom usel öl,
Smaklös Mariestad Ush äckligt man kan lika gärna dricka kolsyrat vatten

Ironin är att de tycker ljus internationell lager smakar bäst, men samtidigt ska ha den iskall så de knappt känner av dess egentliga smak.
Citera
2026-05-05, 07:36
Medlem
liten.igelkotts avatar
Jag dricker mera ipa och stout eftersom att jag tycker att det är godare.
Citera
2026-05-05, 07:37
Medlem
Vad man ser är att vi blir mer o mer som amerikaner, mest troligt sluta vi upp med ljuslager och light, dels generation z dricker mindre o mindre, hälso trenderna tar mer o mer över.
Ölen jag själv gillar är indian pale ale, en kall sådan grymt gott, men har själv börjat dra ner på alkoholen o gör som Z gen dricker mer sällan.
Citera
2026-05-05, 07:39
Medlem
Imnshos avatar
Äpplen och päron.

Pilsner och lager är bättre törstsläckare och slinker ner lättare om man vill bli lite berusad.

Ale och stout är mäktigare och inget man dricker i stora volymer. Men väldigt gott som första öl och till viss mat.
Citera
2026-05-05, 07:45
Medlem
Jag dricker hellre 3st goda IPA eller andra sorter av spännande dyrare öl än Bellmans 6.o
Om de kostar 39:- styck eller 67 spelar ingen roll.
Det är en dryga hundring extra och smakeran går ju inte jämföra.
Nu sagt att jag INTE dricker 8 öl på en kväll..
Citera
2026-05-05, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dontcopymyname
Jag kikar ibland på listor över systemets mest sålda öl. Har noterat att det bara är ljus lager på listorna. Varför dricker vi inte mer t.ex IPA och stout?

För det första handlar det om ekonomin.
IPA och Stout har ju blivit riktigt svindyrt.
Sedan så fungerar det ju bara att dricka typ 1-2 av IPA eller Stout, och då blir det ju också per automatik, så också att det säljs mer lager om folk köper hem mer av dem.
Jag har köpt och druckit Porter i massa år, men en Porter är ju allt man pallar med på en kväll, prova liksom själv att försöka hälla i dig 6-8 Porter på en kväll.
Sedan om man jämför oss med engelsmännen som dricker mer av de där Stout, Ale odyl. så har de ju en helt annan dryckeskultur än vi.
De tillbringar ju var och varannan dag på puben, samt en hel kväll smuttandes på en Stout, där den med fungerar lite som fyllnad i magen, istället för lite mat.
Citera
2026-05-05, 07:51
Medlem
carlpetersen73s avatar
Ljus lager är guds främsta bevis på att han gillar människan. All den här hitte-på-ölen har bara fört med sig att priserna gått i taket. Ok, jag fattar att en hemslungad öl ska kosta mer, men tyvärr har krögarna passat på att även höja priset på den riktiga ölen.
Citera
2026-05-05, 07:55
Medlem
immenhusens avatar
Utöver kulturella faktorer är ljus lager mer törstsläckande än mörkare dito.

/AI
Citera
2026-05-05, 07:56
Medlem
orco2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontcopymyname
Jag kikar ibland på listor över systemets mest sålda öl. Har noterat att det bara är ljus lager på listorna. Varför dricker vi inte mer t.ex IPA och stout?
Ljus lager är godast inte svårare än så
Citera
2026-05-05, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViribusUnitis
Ironin är att de tycker ljus internationell lager smakar bäst, men samtidigt ska ha den iskall så de knappt känner av dess egentliga smak.
Exakt öl skall inte vara kylskåpskall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in