2026-05-04, 21:01
Medlem
Jag kikar ibland på listor över systemets mest sålda öl. Har noterat att det bara är ljus lager på listorna. Varför dricker vi inte mer t.ex IPA och stout?
Citera
2026-05-04, 21:07
Medlem
supremanics avatar
Av hälsoskäl. Ska man trycka i sig en platta på lördagskvällen så bajsar man ju fan på sig dagen efter om det varit 24 st IPA istället för ljus öl
Citera
2026-05-04, 21:08
Avstängd
One2Manys avatar
Därför att ljus lager är en del av vår germanska kultur, till skillnad från britterna och deras ale.
Citera
2026-05-04, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Av hälsoskäl. Ska man trycka i sig en platta på lördagskvällen så bajsar man ju fan på sig dagen efter om det varit 24 st IPA istället för ljus öl

Det finns fler skäl att dricka en för att bli full
Citera
2026-05-04, 21:21
Medlem
kalkryggars avatar
Det beror nog mycket på kulturell erfarenhet tror jag.

Den ljusa är enklare och godare att kyla ner till -1 grad och sen hälla i sig för att snabbt gå på nästa.

Den mörka sörjan är vi inte så vana vid och den passar inte för vårat sätt att dricka öl på.
Citera
2026-05-04, 21:26
Medlem
supremanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontcopymyname
Det finns fler skäl att dricka en för att bli full

Få utav de skälen driver nog på systemets lista över mest sålda öl Visst att nån hipster lallar in emellanåt och vill ha en mörk lager som han ska ha i nån tofu-gryta han sett recept över på Tik-Tok, men det står sig nog slätt mot volymen av alla knegare som vill ha helgens fylla säkrad.
Citera
2026-05-04, 21:34
Medlem
De ljusa lagerölen tenderar att vara billiga. Många som föredrar kantitet över kvalitet.

Persoligen föredrar jag en frisk saison såhär på våren. Perfekt till grillad kyckling eller helgrillad fläskfile. Till nöt typ ryggbiff eller entrecote helst en mörk dubbel eller quadrupel.
Citera
2026-05-04, 21:44
Medlem
fjollciggs avatar
Lager är det mest uppfriskande ölet. Det smakar också öl till skillnad från nån ekfatslagrad hantverks-IPA där man har klämt in en hel jävla trerättersmeny som om det vore ett Willy Wonka-Hubba Bubba.
Citera
2026-05-04, 21:59
Medlem
Citat:
Jag kikar ibland på listor över systemets mest sålda öl. Har noterat att det bara är ljus lager på listorna. Varför dricker vi inte mer t.ex IPA och stout?

Eftersom vi svenskar inte jobbar på en båt i ett år så behöver vi inte pina i oss IPA.
Citera
2026-05-04, 22:01
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Lager är det mest uppfriskande ölet. Det smakar också öl till skillnad från nån ekfatslagrad hantverks-IPA där man har klämt in en hel jävla trerättersmeny som om det vore ett Willy Wonka-Hubba Bubba.
Ja men precis. Lager smakar öl. Gott så. Visst kan jag skoja till det med en porter eller engelsk ale någon men är jag sugen på öl - då vill jag att det smakar öl.
Citera
2026-05-04, 22:04
Medlem
Ljus lager är godare, mindre beskt.
Precis som jag föredrar kaffe med socker och inte utan.
Citera
2026-05-04, 22:06
Medlem
Citat:
För att IPA smakar öronvax och stout inte är läskande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in