2026-05-05, 08:26
Medlem
BalduinGrollers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Ljus lager är guds främsta bevis på att han gillar människan. All den här hitte-på-ölen har bara fört med sig att priserna gått i taket. Ok, jag fattar att en hemslungad öl ska kosta mer, men tyvärr har krögarna passat på att även höja priset på den riktiga ölen.
Hitte-på-öl? Vilken öl har vi inte hittat på? Spontanjäst är väl isf närmast nått vi inte hittat på.
Citera
2026-05-05, 08:36
Medlem
Därför att det är den enda ölen som smakar gott
Citera
2026-05-05, 08:44
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Lager är det mest uppfriskande ölet. Det smakar också öl till skillnad från nån ekfatslagrad hantverks-IPA där man har klämt in en hel jävla trerättersmeny som om det vore ett Willy Wonka-Hubba Bubba.

Där har du svaret för mig. Vill jag ha toner, nyanser och kontraster dricker jag vin.

Sen är en ljus lager på en sommardag svårt att slå..
Citera
2026-05-05, 09:16
Avslutad
Vi dricker ljus lager för att det är gott och vi gör också en god gärning då hipstern kan känna sig unik och sofistikerad när han dricker sin bruna sörja med toner av sjögurka och kaveldun. (TS?)
Citera
2026-05-05, 09:26
Medlem
cacas avatar
Gör ju min öl själv och då faller det inte på göra ljus lager då det ska kall jäsa osv. Mycket enklare göra en ale som mindre jobb med, bara koka, jäsa i rumstemperatur osv. En ljus öl om man vill och inte stor skillnad mot en lager beroende på hur man gör den med malt/humle och jäst val.

Så dricker inte mycket lager, nästan inget alls utom när man utomlands eller på krogen möjligen om inte vin står på menyn.
Citera
2026-05-05, 09:30
Medlem
Lager är väl mer som läskeblask eller saft? Lätt att svalka käften med.
Annan öl hamnar mer i facket citronlemonad.

Tycker Pilsner är det som är mest trivsamt. Lager men inte totalt blaskig.
Citera
2026-05-05, 09:35
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontcopymyname
Jag kikar ibland på listor över systemets mest sålda öl. Har noterat att det bara är ljus lager på listorna. Varför dricker vi inte mer t.ex IPA och stout?

Svensken dricker ljus lager för att mörkt öl med hög alkoholprocent är äckligt. Kräkmedel.
Citera
2026-05-05, 10:25
Medlem
smygfiskens avatar
Därför att det finns inget godare än en kall lager på en uteservering en solig dag
Citera
2026-05-05, 10:43
Medlem
sussimjau87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smygfisken
Därför att det finns inget godare än en kall lager på en uteservering en solig dag

Drick en Guinness och återkom sen
Citera
2026-05-05, 10:49
Medlem
Gubbens avatar
Gott och billigt och det man är van vid.
Citera
2026-05-05, 10:56
Medlem
Triremers avatar
Den är bara att kolla på försäljnsingsstatistik från Systembolaget.
Det mesta som säljs är lageröl.

Jag gillar ljus lager men även andra öltyper som weissbier med flera.
Citera
2026-05-05, 11:02
Medlem
Som redan påpekats har det förmodligen att göra med tradition och pris. Andra ölstilar har ju exploderat sen sisådär 15 år tillbaka, så svenskar sannolikt mer varierat idag än någonsin. Däremot kanske det inte visar sig på den här sortens listor eftersom att det är vanligt att man köper många av samma när det gäller billig lager, medan man kanske plockar på sig ett gäng olika om man köper hantverksbira och vill testa ett par olika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in