2026-05-04, 23:49
Medlem
Ilimitados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Därför att ljus lager är en del av vår germanska kultur, till skillnad från britterna och deras ale.
Britternas ölkultur är också germansk. Kommer från samma kultur som saxarna, anglerna, jutarna och vikingarna.
Citera
2026-05-04, 23:52
Medlem
För att det är godast kanske...
Citera
2026-05-05, 00:00
Medlem
Ljus lager passar till i princip alla tillfällen. Det gör inte mörkare ölsorter.
Citera
2026-05-05, 00:27
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontcopymyname
Det finns fler skäl att dricka en för att bli full

Vilka är dina? Om det är för att spara burkar/flaskor med mer estetiskt tilltalande (snyggare) etiketter, är jag med.

Men om du vill dricka något gott, är ju stout, porter, trippel-ale, imperial eller suröl, inte ens alternativ. Smakar ju härj, pärk, päck och huvva.
Citera
2026-05-05, 01:52
Medlem
F.D.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
IPA smakar skit, belgiska jästöl blir jag dålig i magen av. Därför dricker jag lager, det är gott och passar väldigt bra till knaperstekt bacon.

Kan ta en Guinness nån gång, brukar ångra mig efter halva men likförbannat blir jag sugen igen på en om två månader.

En riktigt iskall Guiness, korrekt upphälld.
Få grejer som slår det en varm sommarkväll.
Citera
2026-05-05, 04:17
Medlem
Ipa är i inte gott. Ljus lager slinker lätt ned.
Citera
2026-05-05, 04:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dontcopymyname
Jag kikar ibland på listor över systemets mest sålda öl. Har noterat att det bara är ljus lager på listorna. Varför dricker vi inte mer t.ex IPA och stout?
Jag dricker nästan aldrig ljus lager längre. Det smakar ju bröd. Det blir mest IPA och fin-pilsner.
Citera
2026-05-05, 04:51
Medlem
hippilis avatar
Ljus lager, gott full och många
Citera
2026-05-05, 05:05
Medlem
Dom flesta Svenskar har ingen smak därför dricker dom usel öl,
Smaklös Mariestad Ush äckligt man kan lika gärna dricka kolsyrat vatten
Citera
2026-05-05, 05:50
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilimitado
Britternas ölkultur är också germansk. Kommer från samma kultur som saxarna, anglerna, jutarna och vikingarna.

Nä, britternas kultur har germanska influenser, men till skillnad från Tyska och skandinaviska kulturer är den i grunden keltisk och med influenser från normanderna och romarna vid sidan av anglo-saxarna.
Citera
2026-05-05, 06:11
Medlem
SysterMorbids avatar
Smaktycke? Jag tycker exempelvis att lager är godare än IPA.
Citera
2026-05-05, 06:24
Medlem
Germanofils avatar
Främst pga priset. Ljus lager är den öltyp där man kan få ett välsmakande öl till ett rimligt pris.

I och med craft beer-trenden som härskade för några år sedan kom ju även en del "billig" IPA, pale ale och liknande, men den är oftast inte speciellt god. Om man ska dricka den typen av öl bör man välja de lite dyrare sorterna för att få en bra produkt. Undantag finns.

Engelsk ale och belgisk öl är också ofta ganska dyr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in