Detta är inte ovanligt i ett europeiskt perspektiv – cirka 70–80 % av all öl som dricks i Europa är lageröl. Globalt sett är andelen ännu högre, runt 80–87 % av all öl som konsumeras i världen är lager.
Det finns en anledning till varför vi i Sverige dricker mest lageröl, och det är att svenskarna ofta går på antingen reklamen (till exempel Mariestads) eller priset.
Mariestads Export är inte direkt någon höjdare om man jämför med andra öl av Dortmunder- eller Helles-typ. Tittar man på listan över European / Dortmunder Export Lager på BeerAdvocate ligger den på plats 99, vilket inte är särskilt smickrande.
https://www.beeradvocate.com/beer/top-styles/20/
Om man gör ett blindtest mellan Mariestads Export och Norrlands Guld (som inte är en Dortmunder/Helles utan snarare en internationell lager) så föredrar många Norrlands Guld. En del som blindtestar upplever till och med att det är svårt att skilja dem åt – färgmässigt finns det skillnader och den ena är lite torrare än den andra. Gör ett test så får ni se.
En 50 cl Mariestads Export kostar runt 17,50 kr + pant, medan 50 cl Norrlands Guld ligger på cirka 15,90 kr + pant. På krogen är Mariestads Export dessutom ofta runt 10 kr dyrare. (Reklamen har definitivt lurat en del folk, enligt mig.)
Det fanns en tid då Sofiero var det mest sålda ölet på Systembolaget, och det hade mycket med priset att göra. Folk köper ofta det billigaste de kan få tag på, och lagertyper av öl är vanligtvis bland de billigaste alternativen.
Lageröl har flera olika underkategorier, men originalet är Pilsner Urquell.
Som sagt smakar inte en tysk pilsner likadant som en tjeckisk. Vill ni jämföra så köp en Becks och en Pilsner Urquell – båda är bra representanter för sin stil och ni kommer märka skillnaden direkt.
Personligen föredrar jag en lageröl under 5 % en varm sommardag framför en ale, men jag dricker ändå många olika ale-typer. Till exempel gillar jag Anspach & Hobday London Black mer än den tunna Guinness-stouten.
Fuller's ESB är också riktigt bra.
Just nu dricker jag Strongbow British Dry Apple Cider
/Skål