Citat:
Ursprungligen postat av
Einzelgaenger
Vilken loser-mentalitet. ”Aja vi ska ändå dö, därför ska jag konsumera ihjäl mig och vara luspank”.
Jag älskar att titta på kontot och se en massa pengar. Det ger mig en otrolig känsla av frihet och självständighet som ni slösare aldrig ens kan föreställa er.
Sen ”resa”. Lol. Världens största loser-aktivitet. Flyga till nån sketen strand och trängas med andra losers. Att människosläktet inte kommit längre.
Att vara pank är förfärligt och förknippat med mängder av hälsoproblem och i förlängningen förkortad livslängd. Att skapa ekonomisk trygghet bör vara av högsta prioritet, i synnerhet för den med barn eller andra i beroendeställning. För dom flesta brukat det betyda en rejäl buffert för arbetslöshet och oväntade utgifter (det brukar föreslås ungefär 1 årslön - unga vuxna bör nog lägga ambitionen betydligt lägre).
Utöver en buffert är det nog klokt att satsa på ett adekvat månadssparande för att täcka upp inkomstbortfallet vid pension - här gäller det dock att sätta en rimlig ambitionsnivå, du har högst sannolikt mycket roligare för en femhundring som 20-åring, än vad du har av dess avkastning i pensionsålder. Bättre då att istället börja spara lite mer aggressivt när karriären börjar ta fart (och småbarnsåren är över), då inkomsten oftast är som störst i förhållande till utgifter och inkomstbortfall.
Med en stabil buffert lägger jag idag c:a 20% av lönen på direkt sparande men då är kanske 1/3 av det sparande åt närstående (sedan skulle man möjligen kunna argumentera för att amorteringar på bostaden också är någon form av sparande) och har alltsomoftast bränt allt på kontot vid månadsskiftet.
När arbetsmarknaden inom min bransch stabiliseras kommer jag nog minska på sparandet än mer.
---
Det låter som att du behöver en passion och lite nya utsikter i livet. Som Bukowski så kärnfullt uttryckte det:
"Find what you love and let it kill you"
Stränder är kanske inte rätt för dig, tänk större, om du gillar motorcyklar kanske "450 mil av äventyr genom askiga vulkaner, turkosa sjöar och vidsträckt stepp" i Patagonien kan vara nåt? Är du yrkesskicklig inom ett hantverk, ta några månaders tjänstledigt och dra och volontära som handledare i subsahara-afrika? Stick till Peking och ta tåget till Nordkorea (okej, i realiteten du måste boka gruppresa i förväg)? Tri-fecta i metropoler: Seoul-Tokyo-Hong Kong?
Höj generellt ambitionen på vad du gör på dina resor, många gör misstaget att bränna sin budget på resan istället för på resmålet. Det är väldigt sällan den geografiska platsen du är där ensamt för utan ffa dom upplevelserna resmålet erbjuder som du inte kan få hemma (vilka dessvärre nästan alltid också blir fetare ju mer du kan spendera). Åk inte till nån lyxig alport om du inte också har råd med livsstilen, bättre då att bränna det du har och maxa en afterski på svenneort (åker inte skidor, så det är möjligt att detta är ett dåligt exempel och att åka puckelpist i Chamonix är en sån dröm att det är värt det även om man måste spara i ett halvår för att ha råd med korv-med-bröd för 275 kr).
Om du inte vill bli ruinerad är det oftast klokt att maxa spenderandet på resmålets styrka: åk för guds skull till Berlin för en tre-dagarsbender på klubb och inte för att äta 3-stjärnigt i Charlottenburg - är det kulinariska upplevelser du är ute efter finns bättre resmål.
Eller så skaffar du dig bara en hobby du älskar (enklare sagt än gjort förstås), då kommer du materialsporta dig in i döden med ett leende på läpparna.
Roligare än att titta på "number go up" på en datorskärm ska du nog kunna ordna iallafall!