2026-04-25, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Ja, det som behövs är att några profitjagande privatkapitalister öppnar sina plånböcker och investerar i någon näringsverksamhet och så anställer folk i kommunen som får betalt efter värdet dom levererar. Så att kapitalägarna får vettig avkastning på sina kunskaper, initiativ och sitt risktagande.

Och varför händer inte det då?

Det har kanske inte så mycket med kommunen att göra. Varför skulle det ha med kommunen att göra?
Finns det någon lagstiftning som står i vägen?

Exakt, många kommuner satsar ju på företagare och vill att de ska trivas med att vara verksamma i kommunen. Så där borde
kanske Perstorp fundera på vad de kan göra bättre för att locka dit företagare eller få fler att starta företag. Kan kommunen göra något åt att stötta kommuninvånarnas kompetensutveckling?

Det behövs en " helrenovering " - hade varit kul om det kunde bli en följetång på TV, typ " nu vänder vi skutan " - och sen får intelligentian i Sverige sätta tänderna i Perstorp och andra kommuner med uppgivna medborgare. Vilken,/ vilka kommun-er lyckas "vända skutan" till framtidstro?
Senast redigerad av Tissetiss 2026-04-25 kl. 22:06.
Citera
2026-04-25, 22:08
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Jag också, fortfarande inte fått nån böter

Jag gratulerar, du har haft tur! 😅
Citera
2026-04-25, 22:21
Medlem
CMC-Urgayles avatar
Tragiskt. Det betyder m.a.o. att var fjärde svensk borde steriliseras.
Citera
2026-04-25, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Såhär kan det se ut i Sverige. I Perstorp, gissar att det ser likadant ut i några andra ställen i landet. Vilka fler kommuner i Sverige ser livet ut som i Perstorp?

Perstorp ligger ändå i ett storstadsområde, så varför lyckas inte denna kommun? Vad gör kommunen för fel?

https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2786580

Perstorp kommuns geografiska läga är som appalacherna i WV, USA. Inga jobb och dödsspiral ner i avgrunden om man hamnar där genom soc.
Citera
2026-04-25, 22:58
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
De fattiga ökar och de rika ökar, ett resultat av Tidö-regeringen och deras stödparti SD. Hur skulle man kunna ha 15'000 kr kvar som långtidsarbetslös när man inte ens får ut något i närheten i ersättning. Men de rika blir ju rikare pga detsamma.

Det är lite intressant att du verkligen tror att skillnaden blir så stor. Man skulle kunna tro att det är en socialdemokrat som lurat i dig det där.
Citera
2026-04-25, 23:09
Medlem
Majsmannen2s avatar
Är det svennens fel eller ekonomins fel?
Citera
2026-04-25, 23:22
Medlem
StigAllans avatar
I dag när jag var till vanliga butiken för att köpa en påse potatis så var den stora butiken nästan folktom.
Man får desperata mail från företag på erbjudanden som tydligen har brist på pengar nu i slutet på månaden.

Håller företagen inne löneslantarna till den 27/4?
Citera
2026-04-25, 23:36
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Har er privatekonomi försämrats det senaste året?
Känner ni igen er i Länsförsäkringars rapport?
Hur ska trenden vändas?

https://www.sverigesradio.se/artikel/rapport-var-fjarde-svensk-ar-pank-dagen-innan-loning

Vad säger rapporten egentligen? Jag tjänar 200000/mån, sparar 170000 i aktier och bränner resten innan löning, max 500kr kvar på kontot innan nästa lön. Är jag en fattig kyrkråtta då?
Citera
2026-04-25, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
I dag när jag var till vanliga butiken för att köpa en påse potatis så var den stora butiken nästan folktom.
Man får desperata mail från företag på erbjudanden som tydligen har brist på pengar nu i slutet på månaden.

Håller företagen inne löneslantarna till den 27/4?
Jag var förbi närmaste köpcentra idag 25/4. Och det var tjockt med folk. Jag tänkte att det var kanske avlöningshelg. Får väl tillstå att jag kanske inte har så bra koll på hur tjockt det brukar vara på Lördagar.

Men du kanske har rätt i att det inte betalas ut förrän på Måndag. När jag tänker efter är det nog så. Så idag skulle det vara minimalt då, för en Lördag. Mycket folk var det iaf.
Citera
2026-04-26, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sesamsmaland1986
Sthlmshyra för en normalstor tvåa ligger på 12000kr minst! Undra hur mkt hyra Svantesson har i förhållande till sin lön!

Jag har skrivit en tråd om problemet med hyreslägenheter och hur de ökar klyftorna, det är problematiskt.
Citera
2026-04-26, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Det råder en solklar dissonans mellan Svantessons "Sverige har en utomordentligt stark ekonomi" och den verklighet som drabbat många Svenskar. Det finns inga fördelar med försämrad köpkraft hos allmänheten.

Eftersom vi nu har lågkonjunktur undrar man ju: Vart fan tar alla pengar vägen??

Mycket av pengarna går väll till elbolag, energisektorn och husägare som hyr ut lägenheter.
Sveriges utbredda hyreslägenheter är ju med på att se till att de flesta som har lite, ska fortsätta ha lite.
Citera
2026-04-26, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Jag gratulerar, du har haft tur! 😅

Samt är lite smart, och har bra uppsikt framåt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto