2012-03-22, 12:44
Medlem
hokoshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonKilluminati
Jag har väldigt bra kontakter i USA i släkten, advokater, läkare, osv, ska jag gå den vägen också? Mina betyg är väldigt bra, 18 utan meritpoäng, MVG i Ma A - E, Fysik A och B till exempel, tittar man på sånt också, alltså inte bara betygsnittet utan också vilka ämnen man varit bra i? =)

Jag pluggar själv inte på någon högstatusskola så kan tyvärr inte hjälpa mer när det gäller just antagningen. Men vad jag vet, så spelar mer eller mindre ALLT in för att just DU ska komma in - namn, kontakter osv. Dessutom om dina kontakter alltså bor i USA och har hög status är det inte omöjligt att dom känner folk som direkt kan besluta/påverka universitet - så testa det!

Jag skulle också fortfarande rekommendera att du kontaktar brottarcoachen, idrotten kan ge mer än du anar.

När det gäller betygen är det rent generellt ditt snitt som är det viktiga, men tror att specifika betyg kan vara viktiga för specifika program.
Citera
2012-03-22, 23:02
Medlem
Ett gäng frågor, har en son som börjar gymnasiet snart och planerar att dra till USA.

* Hur höga krav är det för att få ett stipendium (50%+) på en skola om man vill spela fotboll för skollaget?
* Hur är skolan "over there" i allmänhet?
* Är skolsporten (soccer då) populärt där borta?
* Är alla pengarna värda upplevelserna, erfarenheten och så vidare?
Citera
2012-03-23, 02:35
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Är det för sent att söka till typ UCLA nu? Är verkligen sugen, har bra betyg från gymnasiet, är atletisk, bra brottare, hur får man sina betyg översatta? Typ att läsa economics på UCLA hade varit nice =)

Det är tyvärr antagligen försent att söka till UCLA för start i september 2012 då de festa skolorna skickar ut sina antagningsbrev ungefär vid den här tiden. Om jag inte minns fel måste alla skolor skicka svar till RD (Regular Decision) sökande senast den första april, och den första maj är senaste dagen att bekräfta att man vill ha sin plats.

Citat:
Jag har väldigt bra kontakter i USA i släkten, advokater, läkare, osv, ska jag gå den vägen också? Mina betyg är väldigt bra, 18 utan meritpoäng, MVG i Ma A - E, Fysik A och B till exempel, tittar man på sånt också, alltså inte bara betygsnittet utan också vilka ämnen man varit bra i? =)

Jag tror tyvärr inte att dina kontakter i USA kan hjälpa dig att bli antagen om de inte endera har en stark koppling till skolan du är intresserad av (UCLA) eller är villiga att donera en större summa pengar (typ tillräckligt till en ny byggnad eller nåt sånt) till skolan å din vägnar. Kontakter är som tur är inte en garanti för att bli antagen, jag vet folk vars båda föräldrar har pluggat på ett universitet som sen inte kom in där.
Vad gäller dina betyg har jag fått uppfattningen att de inte kollar på vilka ämnen du har tagit utan bara på ditt betygssnitt (GPA), om du inte är amerikan och har tagit "AP classes" eller läst IB ämnen utöver dina vanliga ämnen. Sen bör du inte heller glömma att UCLA är en högt rankad skola som ställer höga krav på sökande, även på internationella elever, så du kommer definitivt behöva skriva SAT provet och antagligen också TOEFL, om din engelska inte är väldigt bra och du kan bevisa det på något sätt, och skaffa rekommendationsbrev från minst två lärare.

Jag skulle föreslå att du väntar och söker nästa år, till september 2013, och ser till att fixa allt som behövs innan. Utan SAT poäng kommer du aldrig in på UCLA och det kan vara bra att ha tid på sig att skriva ansökningsuppsatser och fixa rekommendationsbrev.
Alternativt börjar du plugga något här i Sverige som är så likt det du vill plugga på UCLA som möjligt och söker som "transfer student" till nästa termin.
Lycka till!
Citera
2012-03-23, 02:39
Medlem
Mr.Nutts avatar
Är det förresten några andra här som blivit antagna i USA till i höst och ska sticka över och plugga? Var har ni kommit in i så fall?
Citera
2012-03-23, 02:45
Medlem
pokemontrainers avatar
Någon som vet något om College of Central Florida? Har nu bestämt mig för att plugga där i två år nästa höst.
Citera
2012-03-23, 04:21
Medlem
Twoswordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickster
Ett gäng frågor, har en son som börjar gymnasiet snart och planerar att dra till USA.

* Hur höga krav är det för att få ett stipendium (50%+) på en skola om man vill spela fotboll för skollaget?
* Hur är skolan "over there" i allmänhet?
* Är skolsporten (soccer då) populärt där borta?
* Är alla pengarna värda upplevelserna, erfarenheten och så vidare?

Rickster, det beror helt pa hur bra din son ar pa att spela fotboll, hans betyg, hans intressen, samt speciellt ifall skolan har en storre budget for fotboll ("soccer"). Jag har varit i USA i tre ar nu, och sport ar extremt vanligt att det blir diskuterat. Dock har jag aldrig hort nagon diskutera soccer, utan det ar alltid nagon av de traditionella amerikanska sporterna (amerikansk fotboll, hockey, baseball, basket osv).
Sa jag skulle rekommendera dig eller din son att borja leta efter skolor som kan ha stipendium for soccer redan nu, alternativt kolla ifall det finns ett soccer-forbund har i Staterna.

Skolan ar...annorlunda. Du bokar dina kurser sjalv, du planerar vad du vill bli utexaminerad i sjalv, osv. Det kan vara bade bra och daligt. Jag har traffat riktigt duktiga larare, men aven rediga stolpskott.

Om det ar vart upplevelsen kan nog bara du sjalv och din son svara pa. Det handlar om vad han/du/ni vill fa ut av det; en karriar inom soccer, en utbildning ganbar enbart i USA eller internationellt, bara en erfarenhet osv.
Citera
2012-03-27, 22:02
Medlem
Pahlaviiis avatar
Tänkte ta en BA i USA och funderar på det s.k. "placement-testet." Känns lite...onödigt. Något sätt man kan slippa detta? Gjorde ex. TOEFL och hade typ 3 fel. Orkar inte lägga ner tid på att återuppliva Matte D-kunskaperna. (eller vad nu är motsvarande)
Citera
2012-03-28, 03:20
Medlem
Twoswordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pahlaviii
Tänkte ta en BA i USA och funderar på det s.k. "placement-testet." Känns lite...onödigt. Något sätt man kan slippa detta? Gjorde ex. TOEFL och hade typ 3 fel. Orkar inte lägga ner tid på att återuppliva Matte D-kunskaperna. (eller vad nu är motsvarande)

Du borde kunna undvika delar, eller hela testet, ifall du har betyg som visar att du har kunskapen som kravs. Kolla med skolan och fraga vad som galler.
Citera
2012-03-28, 05:40
Medlem
encephalizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pahlaviii
Lyssna pa Twoswords. Kontakta skolan direkt och forklara din situation.

Jag slapp att skicka in GRE-score till tva av tre skolor jag sokte till.
Citera
2012-03-28, 11:48
Medlem
Pahlaviiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twoswords
Du borde kunna undvika delar, eller hela testet, ifall du har betyg som visar att du har kunskapen som kravs. Kolla med skolan och fraga vad som galler.

Citat:
Ursprungligen postat av encephalization
Lyssna pa Twoswords. Kontakta skolan direkt och forklara din situation.

Jag slapp att skicka in GRE-score till tva av tre skolor jag sokte till.
Ska göra det. Tack för hjälpen!
Citera
2012-04-01, 22:24
Medlem
Dark_Ganons avatar
Någon som studerat på University of Wisconsin Eau Claire eller liknande i USA? Ska på utlandsstudier dit första halvåret 2013 så hade varit roligt om det var någon som ville dela med sig av sina erfarenhet om studier på eller liknande plats.
Citera
2012-04-08, 00:09
Medlem
RickyMartins avatar
Har länge funderat på att studera i USA och går nu ut skolan till sommaren så detta blir nu möjligt.
Jag har tagit reda på det mesta om skolan och ansökningar, men det är vissa saker som jag inte förstår mig på. Detta har gjort att jag har fått skjuta upp ansökningen. Skulle vara evigt tacksam om någon som går eller har gått i USA kunde hjälpa mig vidare då jag inte klarar detta själv.

Så om du har studerat/studerar i USA och har bra koll på CSN och annat viktigt som jag borde veta, kontakta gärna mig via pm.

Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in