2013-02-24, 21:09
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allpoints
Pengarna kommer nog tyvärr inte vara tillräckligt, räknar du på att du gör en transfer till UCLA så beräknas totalkostnaden för varje års studier till drygt 50k dollar som är i runda slängar i dagsläget 320k svenska kronor. Du får varje år låna drygt 170k (uppskattar då jag inte har siffror framför mig) och med de 168k du kan få in på ett år (12*14=168k) så har du 340k så du klarar det tredje året men däremot kommer du inte ha de kvarvarande 170k för 4e året om du inte har mer pengar sparade.

Självklart ungefärliga siffror men det tål att tänkas på innan så man inte står där inför 4e året utan cash.

UCLA är riktigt j*vla dyrt, blir nog inget av just den skolan. Min plan just nu är att jobba åtminstone fram tills VT2014 går igång och åker iväg då, om inte så blir det HT2014. Skolorna längst upp på min lista är just nu UNCW (University of North Carolina Wilmington) och SMC. UNCW för att jag har en faster och kusin som bor där, skulle kunna bo hos dem och betala en viss summa varje månad istället för att behöva betala för hyra, el, internet, mat och allt annat. Blir MYCKET billigare långsiktigt + att själva skolan blir billigare att studera på. 4 år där skulle gå på ca 245 000kr. Mycket billigare än om man skulle köra på t.ex. UC Irvine, UCLA eller nån annan skola i LA-området. Problemet här är att UNCW är ett "riktigt" universitet så de har lite krav på de som ansöker också till skillnad från CC's där allt och alla kommer in bara kontot räcker till. Har tittat på deras (UNCW) GPA-krav och mina betyg räcker inte riktigt till, men jävligt nära är det iaf... Sen har jag inga extra curricural activities som jag kan nämna heller. Så därför kan det nog bli så att jag kör de två första åren på SMC (pluggar som fan för att få tillräckligt bra betyg/GPA) och de andra två på UNCW... eller UC Irvine... eller nån annan skola, får se hur kontot ser ut när det närmar sig helt enkelt. Om jag kommer in på UNCW så kör jag lätt på det iaf. Vill helst gå på samma skola genom hela utbildningen.

Har lång, lång tid på mig att tänka och komma fram till hur jag ska göra. Det enda som är säkert redan nu är att jag ska plugga något inom IT eller Business. Måste även komma fram till vad som ger störst chans till H1B visum också
Citera
2013-02-24, 21:24
Medlem
Allpointss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
UCLA är riktigt j*vla dyrt, blir nog inget av just den skolan. Min plan just nu är att jobba åtminstone fram tills VT2014 går igång och åker iväg då, om inte så blir det HT2014. Skolorna längst upp på min lista är just nu UNCW (University of North Carolina Wilmington) och SMC. UNCW för att jag har en faster och kusin som bor där, skulle kunna bo hos dem och betala en viss summa varje månad istället för att behöva betala för hyra, el, internet, mat och allt annat. Blir MYCKET billigare långsiktigt + att själva skolan blir billigare att studera på. 4 år där skulle gå på ca 245 000kr. Mycket billigare än om man skulle köra på t.ex. UC Irvine, UCLA eller nån annan skola i LA-området. Problemet här är att UNCW är ett "riktigt" universitet så de har lite krav på de som ansöker också till skillnad från CC's där allt och alla kommer in bara kontot räcker till. Har tittat på deras (UNCW) GPA-krav och mina betyg räcker inte riktigt till, men jävligt nära är det iaf... Sen har jag inga extra curricural activities som jag kan nämna heller. Så därför kan det nog bli så att jag kör de två första åren på SMC (pluggar som fan för att få tillräckligt bra betyg/GPA) och de andra två på UNCW... eller UC Irvine... eller nån annan skola, får se hur kontot ser ut när det närmar sig helt enkelt. Om jag kommer in på UNCW så kör jag lätt på det iaf. Vill helst gå på samma skola genom hela utbildningen.

Har lång, lång tid på mig att tänka och komma fram till hur jag ska göra. Det enda som är säkert redan nu är att jag ska plugga något inom IT eller Business. Måste även komma fram till vad som ger störst chans till H1B visum också
Det jag kunde hitta vad att själva utbildningen kostar lite drygt 115k/år så siffran 245k för 4 år är jag nyfiken på hur du fick fram.
Citera
2013-02-24, 21:29
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Det jag kunde hitta vad att själva utbildningen kostar lite drygt 115k/år så siffran 245k för 4 år är jag nyfiken på hur du fick fram.

Åh se på fan, tror att det jag tittade på var per termin och inte per år http://uncw.edu/studentaccounts/Fall...tionRates.html
Citera
2013-02-24, 22:42
Medlem
Allpointss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Åh se på fan, tror att det jag tittade på var per termin och inte per år http://uncw.edu/studentaccounts/Fall...tionRates.html
Det är synd, det räcker egentligen med de avgifterna du läste, är ju dyrt ändå.

OnT.
Jag har dessa tankar om betalning, CC på SMC går ju lösa med pengar från CSN i två år och efter det så får man bidrag på ungefär 170k per år och dubbla behövs, 340k (utgår från kostnaderna för UCLA). Där har jag till det första året egna pengar om jag nu börjar på SMC i höst och för det fjärde året har jag förhoppningsvis sommarjobbat och löst den pengadelen men det är så lång tid kvar så det kommer nog lösa sig till dess.
Citera
2013-02-25, 03:11
Medlem
Twoswordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flash_flash
Jag har blivit antagen till mitt andrahandsval när det gäller skolor och har sagt till skolan att jag tänker börja där. Jag väntar dock egentligen på besked från mitt förstahandsval och kommer att få beskedet under våren. Om jag blir antagen till den andra skolan också, är det bara att utan problem säga till den första skolan att man inte kommer att kunna börja längre, eller?
De flesta studenterna i USA soker till ett flertal skolor for att se vart de kommer in och valjer sedan vart de vill ga. Att bli antagen och sedan tacka nej ar vanligt och ger inte nagon negativ eftereffekt.
Citera
2013-02-25, 16:04
Medlem
Allpointss avatar
Jag funderar på att ta hjälp av en förmedlare när jag söker till SMC, av mina mejl känner jag att jag har fått bäst bemötande och bäst svar utav Språkpunkten, någon som har erfarenhet av dessa och kan berätta om de är bra/dåliga?

Undrar även om någon som har mejlat till SMC, hur länge dröjer det innan man får svar på frågor ifrån dem? Har väntat en vecka nu utan att få svar.
Citera
2013-02-25, 16:12
Medlem
Qaas avatar
Citat:
Jag funderar på att ta hjälp av en förmedlare när jag söker till SMC, av mina mejl känner jag att jag har fått bäst bemötande och bäst svar utav Språkpunkten, någon som har erfarenhet av dessa och kan berätta om de är bra/dåliga?

Undrar även om någon som har mejlat till SMC, hur länge dröjer det innan man får svar på frågor ifrån dem? Har väntat en vecka nu utan att få svar.

Kilroy har bäst service enligt mig, jag söker via de och kommer antaligen börja till hösten 2013.
Citera
2013-02-25, 17:25
Medlem
Allpointss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qaa
Kilroy har bäst service enligt mig, jag söker via de och kommer antaligen börja till hösten 2013.
Varför tycker du att just dessa har bäst service? Både Studin och Språkpunkten erbjuder i stort sett samma saker fast de tar inte 4400:- för att hjälpa till. Anledningen till att jag därav vill ha några som är inte kostar något är inte att jag inte klarar av att ansöka och lösa allt själv utan jag ser ingen anledning till att inte ha någon att kunna vända sig till om man behöver hjälp.

Vad motiverar att betala just 4400:- till Kilroy?
Citera
2013-02-25, 17:30
Medlem
Qaas avatar
Citat:
Varför tycker du att just dessa har bäst service? Både Studin och Språkpunkten erbjuder i stort sett samma saker fast de tar inte 4400:- för att hjälpa till. Anledningen till att jag därav vill ha några som är inte kostar något är inte att jag inte klarar av att ansöka och lösa allt själv utan jag ser ingen anledning till att inte ha någon att kunna vända sig till om man behöver hjälp.

Vad motiverar att betala just 4400:- till Kilroy?

Väletablerat företag, min kompis har nyligen läst klart 1 termin på SMC och han löste all pappersarbete genom Kilroy.

Funkade tydligen bra för honom, så lär det göra de även för mig.
Citera
2013-02-25, 18:21
Medlem
Jag vill läsa en Bachelor i USA, och har sökt runt lite. Kommer förmodligen köra på CC först sen en transfer till ett riktigt universitet, eftersom det är billigare. SBCC (Santa Barbara) är vad som lockar mest för tillfället, men vilket universitet efter det är jag inte riktigt lika säker på. Hur svårt är det egentligen att komma in på ett av de bättre universiteten? Menar då inte Harvard, Yale och Stanford utan mer typ University of California Berkeley? Om man går in på http://colleges.usnews.rankingsandre...l-universities så kan man hitta en rankinglista över dem bästa universiteten i USA. De som ligger högst upp känner man ju igen (tex Harvard), men de som ligger på placeringarna 10-20 tex har jag aldrig hört talas om förut. Är de så svåra att komma in på? Kommer gå ut gymnasiet med ett snitt på 18-19 någonting (exkl meritpoäng).

Även om jag självklart vill komma undan så billigt som möjligt så spelar inte kostnaden någon större roll. Är dock inte helt säker på vad jag vill läsa. Älskar matte, fysik och kemi så nåt åt det hållet kanske. Någon som har en hemsida där de förklarar mer utförligt (helst på svenska) vad tex läsa "Business administration" osv?

Tacksam för svar
Citera
2013-02-25, 23:36
Medlem
Allpointss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Jag vill läsa en Bachelor i USA, och har sökt runt lite. Kommer förmodligen köra på CC först sen en transfer till ett riktigt universitet, eftersom det är billigare. SBCC (Santa Barbara) är vad som lockar mest för tillfället, men vilket universitet efter det är jag inte riktigt lika säker på. Hur svårt är det egentligen att komma in på ett av de bättre universiteten? Menar då inte Harvard, Yale och Stanford utan mer typ University of California Berkeley? Om man går in på http://colleges.usnews.rankingsandre...l-universities så kan man hitta en rankinglista över dem bästa universiteten i USA. De som ligger högst upp känner man ju igen (tex Harvard), men de som ligger på placeringarna 10-20 tex har jag aldrig hört talas om förut. Är de så svåra att komma in på? Kommer gå ut gymnasiet med ett snitt på 18-19 någonting (exkl meritpoäng).

Även om jag självklart vill komma undan så billigt som möjligt så spelar inte kostnaden någon större roll. Är dock inte helt säker på vad jag vill läsa. Älskar matte, fysik och kemi så nåt åt det hållet kanske. Någon som har en hemsida där de förklarar mer utförligt (helst på svenska) vad tex läsa "Business administration" osv?

Tacksam för svar
Du får ju ha i åtanke att USA har ett extremt betygshets och det är troligtvis dessa universitet som de som inte kommer in på t.ex. Harvard i så fall väljer. Rankningarna är av en väldigt stor betydelse i USA och de flesta vill komma in på så högt rankade universitet som möjligt. Tror jag läst att det finns kanske tusen universitet (har siffror på 3-4k i huvudet, kanske inkluderar alla CC också?) och då är det självklart stor skillnad på många sätt mellan ett 10-20 universitet mot ett universitet rankat 372.

För övrigt, som redan nämnts i tråden, krävs väldigt bra SAT score och gärna något som utmärker dig, ofta i form av extra curricular activities (typ välgörenhetsarbete). Vill du kunna komma in till nästa höst är det för övrigt dags att börja förbereda sig på alla sätt och vis redan nu om du ska ha en chans att komma in HT-14.

Edit: Tyvärr vet jag ingen bra sajt med förklaringar men letar själv efter en sådan, postar här igen om jag hittar någon bra.
Citera
2013-02-26, 20:27
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX

Tacksam för svar

Jag är inte särskilt insatt i vad som krävs för en transfer, men har du bra betyg (läs 4.0) så kanske det går med Berkeley eftersom de ger preferens till California residents om jag minns rätt. Innan du börjar planera ut vart du vill transfera så är det viktigt att veta vad exakt det är du vill ha som major. Är det exempelvis engineering så är Berkeley fantastiskt (topp 3 i världen), medans Harvard är bara 'okej'.

Det finns bra CCs och dåliga CCs. Ingen aning hur bra SBCC är (vad jag läst så verkar utbildningsnivån ligga ungefär på gymnasienivå) men om jag var du skulle jag mejla dem och höra hur många som lyckas transfera till olika skolor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in