2012-02-26, 22:28
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
År 1 - Freshman
År 2 - Sophomore
År 3 - Junior
År 4 - Senior

Du kan få extralån från CSN (runt 60k/år).

Du är graduate när du har en kandidatexamen och läser på mastersnivå.

Finns väl garanterat massor av community colleges i Utah som du kan studera vid också.

Tack! Jag talade med universitetet för två dagar sedan och de sade att jag var Junior. Det är bara det att jag kanske inte var tydlig nog att jag var nära att få en högskoleexamen och inte en kandidatexamen, eftersom totalt blir det tre terminer som jag studerat detta

Jag kommer bli freemover i alla fall. Jag vet inte hur mycket en termin kommer kosta för mig men två terminer kommer kosta ca 29 000$ inkluderat alla avgifter, boende, skolböcker etc. Jag kommer att studera ungefär 14-16 credits per termin. Jag ska skicka in mina kurser och betyg översatta till engelska, samt skicka in ett annat dokument de skickade till mig, som jag ska skriva under och skicka tillbaka, senast imorgon. Tack gode Gud för tidsskillnaden!
Citera
2012-02-26, 22:34
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Tack! Jag talade med universitetet för två dagar sedan och de sade att jag var Junior. Det är bara det att jag kanske inte var tydlig nog att jag var nära att få en högskoleexamen och inte en kandidatexamen, eftersom totalt blir det tre terminer som jag studerat detta

Jag kommer bli freemover i alla fall. Jag vet inte hur mycket en termin kommer kosta för mig men två terminer kommer kosta ca 29 000$ inkluderat alla avgifter, boende, skolböcker etc. Jag kommer att studera ungefär 14-16 credits per termin. Jag ska skicka in mina kurser och betyg översatta till engelska, samt skicka in ett annat dokument de skickade till mig, som jag ska skriva under och skicka tillbaka, senast imorgon. Tack gode Gud för tidsskillnaden!

Högskoleexamen heter university diploma på engelska! Alltså INTE en "degree".
Citera
2012-02-26, 23:24
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Högskoleexamen heter university diploma på engelska! Alltså INTE en "degree".

Tack för den snabba informationen! Det begreppet kommer jag använda istället för bachelor's degree.
Citera
2012-02-29, 17:33
Medlem
JGGs avatar
Krävs det att man fixar visum för att söka till en skola i USA eller kan man söka till en skola och när man blivit antagen fixa visum?
Citera
2012-02-29, 17:50
Medlem
hokoshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JGG
Krävs det att man fixar visum för att söka till en skola i USA eller kan man söka till en skola och när man blivit antagen fixa visum?

Alt. num. 2.
Ett av kraven för att få studentvisum är att du är antagen på en skola.
(Antar att du pratar om studentvisum)
Citera
2012-02-29, 19:28
Medlem
wexxxs avatar
Hur svårt är det att få bra betyg på de bästa tekniska högskolorna i Usa?
Tänker på följande: CalTech, MIT och Berkeley ifall man jämför med KTH, LTH och även emot Imperial?

m.v.h.
Citera
2012-03-21, 00:50
Medlem
pokemontrainers avatar
Halloj!

Jag vill bo i USA i framtiden och det har jag velat hela mitt liv.

Iallafall, om jag hade stannat i Sverige hade jag valt att bli polis men eftersom att jag vill satsa på att bo i USA så ska jag gå på mitt andraval och det är att bli sjuksköterska.

Nu undrar jag, ska jag plugga till sjuksköterska? Eller är det bättre att göra det i Sverige för att sedan försöka åka över och få jobba?

Hade annars tänkt att gå en språkkurs i ett år för upplevelsen eller kanske Community College.

Men som sagt, någon som kan hjälpa mig hur jag ska sikta?

Mvh
Citera
2012-03-21, 04:06
Medlem
Twoswordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pokemontrainer
Halloj!

Jag vill bo i USA i framtiden och det har jag velat hela mitt liv.

Iallafall, om jag hade stannat i Sverige hade jag valt att bli polis men eftersom att jag vill satsa på att bo i USA så ska jag gå på mitt andraval och det är att bli sjuksköterska.

Nu undrar jag, ska jag plugga till sjuksköterska? Eller är det bättre att göra det i Sverige för att sedan försöka åka över och få jobba?

Hade annars tänkt att gå en språkkurs i ett år för upplevelsen eller kanske Community College.

Men som sagt, någon som kan hjälpa mig hur jag ska sikta?

Mvh

Du bor kolla ifall en utbildning till sjuksköterska ar giltig i USA, och ifall den kan anvandas i alla delstater. Min teori (som inte ar baserad pa direkt kunskap) ar att du kommer behova komplettera en svensk utbildning med studier i USA, och isadana fall ar det val battre att plugga i USA.

Jag skulle dock aven rekommendera att kolla upp vart du vill bo, och vilken niva lonerna ligger pa, samt chansen att du far stanna efter att du har gatt klart utbildningen.
Citera
2012-03-22, 06:40
Medlem
Vänder denna fråga till er som studerar på collegenivå i USA vilket jag gör just nu. Blir det några konsekvenser vad gäller CSN studiemedel om man får F i en kurs? Typ problem att få studiemedel nästa termin? Läser 13 units denna terminen och riskerar att bli underkänd i en kurs pga frånvaro. Har tidigare läst terminer med goda betyg. Någon som vet?
Citera
2012-03-22, 10:30
Medlem
Är det för sent att söka till typ UCLA nu? Är verkligen sugen, har bra betyg från gymnasiet, är atletisk, bra brottare, hur får man sina betyg översatta? Typ att läsa economics på UCLA hade varit nice =)
Citera
2012-03-22, 10:50
Medlem
hokoshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerUbermensch
Vänder denna fråga till er som studerar på collegenivå i USA vilket jag gör just nu. Blir det några konsekvenser vad gäller CSN studiemedel om man får F i en kurs? Typ problem att få studiemedel nästa termin? Läser 13 units denna terminen och riskerar att bli underkänd i en kurs pga frånvaro. Har tidigare läst terminer med goda betyg. Någon som vet?
Rent generellt måste du ju klara (C eller högre) 12 credits/units per termin. Så då borde du få problem till nästa terimn, om kursen är större än 1 unit. Har dock inte varit med om det själv, så vad som sker mer exakt kan jag tyvärr inte svara. Tycker dock att regelverket är ganska så solklart.

En tanke skulle kunna vara att ta sommarkurser där och ta en kurs mer än vad som behövs för heltid på sommaren. Man blir beviljad studiemedel för sommaren utan att behöva redovisa betygen från våren.

Citat:
Ursprungligen postat av DonKilluminati
Är det för sent att söka till typ UCLA nu? Är verkligen sugen, har bra betyg från gymnasiet, är atletisk, bra brottare, hur får man sina betyg översatta? Typ att läsa economics på UCLA hade varit nice =)
Har tyvärr noll koll på UCLA och dess antagning, men är säker på att "Important Dates" finns på deras hemsida.
Är du riktigt bra inom idrotten rekommenderar jag att direkt ta kontakt med brottarlagets coach. Skolor med idrotter på hög nivå kan töja på många gränser/regler för bra idrottare.
Citera
2012-03-22, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hokosha
Rent generellt måste du ju klara (C eller högre) 12 credits/units per termin. Så då borde du få problem till nästa terimn, om kursen är större än 1 unit. Har dock inte varit med om det själv, så vad som sker mer exakt kan jag tyvärr inte svara. Tycker dock att regelverket är ganska så solklart.

En tanke skulle kunna vara att ta sommarkurser där och ta en kurs mer än vad som behövs för heltid på sommaren. Man blir beviljad studiemedel för sommaren utan att behöva redovisa betygen från våren.

Har tyvärr noll koll på UCLA och dess antagning, men är säker på att "Important Dates" finns på deras hemsida.
Är du riktigt bra inom idrotten rekommenderar jag att direkt ta kontakt med brottarlagets coach. Skolor med idrotter på hög nivå kan töja på många gränser/regler för bra idrottare.

Jag har väldigt bra kontakter i USA i släkten, advokater, läkare, osv, ska jag gå den vägen också? Mina betyg är väldigt bra, 18 utan meritpoäng, MVG i Ma A - E, Fysik A och B till exempel, tittar man på sånt också, alltså inte bara betygsnittet utan också vilka ämnen man varit bra i? =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in