2010-05-05, 01:33
Medlem
hokoshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodligandedrakt
Jag har två frågor som jag undrar över..

Hur lång tid tar det tills man får svar från ett community college det har gått 6 veckor nu kommande vecka är 7de bör man vara orolig elr är det normalt ?

Vilka kunskaper testas när man kommer på plats till ett CC är det svårt ? Vad kallas provet ? Något man behöver "plugga" på och vara förberedd ?

tack för svar

Sorry men anledningen till att jag inte svarade på detta var främst för att jag inte har berörts av samma saker och egentligen inte besitter någon kunskap/erfarenhet inom ditt område.

Pluggar på ett "vanligt" 4-års-universitet så vet inte alls hur det funkar med CC'n. Sorry... Vet inte ens vad som är rimligt...

Även detta vet jag inte. Som sagt, eftersom jag är direkt på ett Bachelor program så behövde jag göra TOEFL-provet och skicka in resultatet innan jag ens blev antagen till skolan.
Citera
2010-05-05, 13:29
Medlem
Twoswordss avatar
Citat:
Jag har två frågor som jag undrar över..

Hur lång tid tar det tills man får svar från ett community college det har gått 6 veckor nu kommande vecka är 7de bör man vara orolig elr är det normalt ?

Vilka kunskaper testas när man kommer på plats till ett CC är det svårt ? Vad kallas provet ? Något man behöver "plugga" på och vara förberedd ?

tack för svar

Tid for svar ar jag osaker pa. Kontakta dem och fraga.

Du far gora ett "Placement Test" nar du kommer dit som mater dina kunskaper i Engelska och Matte. Kan vara nagot mer, jag minns inte, men de tva ar "de stora".
Citera
2010-05-05, 23:34
Medlem
Tack för ditt svar Hokosha även du Twoswords.. Hur pass svårt är dessa test vilken nivå ? Bör man oroa sig om man hade godkänt i engelska a och b i gymnasiet. Är det något extra man kanske borde öva på o tänka på så man är lite förberedd så det inte kommer som en chock, nu har jag dock inte pluggat engelska på nästan 2 år kanske borde refresha grammatiken, matten elr nått ?
Citera
2010-05-05, 23:55
Medlem
Menas avatar
Citat:
Tack för ditt svar Hokosha även du Twoswords.. Hur pass svårt är dessa test vilken nivå ? Bör man oroa sig om man hade godkänt i engelska a och b i gymnasiet. Är det något extra man kanske borde öva på o tänka på så man är lite förberedd så det inte kommer som en chock, nu har jag dock inte pluggat engelska på nästan 2 år kanske borde refresha grammatiken, matten elr nått ?
Om du inte har tagit engelska pa två år så tycker jag att du ska börja läsa lite engelsk litteratur samt grammatik bok för att kunna förberedda dig. När de kommer till Matten så skulle jag plocka upp antligen en Matte B ev. C för att komma ihåg alla algebra regler osv... Jag önskar att jag detta innan jag började.
Citera
2010-05-09, 21:03
Medlem
Pink Panthers avatar
Jag har ett litet problem som skulle komma att gälla mitt tredje och fjärde år i USA. Som ni vet kostar de flesta Universiteten ungefär $25,000-30,000 med allt inkluderat per år.

Båda CSN lånen och studiebidraget kommer dock bara upp i ungefär $20,000-23,000 när jag beräknar via deras hemsida. Hur kan det vara så dumt syltat? pengarna får man väl läsa på något annat vis men jag tycker det är otroligt konstigt att CSN's lån för utlandsstuderande inte ligger vid praxis för vad det faktiskt kostar.

Är det någon här som pluggar just nu och på något sätt får ut mer pengar ifrån CSN? Berätta!
Citera
2010-05-09, 22:16
Medlem
Menas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pink Panther
Jag har ett litet problem som skulle komma att gälla mitt tredje och fjärde år i USA. Som ni vet kostar de flesta Universiteten ungefär $25,000-30,000 med allt inkluderat per år.

Båda CSN lånen och studiebidraget kommer dock bara upp i ungefär $20,000-23,000 när jag beräknar via deras hemsida. Hur kan det vara så dumt syltat? pengarna får man väl läsa på något annat vis men jag tycker det är otroligt konstigt att CSN's lån för utlandsstuderande inte ligger vid praxis för vad det faktiskt kostar.

Är det någon här som pluggar just nu och på något sätt får ut mer pengar ifrån CSN? Berätta!
Du maste tanka pa att de $20,000-23000 ar i ars avgift och CSN brukar skriva sina lan och bidrag per termin. Har studerat sjalv i usa i fyra ar och alltid fatt pengar nog fran CSN for att betala min avgift vilket var ca $26k om aret.
Citera
2010-05-09, 22:19
Medlem
Vad kostar det på ett ungefär att studera 1 termin i USA? Samt vilka college ska man söka sig till om man vill studera på lite varmare klimat i staterna? Hade tänkt mig runt Californien eller dylikt.
Citera
2010-05-09, 22:21
Medlem
hokoshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mena
Om du inte har tagit engelska pa två år så tycker jag att du ska börja läsa lite engelsk litteratur samt grammatik bok för att kunna förberedda dig. När de kommer till Matten så skulle jag plocka upp antligen en Matte B ev. C för att komma ihåg alla algebra regler osv... Jag önskar att jag detta innan jag började.

Tycker dock inte att du behöver plugga ihjäl dig.
Hade själv MVG i Eng.A och VG i Eng.B och hade inte läst engelska i skola på 4,5 år när jag gjorde TOEFL-testet. Klarade min gräns mer råge. Så absolut, refresh'a lite, men behöver nog inte vara överdrivet. Öven om du inte behöver göra TOEFL utan något annat...

Vet inte heller exakt hur Matte-provet på CC är men jag hade bra mattebetyg på gymnasiet och efter att inte ha läst matte på 4,5 år glömmer man en del, ja...
Dock tog jag här, på mitt 4-års-universitet, en extra mattekurs för att gå igenom alla basic-grejer. Blev en extra kurs för mig men är ganska bra att ha då man får repetition + lär sig allt mer "korrekt", då de engelska uttrycken skiljer sig ganska mycket från de svenska...
Citera
2010-05-12, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twoswords
Tid for svar ar jag osaker pa. Kontakta dem och fraga.

Du far gora ett "Placement Test" nar du kommer dit som mater dina kunskaper i Engelska och Matte. Kan vara nagot mer, jag minns inte, men de tva ar "de stora".

Så det går inte att "inte klara" testen? utan om man får ett dåligt resultat blir man placerad i en grupp därefter? (är mycket trött så hoppas ni förstår vad jag menar..)

mvh
Citera
2010-05-16, 08:29
Medlem
hokoshas avatar
Jag har en liten frågeställning jag har funderat på ett tag.

Ponera att man studerar i USA.
För att bibehålla sin studiestatus måste man uppfylla 12 credits/termin.
Om man inte gör det, ska visst studievisumstatusen upphöra.
Vet någon hur fort det sker?
Eller har man kanske en viss tid att "reparera" skadan. Kanske en sommartermin eller liknande?

12 credits är iofs inte så mycket, men undrar alltså om någon har erfarenhet eller hört något, om hur fort man faktiskt blir körd, vid dåligt resultat...
Citera
2010-05-16, 13:49
Medlem
Twoswordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulbyxa
Så det går inte att "inte klara" testen? utan om man får ett dåligt resultat blir man placerad i en grupp därefter? (är mycket trött så hoppas ni förstår vad jag menar..)

mvh

Du kan skriva helt uruselt pa testerna. Det innebar helt enkelt att du blir placerad i "nyborjarklassen" inom detta omrade. Skriver du tex 23/200 pa matematik sa borjar du med Math 0400 (Basics), sedan behover du ga igenom 0500 (elementary algebra), 0600 (intermediate algebra) och sedan ga in pa vidare kurser och forgreningar som Advanced algebra, Statistics etc.

Skriver du daremot 170/200 sa borjar du formodligen i Statistics och behover inte ga de tidigare kurserna. Detta skulle da innebara 3, eller mojligen 4, kurser du redan anses beharska och inte behover lasa.
Citera
2010-05-16, 13:51
Medlem
Twoswordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hokosha
Jag har en liten frågeställning jag har funderat på ett tag.

Ponera att man studerar i USA.
För att bibehålla sin studiestatus måste man uppfylla 12 credits/termin.
Om man inte gör det, ska visst studievisumstatusen upphöra.
Vet någon hur fort det sker?
Eller har man kanske en viss tid att "reparera" skadan. Kanske en sommartermin eller liknande?

12 credits är iofs inte så mycket, men undrar alltså om någon har erfarenhet eller hört något, om hur fort man faktiskt blir körd, vid dåligt resultat...

Va? Savitt jag forstod det sa har du ett Student-VISA for att studera, spelar ingen roll for USA ifall du tar 1 eller 20 credits. Daremot sa galler 12 credits/termin for att bibehalla stod fran svenska CSN.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in