2010-10-26, 22:38
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skjuludde
Hej!

Jag studerar just nu vid El Camino Community College i Kalifornien.
Det är mitt i första terminen och betygen ser bra ut. Jag blev dock livrädd alldeles nyss då jag kom och tänka på en sak.
Eftersom studenter utomlands fick registrera sig för klasser sist den här terminen, dock inte i framtida, så var det med nöd och näppe att jag fick ihop 12 units. Bara 6 av de 12 units är transferbara dock. Enligt CSNs hemsida så måste 12 units varje termin vara transferbara. Jag kan få intyg från skolan som ursäktar den här terminen. Frågan är om det räcker eller om att de kommer neka mig studiemedel.
Jag trivs väldigt bra här och vill inte lämna stället. Har klasser för minst 16 transferbara units nästa termin.

Jag hade inget val, vill jag tillägga. Jag blev tvingad att registrera mig för klasser som en av de sista den här första terminen. Det var med nöd och näppe som jag fick ihop 12 credits öht. Jag kan intyga det, kan skaffa intyg från skolan imorgon som visar det. Dessutom som kompensation så är jag bland de första att registrera mig för klasser nästa termin och alla terminer efter det. Jag kommer då att läsa en 16 transferbara credits, enligt planen uppritad av studentvägledaren.

Hej!

CSN har från och med den 1 juli 2010 uppdaterat sina regler kring studiemedel. Här kan du läsa detaljerat om förändringarna:
http://www.csn.se/hogskola/aktuellt/1.5645

De två förändringarna som är relevanta för dig, är:
A) Tidigare kunde vi ge studiemedel för ytterligare 20 veckor, även om den studerande inte klarat studieresultaten för de första 20 veckorna vid studier på eftergymnasial nivå. Därefter gjordes en sammantagen prövning för de 40 första veckorna. Så kan vi inte längre göra, utan nu prövar vi resultaten även om den studerande bara läst 20 veckor på eftergymnasial nivå.

B) Vi kan ta hänsyn till om en studerande inte har klarat tidigare studieresultat på grund av allvarliga brister hos utbildningsanordnaren. Uppgifterna ska kunna styrkas med intyg. Detta har vi inte kunnat ta hänsyn till tidigare, så det är en förbättring för de studerande.

Om man alltså bara kollar på A så spelar det faktiskt ingen roll att du läser tillräckligt nästa termin, det är denna termin enbart som räknas.

och om man kollar på B så kanske det går bra om du kan intyga att det är utbildningsanordnarens fel och inte ditt.
Citera
2010-10-28, 16:31
Medlem
pernil90s avatar
Hejsan

Håller nu på att ansöka om utbytestermin i USA till nästa höst. Jag har lite frågor angående poäng som jag gärna hade viljat få svar på:

1. På den berörda hemsidan står det att en undergrad degree krävs 120 semester units eller 180 quarter units. Hur många "units" motsvarar en termin som jag ska gå?

2. Tittar för närvarande på UCLA:s kursutbud. De har en jävla massa kurser och efter varje kursnamn så står det en siffra, vanligtvis en 4. Betyder det att för en sådan kurs får man 4st units?

Hoppas att någon som kan detta bättre än jag har något att invända.

Tack på förhand.
Citera
2010-10-29, 01:17
Medlem
MadickenEs avatar
Jag undrar om det finns på något college i USA/Canada som erbjuder stipendier till studier en kortare period, tex en summer term som svenska studenter kan söka?
Citera
2010-10-29, 11:01
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadickenE
Jag undrar om det finns på något college i USA/Canada som erbjuder stipendier till studier en kortare period, tex en summer term som svenska studenter kan söka?

Kolla Rotary's Georgiastipendium. 1 års studier i Georgia, inga terminsavgifter, gratis boende, gratis mat, gratis kurslitteratur, fickpengar etc. Allting ingår. http://www.rotarystudent.se/?page_id=179
Man ansöker dock varje sommar för året därpå.

Annars är ju det lättaste att läsa en termin vid svensk högskola och sedan göra utbyte därifrån.
Citera
2010-10-29, 17:35
Medlem
MadickenEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Kolla Rotary's Georgiastipendium. 1 års studier i Georgia, inga terminsavgifter, gratis boende, gratis mat, gratis kurslitteratur, fickpengar etc. Allting ingår. http://www.rotarystudent.se/?page_id=179
Man ansöker dock varje sommar för året därpå.

Annars är ju det lättaste att läsa en termin vid svensk högskola och sedan göra utbyte därifrån.
Tack, är dock på universitet i UK där de släpper iväg typ 2 pers från hela institutionen till USA så überhög konkurrens att komma dit. Kan pröva Georgia efter jag blir klar i UK, men tror jag kmr vara för gammal för att kvalificera sig till stipendiet då (aldrig hört talas om nån som tar studieuppehåll i ett år mitt i en utbildning i UK). Var därför jag undrarde om det fanns stipendier för kortare perioder, som tex en sommartermin
Citera
2010-10-31, 01:57
Medlem
Discovery pass för greyhound, någon som vet om det är personligt (är säkert gjort för en person men hur noggranna är de)?
Citera
2010-11-03, 14:36
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pernil90
Hejsan

Håller nu på att ansöka om utbytestermin i USA till nästa höst. Jag har lite frågor angående poäng som jag gärna hade viljat få svar på:

1. På den berörda hemsidan står det att en undergrad degree krävs 120 semester units eller 180 quarter units. Hur många "units" motsvarar en termin som jag ska gå?

2. Tittar för närvarande på UCLA:s kursutbud. De har en jävla massa kurser och efter varje kursnamn så står det en siffra, vanligtvis en 4. Betyder det att för en sådan kurs får man 4st units?

Hoppas att någon som kan detta bättre än jag har något att invända.

Tack på förhand.

Minst 30 units för ett helt läsår är standard.
Citera
2010-11-06, 02:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bodysnatchers
Tja!
Jag planerar också på att studera film i usa (dock blir det nog CC de första två åren). Men jag har i alla fall fått bra information på voodoofilm's forum:
http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=24431 (länk till tråden)

Sen så skulle jag rekommendera USC och Chapman om du vill läsa film (eftersom du verkar ha pengarna)

Det stämmer mycket bra. Tror studentum.se har bra information om diverse krav och kostnader

USC har den bästa filmskolan i världen. Jag går där, men läser företagsekonomi och inte film. George Lucas skänkte nyligen en miljar kronor till USC's filmskola.
Citera
2010-11-09, 22:40
Medlem
kan man få sitt studielån/bidrag i förskott av CSN för att betala flygbiljett samt eventuell deposition på lägenhet?
Citera
2010-11-10, 03:04
Medlem
Twoswordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packie
kan man få sitt studielån/bidrag i förskott av CSN för att betala flygbiljett samt eventuell deposition på lägenhet?

Nar du far studielanet star pa CSN's hemsida. (Normalt i borjan av augusti samt runt skiftet jan/feb.)Du kan ansoka om extra lan for flygbiljett som bokas via en resefirma, eventuellt sa kan du aven kopa biljett sjalv och sedan bli ersatt. (Du behover dock ha godkannande innan du far ersattning.)
Citera
2010-11-10, 14:10
Medlem
AdrianUnlimiteds avatar
hur lång tid innan skolsstart får man resa in i USA med studentvisa ? Har för mig att det är två veckor men är inte säker
Citera
2010-11-10, 21:19
Medlem
inte säker, men som svensk minst 90 dagar med visa waiver programmet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här