2010-04-24, 00:53
Medlem
BUMP! har väntat 8 dagar på ett svar ingen som vet ?
Citera
2010-04-24, 03:12
Medlem
Menas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CiCoro

Rekommenderar ni att jag ska försöka själv eller ta hjälp av en "organisation"? Har mejlat blueberry osv. men de hjälper bara med sina skolor och den enda organisationen som hjälper med alla skolor och masterutbildningar som jag behöver är CIS, de kostar en del, vet inte om det är värt det eller om jag ska försöka själv. Har ingen aning om det är svårt. Vad tycker ni?

Nar jag anvande CIS (2005-2006) sa var de grattis och nu nar jag kollade pa deras hemsida;

"Du är varmt välkommen att boka en kostnadsfri studierådgivning hos oss" de antyder ju pa att man kanske far betala lite, men som sagt forsta ar grattis sa ga ditt och snacka med dem.
Citera
2010-04-24, 23:02
Medlem
hokoshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mena
Nar jag anvande CIS (2005-2006) sa var de grattis och nu nar jag kollade pa deras hemsida;

"Du är varmt välkommen att boka en kostnadsfri studierådgivning hos oss" de antyder ju pa att man kanske far betala lite, men som sagt forsta ar grattis sa ga ditt och snacka med dem.

Precis... Normalt är allting kostnadsfritt hos CIS. Däremot så erbjuder de ofta paket för någon tusenlapp där de tar hand om vissa administrativa kostnader för dig och hjälper dig med allt pappersarbete och så... Är ofta också värt det då CIS samarbete med skolorna ofta ger CIS studenter vissa fördelar och gör det enklare att få stipendier på dessa skolor.
Citera
2010-04-24, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hokosha
Precis... Normalt är allting kostnadsfritt hos CIS. Däremot så erbjuder de ofta paket för någon tusenlapp där de tar hand om vissa administrativa kostnader för dig och hjälper dig med allt pappersarbete och så... Är ofta också värt det då CIS samarbete med skolorna ofta ger CIS studenter vissa fördelar och gör det enklare att få stipendier på dessa skolor.

Jag har pratat lite med dem men det kostar 7000 kr för att få hjälp av dem. Gratis om man väljer en av skolorna på deras hemsida men det är ingen möjlighet för mig.
Citera
2010-05-02, 14:13
Medlem
Jag kom att tänka på några saker som jag skulle uppskatta svar på.

* Om man spelar poker som student - räknas det som ett arbete?

* Får man praktisera under sin skolgång? utan att man förlorar sitt OPT-år.

* bluechip, hur svårt är det att få ett stipendium? Jag såg att man kunde söka för volleyboll och simning vilket jag är intresserad utav. Dock så tillhör jag ingen förening och gör det endast på fritid. Inom simningen har jag iofs många simmärken, som kanske är något? Vad räcker för att man ska få ett stipendium?
Har skickat efter en broschyr, men är inte så sugen på att ansöka innan jag vet om jag ens har någon chans
Senast redigerad av Bodysnatchers 2010-05-02 kl. 14:37.
Citera
2010-05-02, 16:25
Medlem
hokoshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodysnatchers
Jag kom att tänka på några saker som jag skulle uppskatta svar på.

* Om man spelar poker som student - räknas det som ett arbete?

* Får man praktisera under sin skolgång? utan att man förlorar sitt OPT-år.

* bluechip, hur svårt är det att få ett stipendium? Jag såg att man kunde söka för volleyboll och simning vilket jag är intresserad utav. Dock så tillhör jag ingen förening och gör det endast på fritid. Inom simningen har jag iofs många simmärken, som kanske är något? Vad räcker för att man ska få ett stipendium?
Har skickat efter en broschyr, men är inte så sugen på att ansöka innan jag vet om jag ens har någon chans

Ska försöka svara på dina frågor.

Ang. pokern, egentligen inte... Tror det beror mycket på vilken delstat du kommer till, då lagarna är olika i de olika delstaterna. I vissa delstater är det t.o.m. olagligt med nätpoker. För mig funkar det exempelvis inte ens att ladda hem de flesta pokerklienterna som jag använder. Är ironiskt nog bara Svenska Spels som funkar att överhuvudtaget ladda ner, för mig. Allt annat blir spärrat då jag har amerikanskt IP-nummer.

Om du med praktisera menar jobba, så ja. Om du menar off campus, så ja - efter år 1. Efter första året får man jobba utanför campus, men då måste det vara inom ditt studieområde. Och ja, du kommer fortfarande ha kvar OPT-året.

Angående bluechip, jag åkte inte via dom, men var i kontakt med dom. Jag lirar hockey så har inte den blekaste om hur simningsdelen ser ut...
Dock borde du kontakta dom. Dra iväg ett mail. Så länge inget har ändrats drastiskt på typ 1-1,5 år så är det fortfarande kostnadsfritt att "anmäla" sig och åka till dom på ett möte där du får all information, komplett och korrekt.
Citera
2010-05-02, 16:34
Medlem
Tack för ditt svar!
Det där med att det är olagligt visste jag faktiskt inte.

Får dra iväg ett mail till Bluechip och hoppas på det bästa.
Citera
2010-05-02, 23:56
Medlem
Jag har två frågor som jag undrar över..

Hur lång tid tar det tills man får svar från ett community college det har gått 6 veckor nu kommande vecka är 7de bör man vara orolig elr är det normalt ?

Vilka kunskaper testas när man kommer på plats till ett CC är det svårt ? Vad kallas provet ? Något man behöver "plugga" på och vara förberedd ?

tack för svar
Citera
2010-05-03, 00:10
Medlem
Passar på att fråga här istället.

Som många andra så kommer jag snart att befinna mig i situationen att plugga vidare eller att ta ett sabbatsår. Hitintills så lutar det nog mer åt sabbatsår hållet och efter att ha snackat med en bekant som också tog ett sabbatsår efter gymnasiet berättade han om sin USA resa. Han hade tydligen direkt efter gymnasiet stuckit till USA och pluggat där en termin. Jag hade ingen aning om att man kunde göra såhär, visserligen fick han betala för sin utbildning men hur fungerar egentligen det här?

Jag känner personligen att detta hade varit ett ypperligt tillfälle att avancera engelskan till nästa steg samt en riktigt rolig upplevelse. Men hur fungerar egentligen detta? Tjänar man någonting på att göra en sådan här utbildning sen när man vill plugga vidare på högskolor/universitet i Sverige?

Ifall det är någon här som sitter på lite information skulle det uppskattas enormt. Undrar även lite över prisfrågan, hur mycket kostar det att plugga en termin i staterna?

Missade även att anmäla mig till "Cambridgde certificate" i år, måste man erhålla detta bevis för att studera på amerikanska skolor?

Mvh
Citera
2010-05-03, 22:52
Medlem
Pro-Noobs avatar
Går amerikanska college och universitet mycket på betyg, eller? Jag menar om man ska söka till ett vanligt universitet som inte är känt internationellt.
Citera
2010-05-04, 00:08
Medlem
hokoshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pro-Noob
Går amerikanska college och universitet mycket på betyg, eller? Jag menar om man ska söka till ett vanligt universitet som inte är känt internationellt.

Till de flesta college och universitys (bortsett från "eliten") skulle jag säga att det räcker med slutbetyg på gymnasiet och tillräckliga engelska-kunskaper. Det sista löses enkelt med exempelvis ett TOEFL-test.

Men... Om det är du på din profilbild kommer du nog inte ens in i landet...
Citera
2010-05-04, 23:53
Medlem
BUMP! Hokosha du verkar ha bra koll på det här skulle du inte kunna svara på dem 2 frågor jag ställde lite längre upp i tråden, jag börjar bli orolig..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in