2013-05-05, 18:27
Medlem
sckrz-krks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaMarcus
Går 2:an Samhällsprogrammet och tar då studenten nästa år. Väldigt sugen på att fortsätta högre studier i USA efteråt och helst påbörja studierna under hösten(2014). Oerhört motiverad och ambitiös person, åker inte dit för att parta loss eller "chilla", åker dit för att få så bra betyg som möjligt och under resans gång kanske hitta en fin amerikanska o gifta sig med
Låter bra men glöm inte att en examen från USA knappast ger något mervärde i Sverige (arbetslivsmässigt), såvida det inte rör sig om Ivy League eller ekvivalent. Däremot ger 3/4 år i USA säkert mervärde på ett rent personligt plan. Detta får man väga mot kostnaden att bo och studera där, det är saftiga tuition fees även på dåliga universitet.

Citat:
1. Läst att nästan alla institutioner i USA kräver att man gör SAT och TOEFL. När gör man dessa test egentligen? Kan jag göra det nu som går i tvåan? Var kan man skriva dem och hur ansöker man?
SAT och TOEFL kan man göra ungefär en gång per månad. Man får göra hur många prov som helst. Det är Collegeboard som sköter SAT och ETS som sköter TOEFL. Provet skrivs i en provlokal (oftast ett gymnasium/universitet). I Sverige kan man skriva det i Stockholm, Malmö och någon annan stad som jag glömt namnet på.

Citat:
2. Hur ansöker man rent konkret, till college/university? Vilka dokument ska man skicka till skolorna man vill gå på? Vill ju helst ansöka så tidigt som möjligt då en del skolor har väldigt tidig "application deadline"...
Många skolor finns med på Common Application, dvs du upprättar en ansökan med diverse uppgifter om dig själv som skickas till alla valda skolor. Vissa skolor har egna, individuella ansökningsprocesser. Prova googla skolans namn + admission. Relevanta dokument är betygsutdrag, personligt brev, rekommendationsbrev.

Citat:
3. Har ett kapital som jag kan gå på (lite över 100k). Kommer man långt med det? Hur ansöker man om financial aid som det nämns om mycket på collegesidor? Kan internationella studenter ansöka om dem också? (sorry om frågorna låter dumma men men )
För de riktigt bra skolorna brukar tuition fees + living cost ligga på runt $40-60k per "år", vilket motsvarar >250k SEK. Internationella studenter kan ansöka. Man brukar upprätta en ansökan om financial aid när man får ett offer från skolan. De kollar på familjens sammanlagda inkomst, uppskattat behov, socioekonomisk bakgrund etc. För att få full financial aid ska familjen (om jag minns rätt, varierar från skola till skola också) ha en totalinkomst på <$32k per år.

Citat:
4. Får man fråga vilka majors ni pluggar, ni som är där just nu? Vilken linje gick ni på gymnasiet? Har ni någon rekommendation till mig som går samhällsprogrammet, någon major som passar till det programmet? Läst en del om "Political Science" men finns ju så många andra ämnen som intresserar en också...
Du säger att du vill välja en major som "passar till det programmet (du läste)" vilket säger mig att du inte följer ditt intresse utan istället tänker "Jo, men eftersom jag redan läser samhälle på gymnasiet så fortsätter jag med det - det blir säkert bra". Välj efter ditt intresse - att du har läst samhälle på gymnasiet gör inte särskilt stor skillnad om du får för dig att söka bioteknik på Harvard, jämfört med natur.

Om du ska välja Political Science, ta för guds skull en skola som är bra inom ämnet. Likaså om du väljer någon art major. Du bör inte räkna med att få ett bra jobb om du kommer med Pol. Sci. från SMCC, om man säger så.

Summa summarum: Lycka till, det kan vara "jävligt roligt" att bo och studera i USA men om du inte kommer in på ett riktigt bra universitet så kostar det avsevärt mer än det smakar att plugga på något "sämre" universitet i USA jämfört med t.ex. KTH/Lund.
Senast redigerad av sckrz-krk 2013-05-05 kl. 18:29.
Citera
2013-05-05, 21:10
Medlem
Tack för svar sckrz-krk!

En snabb fråga jag kom på nu, kan jag skicka in ansökningar till skolorna jag är intresserad av nu, och sen göra SAT och TOEFL....på våren nästa år?
Senast redigerad av DaMarcus 2013-05-05 kl. 21:48.
Citera
2013-05-05, 22:01
Medlem
Timpsiiis avatar
Citat:
Tack för svar sckrz-krk!

En snabb fråga jag kom på nu, kan jag skicka in ansökningar till skolorna jag är intresserad av nu, och sen göra SAT och TOEFL....på våren nästa år?
Skolorna brukar kräva SAT och TOEFL poängen som en del av din ansökning innan den blir komplett. Men du kan säkert skicka in resten när du har allt klart, men kanske lättare att skicka med allt på samma gång tror jag!
Citera
2013-05-05, 22:20
Medlem
Qaas avatar
I många fall är TOEFL inte nödvändigt ifall du har B/VG i Engelska.
Citera
2013-05-06, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timpsiii
Skolorna brukar kräva SAT och TOEFL poängen som en del av din ansökning innan den blir komplett. Men du kan säkert skicka in resten när du har allt klart, men kanske lättare att skicka med allt på samma gång tror jag!
Tack för svar! Tänkte skicka in ansökningar inom en snar framtid till en del skolor jag är intresserad av. Visst låter det mer bekvämt o skicka med hela paketet "finished" så att säga, men allt för krångligt blir det nog inte o skicka SAT poängen när det är klart. Förresten, de som gör SAT här i Sverige, vet du vilken sits majoriteten är i? I min sits (2:an snart klar) eller folk i 3:an (gör det under hösten/våren)? Har en sista fråga, stämmer detta? Låt oss säga att jag skickar in mina ansökningar nu i Juni/Juli, då tar jag kopia på mitt betygsdokument för år 2 och sen när jag tar studenten nästa år skickar jag in det slutgiltiga gymnasiebetyget som fullbordar ansökningsprocessen, och som på många plan avgör om jag blir antagen? Mvh förvirrad student
Citat:
Ursprungligen postat av Qaa
I många fall är TOEFL inte nödvändigt ifall du har B/VG i Engelska.
Jaså, det låter intressant. Utgår man då från att man har B i slutgiltiga gymnasiebetyget(studenten då), eller utgår man från när man skickar in ansökan? Tänkte skicka in ansökningar snart och då antar jag att mitt Engelskabetyg nu från 2:an avgör huruvida jag behöver göra TOEFL eller inte?
Senast redigerad av DaMarcus 2013-05-06 kl. 00:08.
Citera
2013-05-06, 00:24
Medlem
Qaas avatar
Citat:
Jaså, det låter intressant. Utgår man då från att man har B i slutgiltiga gymnasiebetyget(studenten då), eller utgår man från när man skickar in ansökan? Tänkte skicka in ansökningar snart och då antar jag att mitt Engelskabetyg nu från 2:an avgör huruvida jag behöver göra TOEFL eller inte?

Kanske är lite för tidigt att ansöka nu då? Vet inte vilket de utgår ifrån, eller om de ens godkänner dig till att söka när du har 40-50% kvar av gymnasiet.
Citera
2013-05-06, 23:10
Medlem
Ni som har koll, när är det "standard" att man registrerar sig för SAT och skriver provet? Går som sagt i 2:an nu och funderar, rekommenderar ni att jag väntar till sensommar/höst för o skriva provet eller ska jag göra det snarast möjligt?
Citera
2013-05-07, 04:49
Medlem
Är det helt kört att sticka över efter sommaren?
TOEFL är gjort där jag fick 110/120 men inte översatt betyg eller gjort SAT.
Citera
2013-05-07, 10:47
Medlem
Silajs avatar
Någon som börjar studera på SBCC (Santa Barbara City College) Nu till hösten 2013?
Citera
2013-05-07, 17:46
Medlem
sckrz-krks avatar
Citat:
Ni som har koll, när är det "standard" att man registrerar sig för SAT och skriver provet? Går som sagt i 2:an nu och funderar, rekommenderar ni att jag väntar till sensommar/höst för o skriva provet eller ska jag göra det snarast möjligt?
Skriv SAT så många gånger du kan fram till ansökningen stänger.
Citera
2013-05-07, 21:27
Medlem
Jag gick VVS-linjen, jag la även till Engelska 6 och Svenska 2 & 3 eller vad det heter så att linjen skulle bli högskoleförberedande, men problemet är att jag hoppade av precis innan jag skulle börja tredje ring. Jag har alltså bara Svenska 3 kvar, räcker det då att jag läser det ämnet på komvux, eller måste jag avsluta sista året på annat sätt? Gick ut tvåan med bra betyg, och vill komma in på Santa Barbara City College, kommer min "plan" att funka eller är jag körd?
Citera
2013-05-07, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silaj
Någon som börjar studera på SBCC (Santa Barbara City College) Nu till hösten 2013?
Vad ska du läsa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in