2013-05-05, 18:27
Citat:
Låter bra men glöm inte att en examen från USA knappast ger något mervärde i Sverige (arbetslivsmässigt), såvida det inte rör sig om Ivy League eller ekvivalent. Däremot ger 3/4 år i USA säkert mervärde på ett rent personligt plan. Detta får man väga mot kostnaden att bo och studera där, det är saftiga tuition fees även på dåliga universitet.
Ursprungligen postat av DaMarcus
Går 2:an Samhällsprogrammet och tar då studenten nästa år. Väldigt sugen på att fortsätta högre studier i USA efteråt och helst påbörja studierna under hösten(2014). Oerhört motiverad och ambitiös person, åker inte dit för att parta loss eller "chilla", åker dit för att få så bra betyg som möjligt och under resans gång kanske hitta en fin amerikanska o gifta sig med

Citat:
SAT och TOEFL kan man göra ungefär en gång per månad. Man får göra hur många prov som helst. Det är Collegeboard som sköter SAT och ETS som sköter TOEFL. Provet skrivs i en provlokal (oftast ett gymnasium/universitet). I Sverige kan man skriva det i Stockholm, Malmö och någon annan stad som jag glömt namnet på.
1. Läst att nästan alla institutioner i USA kräver att man gör SAT och TOEFL. När gör man dessa test egentligen? Kan jag göra det nu som går i tvåan? Var kan man skriva dem och hur ansöker man?
Citat:
Många skolor finns med på Common Application, dvs du upprättar en ansökan med diverse uppgifter om dig själv som skickas till alla valda skolor. Vissa skolor har egna, individuella ansökningsprocesser. Prova googla skolans namn + admission. Relevanta dokument är betygsutdrag, personligt brev, rekommendationsbrev.
2. Hur ansöker man rent konkret, till college/university? Vilka dokument ska man skicka till skolorna man vill gå på? Vill ju helst ansöka så tidigt som möjligt då en del skolor har väldigt tidig "application deadline"...
Citat:
För de riktigt bra skolorna brukar tuition fees + living cost ligga på runt $40-60k per "år", vilket motsvarar >250k SEK. Internationella studenter kan ansöka. Man brukar upprätta en ansökan om financial aid när man får ett offer från skolan. De kollar på familjens sammanlagda inkomst, uppskattat behov, socioekonomisk bakgrund etc. För att få full financial aid ska familjen (om jag minns rätt, varierar från skola till skola också) ha en totalinkomst på <$32k per år.
3. Har ett kapital som jag kan gå på (lite över 100k). Kommer man långt med det? Hur ansöker man om financial aid som det nämns om mycket på collegesidor? Kan internationella studenter ansöka om dem också? (sorry om frågorna låter dumma men men
)

Citat:
Du säger att du vill välja en major som "passar till det programmet (du läste)" vilket säger mig att du inte följer ditt intresse utan istället tänker "Jo, men eftersom jag redan läser samhälle på gymnasiet så fortsätter jag med det - det blir säkert bra". Välj efter ditt intresse - att du har läst samhälle på gymnasiet gör inte särskilt stor skillnad om du får för dig att söka bioteknik på Harvard, jämfört med natur.
4. Får man fråga vilka majors ni pluggar, ni som är där just nu? Vilken linje gick ni på gymnasiet? Har ni någon rekommendation till mig som går samhällsprogrammet, någon major som passar till det programmet? Läst en del om "Political Science" men finns ju så många andra ämnen som intresserar en också...

Om du ska välja Political Science, ta för guds skull en skola som är bra inom ämnet. Likaså om du väljer någon art major. Du bör inte räkna med att få ett bra jobb om du kommer med Pol. Sci. från SMCC, om man säger så.
Summa summarum: Lycka till, det kan vara "jävligt roligt" att bo och studera i USA men om du inte kommer in på ett riktigt bra universitet så kostar det avsevärt mer än det smakar att plugga på något "sämre" universitet i USA jämfört med t.ex. KTH/Lund.
Senast redigerad av sckrz-krk 2013-05-05 kl. 18:29.
Senast redigerad av sckrz-krk 2013-05-05 kl. 18:29.