Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
Säga "min kvinna" är väl bara fint? Man säger ju "min flickvän"/"min pojkvän". Men är man vuxen, så passar det ju bättre att säga "min kvinna" eller "min kärlek" eller "min man" eller "min partner". Jag tycker iaf. att det är fint, det Urban kallar Olivia.
Men anser du verkligen att Max, Urban etc. blir avmaskuliniserade, för att de får frågor? Det är ju mer att folk blir nyfikna (och ibland förfärade) av deras åsikter, som folk nyfiket ställer frågor och vill ha svar. Som man, måste man ju kunna ta det, att folk är nyfikna, sedan ge de nyfikna svar på tal och stå upp för vad man anser eller göra som Max gör: svara kortfattat/inte alls och hålla hårt på integriteten. Deras manlighet blir ju inte tillplattad, pga. nyfikna frågor. De blir inte avmaskuliniserade pga. nyfikna frågor. Snarare ger nyfikna frågor, dem möjligheten att ännu mer visa sin manlighet, genom att de får visa att de står upp för sig själva och sina åsikter eller står upp för sin integritet.
Vad säger du om det?
Nej, "min kvinna" är absolut inte samma sak som "min fru". Språk bygger på konventioner. Det är en mycket etablerad konvention att min fru är en statusbenämning i en relation. Det finns ingen som helst konvention kring benämningen min kvinna, varför det tolkas bokstavligt av normala människor.
Hur kommer det sig att alla människor som talar om traditionella värderingar och traditionella relationer inte klarar av att hålla sig till traditionell användning av språket. Varför uppfinna nya konstuktioner istället för de befintliga? Var du även en varm anhängare av hen?