2026-02-15, 13:14
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Helt sjukt att läsa hur mycket ni får. Bra för er, men också helt sanslöst. Folk som jobbar heltid får inte ens så mycket efter skatt.

De enda som har så dåliga heltidslöner är om du är ny på jobbet som biträde i äldreomsorgen, kassabiträde, vissa restauranger. Säg 16 000-17 000 efter skatt vilket är ungefär vad man får med sjukersättning och bostadstillägg för en medellägenhet (typisk 2:a). 18 000 känns som det lägsta man får inom hemtjänst som vårdbiträde. Så vilka jobb tjänar man under 16 000?
Citera
2026-02-15, 16:01
Medlem
Har ut 18125 kr efter skatt på 100% sjukersättning. Bor i brf med en hyra på ca 4000/mån med el och värme inkluderat. Så rätt nöjd faktiskt
Citera
2026-02-15, 16:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MichelleGreen
Dessutom så får man extra dagar då man har barn...

Nej, 450 dagar är maxgräns, sluta ljug.
Citera
2026-02-15, 16:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bobban11
Har ut 18125 kr efter skatt på 100% sjukersättning. Bor i brf med en hyra på ca 4000/mån med el och värme inkluderat. Så rätt nöjd faktiskt
Hur sjuk är du ? klarar du din vardag ? har du hjälp i hemmet , är du menalt sjuk eller fysiskt ? hur mkt nedsatt förmåga ?
Citera
2026-02-15, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tekkenisthegame10
Har ni en bra ersättning eller får ni bidrag, hjälp av socialtjänsten eller på annat håll?

Jag håller på att ansöka om sjukersättning på grund av jobbiga saker jag varit med om i mitt liv. Jag hade ett bra jobb innan, men saker och ting förändras ju tyvärr inte alltid till det bättre.
När jag var sjukskr en period tog jag av sparade pengar. Hade nog inte funkat annars. Spec inte när Fk är så sega med att bet ut 1a utbetalningen.
Citera
2026-02-15, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Hur sjuk är du ? klarar du din vardag ? har du hjälp i hemmet , är du menalt sjuk eller fysiskt ? hur mkt nedsatt förmåga ?
Klarar mig hemma med en del hjälpmedel som rollator,handikappanpassat badrum,trapphiss osv. Har en muskelsjukdom som heter IBM som gör att muskler i framförallt armar,händer och ben blir svagare och svagare. Finns inga botemedel eller medicin som hjälper för den sjukdomen
Citera
2026-02-15, 16:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bobban11
Klarar mig hemma med en del hjälpmedel som rollator,handikappanpassat badrum,trapphiss osv. Har en muskelsjukdom som heter IBM som gör att muskler i framförallt armar,händer och ben blir svagare och svagare. Finns inga botemedel eller medicin som hjälper för den sjukdomen
Tack för att du delger din kliniska situation. Du beskriver en långsamt progredierande muskelsvaghet förenlig med sporadisk inklusionskroppsmyopati (IBM), en inflammatorisk myopati med inslag av degenerativa inklusionskroppar som särskilt affekterar distala extremiteter och finmotorik i händerna. Funktionellt påverkas du främst av nedsatt kraft i armar, händer och ben, vilket medför begränsad mobilitet och självständighet i vissa vardagliga aktiviteter.

Du har dock implementerat adekvata kompensatoriska strategier och hjälpmedel, såsom rollator, handikappanpassat badrum och trapphiss, vilket bidrar till bibehållen ADL-förmåga (activities of daily living) och minskar risken för sekundära komplikationer. Det finns för närvarande ingen farmakologisk intervention som påverkar sjukdomens naturliga förlopp, varför behandlingsfokus ligger på symtomlindring, förebyggande av kontrakturer och upprätthållande av funktionell kapacitet. Din beskrivna förmåga att strategiskt hantera vardagen indikerar god egenvårdsförmåga och proaktivt sjukdomshanterande, vilket är viktigt för livskvalitet och funktionsbevarande
Citera
2026-02-15, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Får 19478kr efter skatt, avgift 3:a 4964kr/m

Varit sjuk sedan november, fick softa över jul som sköterskan la ut det efter meddela jag får vara sjukskriven. Kan inte säga jag klagar, har fått tid att träna mycket regelbundet under ett kvartal, göra rutin att laga nyttig o bra mat, en tid att verkligen kunna koncentrera sig på sig själv o mitt välbefinnande, samt att komma i riktigt bra form.

Sverige är bra på så sätt, man kan få lite nytta för skatten man betalt genom åren, bara ändra rutiner kräver en enorm vilja, samt bara gå ner i vikt kräver ännu mer vilja, men får man som jag betalat av staten att kunna få vara ledig 4 månader drygt är det ett gyllen tillfälle o själv sätta krav på sin egna vilja.

Kan önska fler fick denna chans, spec dessa som behöver ändra rutiner som jag, träning,mat viktnedgång, inte från någon hysterisk över vikt utan ca 10kg, målet är ner 15 innan sommaren.
Du har sjukpenning, frågan gäller sjukersättning.
Citera
2026-02-15, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samesh
Nej, ber om ursäkt om jag inte var tydligt, jag var 18 år när jag blev förtidspensionär. Hur minns jag faktiskt inte eftersom 1994 är rätt så länge sedan, som jag minns det så var det valår med ekonomisk kris och hög arbetslöshet och regeringen pensionerade folk på löpande band för att få ner statistiken, men bitterhet färgar ju av sig på minnen så jag anser inte det minnet för att vara 100% pålitligt.
Åh herregud. Inte konstigt att de som lever på bidrag ifrågasätts.
Citera
2026-02-15, 17:01
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Åh herregud. Inte konstigt att de som lever på bidrag ifrågasätts.

Det värsta i sviterna efter det är att FK istället blev extremt restriktiva med sjukersättning för att "dra ner på sjuktalen" då man tyckte det fanns för många sjukpensionärer och ändrade direktiven, med resultat att FK började ge avslag till svårt sjuka på ibland rent absurda grunder.
Citera
2026-02-15, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Haha, du tror inte det blir själsdödande tråkigt efter ett tag?

Jag tycker att det är själsdödande att gå arbetslös oxå, eller va sjukskriven i 4veckor. Sjukt tråkigt.

Men det gäller väl alla streamingtjänster?

Det är ändå lite märkligt att inte alla som lever på marginalen inte aktivt jobbar för att komma ur den situationen, eller vad tänker du?
Och då menar jag verkligen verkligen INTE att söka jobb via arbetsförmedlingen ens räknas till ”aktivt jobbar för att komma ur situationen”.
Citera
2026-02-15, 17:09
Medlem
HerrTragisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
De enda som har så dåliga heltidslöner är om du är ny på jobbet som biträde i äldreomsorgen, kassabiträde, vissa restauranger. Säg 16 000-17 000 efter skatt vilket är ungefär vad man får med sjukersättning och bostadstillägg för en medellägenhet (typisk 2:a). 18 000 känns som det lägsta man får inom hemtjänst som vårdbiträde. Så vilka jobb tjänar man under 16 000?

Men man slipper kostnader relaterade till arbete. Bil exempelvis eller kläder relaterade till arbete. Man har tid att laga sin egen mat hemma och vanligtvis äter man mindre när man ligger till sängs dagligen.

Så även om du har högre lön än sjukersättning så kan den som lever på sjukersättning ändå ha mer i slutändan.

Sen beror det väl på hur du lever. Den som har husdjur eller röker, behöver mediciner/vård då är dessa sjukersättningspengar ingenting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in