Citat:
Ursprungligen postat av
HerrTragisk
Men man slipper kostnader relaterade till arbete. Bil exempelvis eller kläder relaterade till arbete. Man har tid att laga sin egen mat hemma och vanligtvis äter man mindre när man ligger till sängs dagligen.
Så även om du har högre lön än sjukersättning så kan den som lever på sjukersättning ändå ha mer i slutändan.
Sen beror det väl på hur du lever. Den som har husdjur eller röker, behöver mediciner/vård då är dessa sjukersättningspengar ingenting.
Alltså man tar bort det som inte är extremt viktigt. Nej, man behöver inte bil, men är man sjuk kan man inte alltid bara gå och handla som friska gör. Man tigger lift eller tar hemkörning, och betalar för det. Trist nog mer färdigmat eftersom man inte klarar av att laga mat varje dag. Att man har tid spelar mindre roll. Kan man inte städa så får man leja städhjälp, de flesta får ju inte hemtjänst och får de det så är det sönderstressade som inget hinner, och dyrt är det med. Rätt många har inga anhöriga heller, eller de får dra ett väldigt tungt lass. Rätt många mediciner ligger utanför högkostnadsskyddet så dem betalar man ur egen ficka.
Det man sparar mest på är ju nöjen, eftersom man inte oftast grejar att gå på krogen, bio, museum, resa och hela den biten. De flesta har EN sak som de lever för, det kan vara ett husdjur, korsord, pussel eller kanske att läsa. Det skulle egentligen inte hjälpa med mer pengar, man har ändå inte orken med flera intressen.
Så nja, ingenting håller jag ändå inte med om. Det är så dubbelt och komplext. Som sjukpenchis har man rätt olika behov beroende på vad för sjukdomar man har.
Sedan så de som har barn, då ska ju summan täcka barnens behov med, bara barnbidrag som tillkommer. Den ekvationen får jag inte ihop alls. Eller hur sjuka ensamstående klarar av barn. Men jag antar att barnen får växa upp fort och hjälpa till.