Citat:
Ursprungligen postat av
Bandydraken
Sjukersättning är inget bidrag. Det är en försäkringspremie från Försäkringskassan, och en del av samhällskontraktet. Precis som försäkringar i allmänhet funkar så betalar alla in till försäkringen, men alla blir inte arbetsskadade. Bara de som är för sjuka för att någonsin kunna arbeta får ut pengarna.
Sjukpensionärer har fått det stadigt sämre sedan 90-talet, och nuvarande regering lade ner utredningen om att indexera sjukersättning, så du kan vara glad för det åtminstone. Jag hoppas innerligt att du får uppleva hur det är att leva med kronisk smärta efter fem diskbråck och misslyckade operationer, och dessutom bli spottad på för att du bara bidrog med 35 år av ditt liv till samhället.
Då känns det bra att få en pissandel av det du egentligen skulle fått i pension om du klarat att arbeta tio år till, för idiotjävlar på internet blir glada åt din misär.
Visst är det ett bidrag, jag hade själv tagit timeout i livet, var ledig 2år utan inkomst, min SGI nere på 0kr.
Jag teckna upp enskilt företag, jobba 1 vecka sjukanmälde mig för att skapa ett ärende, alla som startar upp ett företag har rätt till sjukpenning som grunda sig efter en som jobbat heltid inom samma yrke, denna gäller direkt, samt håller sig närmsta 3 åren på exakt samma nivå.
Det är inget jag betalat för, genom att jag inte har betalat för rätten till sjukpenningen utgör det att ersättningen är ett bidrag som är pensionsgrundande.
På likande sätt kan nyanlända göra, man startar upp ett företag o sedan sjukskriver sig via de trauman man har med sig.