2026-02-14, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Hur svårt/lätt är det att få sjukersättning idag? Vad krävs liksom?
Om det borde lätt så skulle halva befolkningen ha det.....alla achmeds skulle softa
Citera
2026-02-14, 07:51
Medlem
Bandydrakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loooser123
Du får skattepengar av arbetande människor, men staten tar en del av dessa tillbaka.

Det är enbart trams.

Du lever av vad andra producerar. Du är en nolla som helst inte borde finnas.

Det bästa för Sverige vore om du inte fanns.

Sjukersättning är inget bidrag. Det är en försäkringspremie från Försäkringskassan, och en del av samhällskontraktet. Precis som försäkringar i allmänhet funkar så betalar alla in till försäkringen, men alla blir inte arbetsskadade. Bara de som är för sjuka för att någonsin kunna arbeta får ut pengarna.

Sjukpensionärer har fått det stadigt sämre sedan 90-talet, och nuvarande regering lade ner utredningen om att indexera sjukersättning, så du kan vara glad för det åtminstone. Jag hoppas innerligt att du får uppleva hur det är att leva med kronisk smärta efter fem diskbråck och misslyckade operationer, och dessutom bli spottad på för att du bara bidrog med 35 år av ditt liv till samhället.

Då känns det bra att få en pissandel av det du egentligen skulle fått i pension om du klarat att arbeta tio år till, för idiotjävlar på internet blir glada åt din misär.
Citera
2026-02-14, 08:03
Medlem
Får 19478kr efter skatt, avgift 3:a 4964kr/m

Varit sjuk sedan november, fick softa över jul som sköterskan la ut det efter meddela jag får vara sjukskriven. Kan inte säga jag klagar, har fått tid att träna mycket regelbundet under ett kvartal, göra rutin att laga nyttig o bra mat, en tid att verkligen kunna koncentrera sig på sig själv o mitt välbefinnande, samt att komma i riktigt bra form.

Sverige är bra på så sätt, man kan få lite nytta för skatten man betalt genom åren, bara ändra rutiner kräver en enorm vilja, samt bara gå ner i vikt kräver ännu mer vilja, men får man som jag betalat av staten att kunna få vara ledig 4 månader drygt är det ett gyllen tillfälle o själv sätta krav på sin egna vilja.

Kan önska fler fick denna chans, spec dessa som behöver ändra rutiner som jag, träning,mat viktnedgång, inte från någon hysterisk över vikt utan ca 10kg, målet är ner 15 innan sommaren.
Citera
2026-02-14, 08:20
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Får 12k plus 4k i bostadsbidrag.
Bor i en billig tvåa och cyklar dit jag ska.
Citera
2026-02-14, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Bostadstillägget är skattefritt, så betalar 2037 på 13715 (skatten har sänkts nu för att ligga på samma nivå som skatt på lön och ålderspension, innan så var den högre).

Ja fy fan du är ett praktexempel på varför vi måste sänka sjukpenning och kräva mycket mer av er.

TS låter också mest som hen inte är sjuk alls utan mest bara trött och lat i livet.

Nej ni båda borde skickas ut på gatan och betala för er själva.

Endast allvarligt sjuka/skadade skall ha rätt med hjälp. Ingen av er två kvalar in där.

Vänsterextrema har våldtagit hela systemet så nu skall folk få pengar för de känner sig kränkt.
Citera
2026-02-14, 08:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Sökte tillägget i samband med att jag sökte sjukersättning.

Jag får ut:
Sjukersättning, garantiersättning 13715:-
Bostadstillägg 6029:-
Avdrag för preliminär skatt -2037:-

Du får ut 17707 kr netto för att inte göra någonting? Vilket skämt det här landet är.

Citat:
Ursprungligen postat av Bandydraken
Sjukersättning är inget bidrag.

Naturligtvis är det ett bidrag.
Citera
2026-02-14, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandydraken
Sjukersättning är inget bidrag. Det är en försäkringspremie från Försäkringskassan, och en del av samhällskontraktet. Precis som försäkringar i allmänhet funkar så betalar alla in till försäkringen, men alla blir inte arbetsskadade. Bara de som är för sjuka för att någonsin kunna arbeta får ut pengarna.

Sjukpensionärer har fått det stadigt sämre sedan 90-talet, och nuvarande regering lade ner utredningen om att indexera sjukersättning, så du kan vara glad för det åtminstone. Jag hoppas innerligt att du får uppleva hur det är att leva med kronisk smärta efter fem diskbråck och misslyckade operationer, och dessutom bli spottad på för att du bara bidrog med 35 år av ditt liv till samhället.

Då känns det bra att få en pissandel av det du egentligen skulle fått i pension om du klarat att arbeta tio år till, för idiotjävlar på internet blir glada åt din misär.
Visst är det ett bidrag, jag hade själv tagit timeout i livet, var ledig 2år utan inkomst, min SGI nere på 0kr.
Jag teckna upp enskilt företag, jobba 1 vecka sjukanmälde mig för att skapa ett ärende, alla som startar upp ett företag har rätt till sjukpenning som grunda sig efter en som jobbat heltid inom samma yrke, denna gäller direkt, samt håller sig närmsta 3 åren på exakt samma nivå.

Det är inget jag betalat för, genom att jag inte har betalat för rätten till sjukpenningen utgör det att ersättningen är ett bidrag som är pensionsgrundande.

På likande sätt kan nyanlända göra, man startar upp ett företag o sedan sjukskriver sig via de trauman man har med sig.
Senast redigerad av hjorten16 2026-02-14 kl. 08:30.
Citera
2026-02-14, 08:35
Medlem
ReflektivInsikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm420

Så antingen ska något katastrofalt hända, typ du förlorar armar och ben. Eller så ska du ha väldigt lång sjukdomshistorik där arbetsförmågan inte kan ifrågasättas. Eller så ska du ha en kusin som är läkare och är beredd att bryta mot lagen.

I verkligheten får 25 åringar 40 tusen i månaden genom att påstå att deras mentala hälsa tar skada av att behöva arbeta. Kostnaden för social välfärd har ökat 50% sedan 2020. Och andelen hushåll som tar emot mer i bidrag än de betalar i skatt är redan i majoritet.
Citera
2026-02-14, 08:39
Medlem
Jag har inte sjukersättning utan akassa. Jag har jobbat sedan jag var 14 år och är 60 år nu och inte jobbat dom senaste tre åren pga min funktionsnedsättning.
Men efter 12 år med skador och operationer som nu lett till rullstol inne och elrullstol ute så får jag inte sjukersättning då FK tror att jag mirakulöst kommer bli återställd av en knäoperation.
Jag behöver söka ett jobb i månaden men söker fler.
Men självklart får jag inget jobb.
Jag har en liten sidohobby som jag klarar av då jag sitter i 4 timmar och skriver och det anses ju vara arbete. Men ett sådant arbete finns inte på riktigt utan detta är ett hobby event.
Så hjärnan är det inget fel på.
Endast kroppen.
Men när jag läser detta så funderar jag på om sjukersättning är vägen att gå.
Just nu får jag ca 12000 från akassan och 4200 i bostadsbidrag då jag har ett barn hemma. Hon får behålla sitt studiestöd och underhållet hon är 18 år.
Jag säljer på säljplattformar för kanske 4000 kr i månaden.
Får hjälp med att packa alla paket och forsla dom till posten.
Ni som säger vi inte borde finnas.
Jag menar jag har jobbat sedan jag var 14.
Vad ska jag göra lägga mig ner och dö?
Jag har betalat skatt många år.
Så nog fan har man rätt till hjälp och välfärd.
Citera
2026-02-14, 08:50
Medlem
halaltarzans avatar

Vad säljer du då, och när måste du se det som en verksamhet?
Citera
2026-02-14, 08:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MichelleGreen

Max ersättningsdagar för A-kassa är 450 dagar så sluta ljug, du får ingen A-kassa efter tre år.
Citera
2026-02-14, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Får 19478kr efter skatt, avgift 3:a 4964kr/m

Varit sjuk sedan november, fick softa över jul som sköterskan la ut det efter meddela jag får vara sjukskriven. Kan inte säga jag klagar, har fått tid att träna mycket regelbundet under ett kvartal, göra rutin att laga nyttig o bra mat, en tid att verkligen kunna koncentrera sig på sig själv o mitt välbefinnande, samt att komma i riktigt bra form.

Sverige är bra på så sätt, man kan få lite nytta för skatten man betalt genom åren, bara ändra rutiner kräver en enorm vilja, samt bara gå ner i vikt kräver ännu mer vilja, men får man som jag betalat av staten att kunna få vara ledig 4 månader drygt är det ett gyllen tillfälle o själv sätta krav på sin egna vilja.

Kan önska fler fick denna chans, spec dessa som behöver ändra rutiner som jag, träning,mat viktnedgång, inte från någon hysterisk över vikt utan ca 10kg, målet är ner 15 innan sommaren.

Du skriver om sjukpenning, inte sjukersättning. Stor skillnad. Bara så att trollen i tråden inte får mer luft under vingarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in