2026-05-17, 22:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ge dig nu. Den där summan är inte dålig för att INTE arbeta. Jag har trott att sjukersättning ligger på samma nivå som försörjningsstöd, men om siffrorna stämmer så är det ju betydligt bättre. Och då dras inte andra inkomster av heller (rätta mig om jag har fel?). Alltså om du får någon extraslant någonstans - arv, skadestånd, gåva, lotterivinst - så dras det inte av, som det gör från socialbidraget.

Men alltså, det är en del lyxlirare som har haft hög inkomst som får mycket i sjukersättning.

Det är många som har ut mycket mindre, typ 13000 kr FÖRE skatt.
Citera
2026-05-17, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Fast du som faktiskt är arbetsför kan ju inte få full sjukersättning då det är för folk som faktiskt inte kan arbeta, om du dessutom i dagsläget får ut 25 000 i runda slängor kommer du då rakt inte få 22 000 i sjukersättning (som du ändå inte kan få)

För dig blir det a-kassa efter 45 arbetsdagars karens. Som, ja, är som det är.

Jag är egentligen inte fullt arbetsför då jag har två diagnoser men har haft ett jobb där jag kunnat vila emellanåt. Jag har jobbat nästan uteslutande hemifrån. Tror att jag på riktigt kan arbeta 50 eller 75%. Ska ta upp frågan med min psykiatriker på nästa möte.

Varför jag sa upp mig undrar man kanske då? Jo, för att jobbet var ett typiskt storföretag skitjobb som sög själen ur mig. Vet inte om du sett filmen Office Space men det ger väl en idé. Ja, karikatyren av en kontorsråtta. Blev så nedslagen av att det här skulle vara mitt liv i 20 år till.

Så då har jag nu valt att spara undan en slant och sedan se hur långt bidragsvägen tar mig. Sedan jag sa upp mig så har jag mått bättre än på galet länge. Snubblar jag över något som jag på riktigt vill göra så hoppar jag nog på det.

Har stört låga kostnader på runt 10-13k/månad totti. Så med mitt sparande och akassa, ja jag vet att den trappas ned och att jag har 45 dars karens så går det långt ifrån någon nöd på mig. Jag kommer snarare kunna fylla på min aktieportfölj medans jag lyfter bidrag.
Citera
2026-05-18, 09:55
Medlem
Bostadstillägget som i princip alla som har sjukersättning är beroende av för att ha en dräglig ekonomi sänks eller man blir av med det helt och hållet om man skulle "få" ett arv eller om man har mer än hundra tusen på sitt konto. Alltså kan man aldrig ha en grundbuffert mot oförutsedda händelser, eller spara ihop till en bostadsrätt eller spara i fonder för att förbättra sin ekonomi.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ge dig nu. Den där summan är inte dålig för att INTE arbeta. Jag har trott att sjukersättning ligger på samma nivå som försörjningsstöd, men om siffrorna stämmer så är det ju betydligt bättre. Och då dras inte andra inkomster av heller (rätta mig om jag har fel?). Alltså om du får någon extraslant någonstans - arv, skadestånd, gåva, lotterivinst - så dras det inte av, som det gör från socialbidraget.
Citera
2026-05-19, 13:27
Medlem
Är fan så orättvist att vi sjukpensionerade inte ska kunna sätta lite guldkant på tillvaron genom att spara i ISK som alla andra. Tycker inte ni det med?

Liksom slopa den förbannade bostadstillägget då och ge oss en skälig ersättning för våra sjukdomar så man slipper söka bidrag.

Både bostadstillägget och sjukersättningen kommer från Försäkringskassan. Så varför kan dom inte bara ge en allt som sjukersättning? Är så man misstänker dom vill bestraffa en på något vis.

Blir så ledsen när jag läser om folk som kan spara i ISK eller i aktier och kunna skapa sig lite guldkant på ålderns höst. Själv kommer man leva som en fattiglapp hela livet tills man dör.
Citera
2026-05-19, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trucker.Calzone
Är fan så orättvist att vi sjukpensionerade inte ska kunna sätta lite guldkant på tillvaron genom att spara i ISK som alla andra. Tycker inte ni det med?

Liksom slopa den förbannade bostadstillägget då och ge oss en skälig ersättning för våra sjukdomar så man slipper söka bidrag.

Både bostadstillägget och sjukersättningen kommer från Försäkringskassan. Så varför kan dom inte bara ge en allt som sjukersättning? Är så man misstänker dom vill bestraffa en på något vis.

Blir så ledsen när jag läser om folk som kan spara i ISK eller i aktier och kunna skapa sig lite guldkant på ålderns höst. Själv kommer man leva som en fattiglapp hela livet tills man dör.

Men vad jag vet finns det ingen begränsning på att spara i t.ex. ISK om du har sjukersättning?
Citera
2026-05-19, 13:44
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villnihaflum
Men vad jag vet finns det ingen begränsning på att spara i t.ex. ISK om du har sjukersättning?

Tror det som åsyftas är att man inte får bostadstillägg om man har för mycket sparat. Om jag förstått det rätt så påverkar det inte bostadstillägget om man köper och äger en bostad som är värd flera miljoner dock.
Citera
2026-05-19, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickeh84
Tror det som åsyftas är att man inte får bostadstillägg om man har för mycket sparat. Om jag förstått det rätt så påverkar det inte bostadstillägget om man köper och äger en bostad som är värd flera miljoner dock.

Okej, när jag kikar ser jag att man får ha 100K sparat om man har bostadstillägg.

@Trucker.Calzone: Det räcker ju till rätt mycket guldkant som du talar om. Som det ser ut så får du välja mellan tillägget, spara max 100K eller skippa tillägget och spara fritt. Rätt okej deal ändå kan jag tycka.
Senast redigerad av villnihaflum 2026-05-19 kl. 13:49.
Citera
2026-05-19, 13:50
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:
Okej, när jag kikar ser jag att man får ha 100K sparat om man har bostadstillägg.

@Trucker.Calzone: Det räcker ju till rätt mycket guldkant som du talar om. Som det ser ut så får du välja mellan tillägget, spara max 100K eller skippa tillägget och spara fritt. Rätt okej deal ändå kan jag tycka.

Info från Försäkringskassans hemsida:

Citat:
Så påverkar inkomster och tillgångar bostadstillägget
Förutom bostadskostnaden använder vi dina inkomster, tillgångar och skulder för att räkna ut hur mycket bostadstillägg du kan få.

Om du är gift eller sambo så påverkar bådas inkomster, tillgångar och skulder bostadstillägget.

Inkomster som påverkar bostadstillägget
De här inkomsterna använder vi för att räkna ut hur mycket inkomst du har per år:

din aktivitetsersättning eller sjukersättning
eventuell lön och tjänstepension (”inkomst av tjänst”)
eventuella inkomster från enskild firma, enkelt bolag eller handelsbolag (”inkomst av näringsverksamhet”)
eventuella inkomster från ränta och vinster på kapital (”inkomst av kapital”)
bidragsdelen av studiemedel och vissa andra inkomster som du inte betalar skatt på (”skattefria inkomster”).
Om du har inkomst av kapital så utgår vi från din senaste beslutade deklaration för det.

De olika inkomsterna påverkar bostadstillägget olika mycket:

Vi räknar alltid med hela din aktivitetsersättning, sjukersättning och inkomst av kapital.
Om du får till exempel sjukpenning, föräldrapenning eller a-kassa, så räknar vi 80 procent av de pengarna som inkomst.
Om du jobbar och får lön eller arvode, så räknar vi med hälften av de pengarna i din inkomst.

Om du har tillgångar som sparpengar, aktier och liknande
Eventuella tillgångar du har räknas också in när vi beräknar ditt bostadstillägg. Du kan få bostadstillägg även om du har tillgångar, men tillgångarna kan påverka hur mycket du får.

Det här räknas som tillgångar:

pengar som du har på bankkonto, om du har mer än 25 000 kronor där

80 procent av värdet på dina fonder, aktier och obligationer
kapitalförsäkringar och taxeringsvärdet för annan bostad än din permanentbostad, till exempel sommarstugan.
Från dina tillgångar drar vi av de skulder som inte är kopplade till din bostad. Det som blir kvar kallas för din förmögenhet.

Som ensamstående kan du ha en förmögenhet på upp till 100 000 kronor utan att det påverkar bostadstillägget.
Som gift eller sambo kan du ha en förmögenhet på upp till 200 000 kronor utan att det påverkar bostadstillägget.

När vi räknar på dina tillgångar och skulder utgår vi från värdet som de hade den 31 december föregående år.

Varför nämns 25 000 kr om det ej påverkar bostadstillägget?
Senast redigerad av nickeh84 2026-05-19 kl. 13:55.
Citera
2026-05-20, 10:30
Medlem
Citat:

LOL nej det är inte ok. Det går inte att leva utan tillägget. Det är inget man kan välja bort om man vill ha något över efter hyran och dom fasta avgifterna är betalda. Om man skulle vilja äta till exempel.

Hundra tusen förslår inte mycket om man vill lägga undan till ålderspensionen, eller spara ihop till en egen bostad eller vad som helst man kan tänkas vilja spara till. Det förstår vem som helst. Även intellektuellt ohederliga sadister som du.

Hade det inte handlat om sjuka människor på samhällets botten utan till exempel miljardärer som hade belagts med något liknande så hade det ju låtit helt annorlunda. Eller friskolekapitalister, privata bolag inom vården som parasiterar på dom allmänna medlen. Där är det inte att tala om att göra några begränsningar. Där ska pengarna rulla.
Senast redigerad av Trucker.Calzone 2026-05-20 kl. 10:34.
Citera
2026-05-20, 10:39
Medlem
Citat:
LOL nej det är inte ok. Det går inte att leva utan tillägget. Det är inget man kan välja bort om man vill ha något över efter hyran och dom fasta avgifterna är betalda. Om man skulle vilja äta till exempel.

Hundra tusen förslår inte mycket om man vill lägga undan till ålderspensionen, eller spara ihop till en egen bostad eller vad som helst man kan tänkas vilja spara till. Det förstår vem som helst. Även intellektuellt ohederliga sadister som du.

Hade det inte handlat om sjuka människor på samhällets botten utan till exempel miljardärer som hade belagts med något liknande så hade det ju låtit helt annorlunda.

Sadist: Det har jag inte blivit kallad förut.

Själv lever jag med små medel, snittar runt 10-13 K ut i månaden.
Ska själv börja gå på bidrag och tänkte rida på det så länge det går.

Ålderspensionen räknar jag med att jag får garantipension, som alla får. Visst det blir inte fett men jag kommer gå runt.

Nu har jag inga jättestora summor sparade men jag lessnade på att arbeta så jag sa upp mig. Lever minimalistiskt och kommer njuta hårt av att slippa mitt själadödande arbete.

Visst får man mer pengar om man jobbar men att kunna få pengar, om än en mindre summa, och slippa arbete är för tillfället väldigt lockande för mig. Inte alla samhällen har den möjligheten och det är jag tacksam för. Men jag förväntar mig inte någon guldkant på tillvaron, har gått på bidrag vid flera tillfällen förut.
Citera
2026-05-21, 07:57
Medlem
Citat:
Info från Försäkringskassans hemsida:

Därför att pengar på bankkonto bara räknas in i den totala förmögenheten om de överstiger 25 000 kr.
Citera
2026-05-21, 20:22
Medlem
Citat:

Pengar på bankkonto räknas endast in i den totala förmögenheten om de överstiger 25 000 kr. Har du till exempel 25 001 kr, räknas bara 1 kr in i din förmögenhet. Har du 26 001 kr, räknas 1 001 kr in. Har du 68 223 kr, räknas 43 223 kr in. Och så vidare. För bostadstillägget börjar förmögenheten påverka beloppet först när du har 125 001 kr eller mer i kontanter och/eller värdepapper.

Låt oss ta ett exempel: Du är 40 år, singel, har inga skulder, får 100 % sjukersättning, bor i en hyresrätt som kostar 7 500 kr per månad, har 150 000 kr på kontot och 50 000 kr i aktier. Då får du 6 000 kr i bostadstillägg, jämfört med 6 500 kr om din förmögenhet hade understigit 100 000 kr.

Försäkringskassan räknar bort de första 25 000 kr på kontanter. I exemplet ovan blir alltså dina 150 000 kr egentligen 125 000 kr. För aktier räknas endast 80 % av värdet, vilket gör att dina 50 000 kr i aktier räknas som 40 000 kr.

Det innebär att redan vid en relativt liten förmögenhet på 165 000 kr tappar man 500 kr i bostadstillägg per månad.

Citat:
...aldrig ha en grundbuffert mot oförutsedda händelser...

Du kan ha upp till 125 000 kr i kontanter och/eller värdepapper utan att bostadstillägget påverkas.
Senast redigerad av z0r. 2026-05-21 kl. 20:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in