2026-02-14, 18:16
Medlem
kinky_Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loooser123
Det är helt sjukt hur mycket pengar som drägg som inte gör någonting får.

Personer som inte arbetar ska inte ha ett jäkla skit. De får förlita sig på bidrag från alla som tycker synd om patrasket.
Vänta bara tills du blir kroniskt sjuk.
Citera
2026-02-14, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Andra trådar jag varit aktiv i så verkar det ju vara standard idag i Sverige att ha lön på 40 000 kr?
Är det bara lögn för jag tycker själv det lät ganska mycket för ganska normala knegare utan universitets utbildningar.

Tycker nog inte man kan räkna en sjukpension på ut runt 17 -18 tusen kronor för speciellt mycket.
Borgarna har ju inte direkt gjort så ersättningarna höjts.

Alla ni med sjukpenning och även verkar få bostadsbidrag. Har ni verkligen fått det beviljat samtidigt och har ni inte över 100 tusen på sparkontot som tydligen skall vara gränsen?
Finns ingen gräns för sjukpenning, även om du får ett miljon arv påverkas inte sjukpenningen, dvs även om du får god avkastning genom att placera detta arv.

Det är vad tiderna har förändrats till idag gentemot från förut, många får stora arv just för bostäder rent av 10 dubblats i värde sista 30 åren. Genom detta förstår många att man inte behöver jobba heltid mer, har vänner nu vid 50 år som börjar ta in sina arv, det handlar inte bara om några hundra tusen det handlar om över miljonen även om dom är tre arvingar.

Genom detta har några valt o gå i nästan pension, man klarar sig på sjukpenning, man tvekar inte heller o använda sig av den. Man köper en lägenhet även i Spanien. åker dit extremt ofta just för man kan vara sjuk.

Kan inte bara vara jag som har vänner som lever på detta sätt?
Citera
2026-02-14, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tekkenisthegame10
Har ni en bra ersättning eller får ni bidrag, hjälp av socialtjänsten eller på annat håll?

Jag håller på att ansöka om sjukersättning på grund av jobbiga saker jag varit med om i mitt liv. Jag hade ett bra jobb innan, men saker och ting förändras ju tyvärr inte alltid till det bättre.

En bra sak att göra för alla är att sätta sig ner en under en dag och klura ut vad som är ens egen lägstanivå när det gäller ekonomin.

Det är nog ganska smart att göra en plan B på ekonomin oxå. Många gör nog inte ens en plan A.

Går man hemma så är det ju skönt med streamingtjänster samtidigt som att det finns några som är gratis men ändå helt okej.
Citera
2026-02-14, 18:38
Medlem
Vad många bör lära sig även om man blivit sjuk pensionär osv menas inte man alltid måste vara det.

Har vänner som blev långtidsjuka tidigt i livet, sedan 14 år efter vill man skaffa barn o hus, bägge valde o börja jobba igen, sedan har dom lättare o använda sig av själva sjuksystemet igen återgå till sina gamla krämpor dom blev sjukskrivna för, men då lyckas jobba få lån kunna köpa hus skaffa barn, tar hand om barnen på heltid med sjukpenning. Allt går att planera.
Citera
2026-02-14, 19:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Ja, men varför måste sjukskrivna och arbetslösa tacka dig för att vi har det system vi har?
Förutom skatten som dras på sjukersättningen betalar de moms på allt de köper, och kanske har de arbetat innan de blev oförmögna och betalat till systemet. Kanske har de barn som bidrar, kanske har de föräldrar och släkt bakåt som aldrig någonsin fått bidrag.

Att du skulle vara extra duktig och därmed kunna kräva ett personligt tack, köper jag inte.
skatten som dras på sjukersättningen. Ha ha jag trodde jag debaterade med en normal begåvad person..nu lämnar jag .du kan fortsätta om du vill men din åsikt är de ingen som från denna stund tar på allvar
Citera
2026-02-14, 21:24
Medlem
BusigaMusens avatar
Citat:

Men, vänsterpolitikerna säger att folk SVÄLTER ihjäl i Sverige, då de inte har råd med MAT.

Personer som inte arbetar ska inte ha ett jäkla skit. De får förlita sig på bidrag från alla som tycker synd om patrasket.
Bidrar är bra
Det får personer att överleva och pengarna går till att köpa varor och tjänster som får våra företag att gå bättre! 😌
Citera
2026-02-14, 22:00
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Andra trådar jag varit aktiv i så verkar det ju vara standard idag i Sverige att ha lön på 40 000 kr?
Är det bara lögn för jag tycker själv det lät ganska mycket för ganska normala knegare utan universitets utbildningar.

Tycker nog inte man kan räkna en sjukpension på ut runt 17 -18 tusen kronor för speciellt mycket.
Borgarna har ju inte direkt gjort så ersättningarna höjts.

Alla ni med sjukpenning och även verkar få bostadsbidrag. Har ni verkligen fått det beviljat samtidigt och har ni inte över 100 tusen på sparkontot som tydligen skall vara gränsen?

Sjukpenning är inte samma sak som sjukersättning, bostadsbidrag är inte samma sak som bostadstillägg.

Olika saker, olika regler.
Citera
2026-02-14, 22:06
Avslutad
Citat:

Men, vänsterpolitikerna säger att folk SVÄLTER ihjäl i Sverige, då de inte har råd med MAT.

Det finns många som har det bra mycket fattigare, bland sjukpensionerade och vanliga pensionärer. Att det finns vinnare i bidragspusslet betyder inte att "drägg som inte gör någon ting får sjukt mycket pengar" gäller över hela brädet.

Med tidöregeringens reform i höstas av a-kassa och aktivitetsersättning finns det ingen arbetsför men arbetslös som seglar fram på den räkmacka som 1000 kronor per vardag i all framtid ändå innebar.
Senast redigerad av BoHansson 2026-02-14 kl. 22:10.
Citera
2026-02-14, 23:16
Medlem
Sameshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Sitter du i rullstol då och är helt funktionshindrad eller hur fan kan folk bli förtidspensionärer i 30 års åldern annars?

Nej, ber om ursäkt om jag inte var tydligt, jag var 18 år när jag blev förtidspensionär. Hur minns jag faktiskt inte eftersom 1994 är rätt så länge sedan, som jag minns det så var det valår med ekonomisk kris och hög arbetslöshet och regeringen pensionerade folk på löpande band för att få ner statistiken, men bitterhet färgar ju av sig på minnen så jag anser inte det minnet för att vara 100% pålitligt.
Citera
2026-02-15, 10:10
Medlem
Jag har bara sjukpenning, fått avslag på ansökan om sjukersättning då dom verkar tro att jag magiskt ska bli frisk nån gång i framtiden. Jag kan ju bara hoppas att dom har rätt.

Jag har en sjukpenning på 11000:- efter skatt. Hade jag varit ensam med ett billigt boende så hade jag absolut klarat mig på den. Nu bor jag med tre tonåringar som jag helst inte vill ska lida för min sjukdom så jag försöker ge dom ett så pass bra liv jag bara kan. Och nej jag får inte ekonomin att gå ihop, går back varje månad och upplever en sjuk stress av detta. (Har bostadsbidrag, barnbidrag osv utöver sjukpenningen)

Ser fram emot att bli fattigpensionär i framtiden, det är något jag kommer att vara extremt bra på efter att ha tränat i så många år på att vända på slantarna.
Citera
2026-02-15, 10:27
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Går man hemma så är det ju skönt med streamingtjänster samtidigt som att det finns några som är gratis men ändå helt okej.

Haha, du tror inte det blir själsdödande tråkigt efter ett tag?
Citera
2026-02-15, 11:08
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Sitter du i rullstol då och är helt funktionshindrad eller hur fan kan folk bli förtidspensionärer i 30 års åldern annars?

Finns väldigt olika anledningar till att folk har rullstol. Vissa har förlamade ben men kan fungera annars och kan jobba med saker som inte kräver benstyrka. Om du ens tänkt så långt. Andra kan sitta i rullstol pga olika grad av CP, vissa har MS som kan börja tidigt i livet och kan ge problem både med rörelse och mental uthållighet. ME kan göra så att du kanske kan vara uppe ur sängen några timmar per dag bara, vissa är 100 % sängliggande. Sjukdomar och handikapp finns hos unga människor också, eller är du helt obildad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in