Citat:
Ursprungligen postat av
Smurfiga
Välkommen tillbaka när du eller dina bekanta är sjuka på riktigt
Men min bror är sjuk, han fick problem med lungorna efter covid, man sövde ner han i 3 månader, vi fick trycka på att man skulle väcka upp han. Nu har han problem med lungorna, syrgas varje natt, men han jobbar.
Det är just via detta jag ser att man inte får vården man verkligen behöver, ibland blir vården helt handfallen, där anhöriga får gå in o trycka på.
Även jag upplever detta med vården, fick en farkt vid 53års ålder o därefter medicinering, visa sig jag fick fel mängd, men få hjälp med detta var mycket svårt, varav jag starta upp företaget o sjukskrev mig redan första veckan , sedan dess med jämna intervaller, över midsommar, en vecka i semester, augusti september, oktober, sedan heltidsjuk nov till mars i år. dvs jag starta redan i förtid o kommer inte ge mig, jag pluggar in varje symptom o skriver det som orsak till varför jag är sjukskriven så tätt, o som egen betalar försäkringskassan min sjukpenning.
Blir man sjuk på riktigt orkar man inte kriga för att få vara sjuk, bästa är att starta i tid.
Tar man min bror jobba han i gruvan, har man över 20år får man gå i pension vid 60år via förmånliga gamla avtal, det är varför han fortsätter gå till jobbet, han är 4år äldre än mig o har 1.5 år kvar, genom det får han den förmånliga pensionen på ca 80-85% av sin tidigare lön fram till 67år, därefter startar den vanliga pensionen.
Man vinner inget på vara snäll mot systemet, det läser vi varje dag i tidningar hur pensionärer får det svårt med hemtjänst osv, bara genom detta är det lika bra o passa på redan nu, medans man ännu är hyfsat frisk, man får glädje genom betalad arbetstidsförkortning via staten. det samma gör många statliga jobb, man får full lön för 6timmars arbetsdag, att jag tar sjukpenning o uppnå likande är ingen skillnad.