2026-01-25, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Du har helt rätt i två saker:

1. Det har alltid varit dyrare/jobbigare än att leva själv.
Det är liksom själva grejen med familj: du binder dig, tar ansvar, ger upp frihet och bekvämlighet. Så “det är svårt” kan inte vara hela förklaringen.

2. Det händer inte bara i Sverige.
Och det talar emot att man kan reducera allt till en svensk detalj (barnbidrag, bostadsköer, maxtaxa osv).

Det är just därför tror jag att man måste flytta nivån ett steg upp:

Det som förändrats är inte att barn är “jobbigt”

…utan att vinsten/meningen/stödet runt familjebygget har urholkats samtidigt som alternativen blivit extremt bekväma.

Förr var det jobbigt men det fanns:

ett tydligtvarför” (kontinuitet, gård/släkt, social roll, gemenskap, sammanhang)
en social infrastruktur (folk nära, fler självklara nätverk, mindre “allt ska lösas privat”)
mindre konkurrens från ett ersättningsliv (du kunde inte ersätta gemenskap med oändlig underhållning, friktionfri dopaminmatning och digital närvaro)

I dag är familj fortfarande jobbigt, men du får ofta:

mer risk (separationer, logistiska helveten, ekonomiska marginaler)
mindre sammanhang (atomiserat liv, folk flyttar, relationer blir ett privat projekt)
fler skäl att skjuta upp (”jag ska bara…” i tio år, medan livet tickar)

Om “skärmar”: jag håller med... men som accelerator, inte grundorsak

Skärmar och beroende är jätteviktigt, men de fyller ofta ett tomrum.
Om livet känns som: jobb → trött → ensam → stress → ingen framtidskänsla,
då är det rationellt att välja det som lindrar och kräver minst.

Och då blir “bekvämligheten” inte bara moralisk svaghet utan en marknadslösning på existentiell tomhet.

“Vettifan hur man vänder det”

Där är vi också överens: det är ingen quick fix.

Men om man alls ska vända det så är det inte genom att skälla på unga, eller säga “ta ansvar”, utan genom att bygga tillbaka sammanhang och minska risk/friktion:

• bostad som går att planera liv i (inte bara spekulationsmarknad)
• arbetsliv som ger tid/energi (inte bara “maxa produktivitet”)
• lokala gemenskaper som faktiskt finns (föreningar, mötesplatser, kultur, meningsfull fritid)
• en kultur som inte föraktar familj, men inte heller romantiserar den som “lyxprojekt”

För annars kommer skärm-livet vinna varje gång. Inte för att unga är sämre, utan för att det är det enda som fungerar friktionsfritt i ett friktionsfyllt samhälle.

Jag håller med dig i dina tankar

Jag tror dock inte på det vanliga svaret att ekonomi är grundorsaken som många väljer att lyfta upp

Sen bostadsbrist eller hur dyrt är nog lite Sthlm baserad men skitsamma

Unga vuxna idag har i princip växt upp med dopaminet i telefonerna och när dom sen blivit 18år så är dom redan så beroende av detta snabba dopamin så det krävs rehab om dom ska leva utan

Vi kanske inte står så långt ifrån varann även här men om dom ska bli erbjudna relation och barn så vad är det i detta liv dom ska bli intresserade av ?

Vad har det livet att erbjuda unga vuxna om vi ska vara ärliga ?
Citera
2026-01-25, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Att läsa den här tråden är som att tjuvlyssna på kepsgubbarna på bänken utanför ålderdomshemmet när Göte och Arvid förbannar att samhället förändras. På deras tid var det minsann andra takter…

Användaren Klas Lund är den ende som (för döva öron) försöker förmedla ett budskap. Till ingen nytta.

Varför inte bara inse att olika generationer har olika mål med sina liv och att era mål nödvändigtvis inte måste vara de rätta? Och än sen om befolkningen sjunker framöver? Vad gör det? Då är ju ni döda ändå så vad spelar det er för roll?

Det är väl ingen som påstått att det spelar någon större roll

Man kan diskutera förändringen utan att man måste förändra eller tycka att det är rätt eller fel

Det är kanske skitsamma att befolkningen kommer minska drastiskt inom 30år i världen
Citera
2026-01-25, 23:44
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Det är väl ingen som påstått att det spelar någon större roll

Man kan diskutera förändringen utan att man måste förändra eller tycka att det är rätt eller fel

Det är kanske skitsamma att befolkningen kommer minska drastiskt inom 30år i världen
Faktum är att vi behöver en kraftig befolkningsminskning. Vi är redan tio miljarder. Jordklotet kan inte försörja femton-tjugo-trettio miljarder. Idén om att vi hela tiden måste bli fler är ett feltänk från början. Jorden hade tvärtom mått bättre av att tappa hälften av sina parasiter.

Väst- och Östvärlden tar hand om den här befolkningsminskningen själva, genom att inte skaffa barn. Med Afrika får vi använda andra metoder. Men det är alls inte något negativt att unga anpassar sig efter det moderna samhällets nya omständigheter. Vi behöver inte 2,1 barn per par. Absolut inte.
Citera
2026-01-25, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Faktum är att vi behöver en kraftig befolkningsminskning. Vi är redan tio miljarder. Jordklotet kan inte försörja femton-tjugo-trettio miljarder. Idén om att vi hela tiden måste bli fler är ett feltänk från början. Jorden hade tvärtom mått bättre av att tappa hälften av sina parasiter.

Väst- och Östvärlden tar hand om den här befolkningsminskningen själva, genom att inte skaffa barn. Med Afrika får vi använda andra metoder. Men det är alls inte något negativt att unga anpassar sig efter det moderna samhällets nya omständigheter. Vi behöver inte 2,1 barn per par. Absolut inte.

Det kan vara helt riktigt som du skriver

Dock blir det ett problem närmaste 50åren innan omställningen är skedd

Håller du med om det ?

Alltså att befolkningstriangel blir skev innan den hittar en ny balans
Citera
2026-01-26, 00:20
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Det kan vara helt riktigt som du skriver

Dock blir det ett problem närmaste 50åren innan omställningen är skedd

Håller du med om det ?

Alltså att befolkningstriangel blir skev innan den hittar en ny balans
Kanske det. Men det är ett oundvikligt pris vi måste betala. Alternativet är att skjuta upp det ofrånkomliga till nästkommande generationer och då blir det bara ännu värre eftersom dom är ännu fler. Då kanske det inte blir tal om frivillig barnlöshet utan kanske om massvält.
Citera
2026-01-26, 00:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
" ”Det är värsta sortens bortskämd medelklass”
Unga människor vill mysa sig genom tillvaron med en kopp te, doftljus och ledig tid, säger en ny trendrapport. Det är något som är riktigt skevt här, skriver Ann Heberlein.

Betaltext: https://www.svd.se/a/gkPmpJ/ungdomsbarometerns-trendrapport-for-2026-nagot-ar-riktigt-skevt-har-skriver-ann-heberlein

haha så har väl tjejer alltid levt??
Citera
2026-01-26, 01:40
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Jag håller med dig i dina tankar

Jag tror dock inte på det vanliga svaret att ekonomi är grundorsaken som många väljer att lyfta upp

Sen bostadsbrist eller hur dyrt är nog lite Sthlm baserad men skitsamma

Unga vuxna idag har i princip växt upp med dopaminet i telefonerna och när dom sen blivit 18år så är dom redan så beroende av detta snabba dopamin så det krävs rehab om dom ska leva utan

Vi kanske inte står så långt ifrån varann även här men om dom ska bli erbjudna relation och barn så vad är det i detta liv dom ska bli intresserade av ?

Vad har det livet att erbjuda unga vuxna om vi ska vara ärliga ?

Jag tror inte heller att ekonomi är grundorsaken, även om den spelar roll. Det blir för förenklat att peka på pengar när vi ser att barn föds både i trygga och mycket otrygga ekonomiska situationer. Samtidigt är det ofta välutbildade, karriärinriktade människor som skjuter upp eller väljer bort familjeliv. Det säger oss att något djupare har förändrats.

Det som förändrats i grunden är meningen och sammanhanget runt valet. Förr var familj och barn kopplat till kontinuitet: släkt, plats, yrke, lokalsamhälle. Man tog över något och förde något vidare. I dag är livet fragmenterat. Man flyttar ofta, byter jobb, byter sammanhang. Familj blir då ett stort privat projekt med hög risk, snarare än en självklar fortsättning.

Jag tror också att rädsla spelar en större roll än vi gärna erkänner. Inte nödvändigtvis rationell rädsla, utan upplevd. Grova brott, massiv mediebevakning, sociala medier och forum gör världen mer hotfull i människors medvetande. Föräldrar släpper inte ut barn som förr (tänk tiden före mordet på Engla). Barn lär sig tidigt att världen är farlig. Då flyttar livet inomhus.

Skärmarna är centrala, men inte som ensam orsak. De fyller ett tomrum. En generation som vuxit upp med dopamin i fickan har inte aktivt valt bort något annat. De har aldrig haft det andra. Kojorna, moppegängen, spontanlivet. Det är inte att de gett upp. De vet inget annat.

Samtidigt har vi centraliserat sönder samhället. Arbete, utbildning och status har dragits till städerna. Landsbygd och glesbygd har monterats ner. Jordbruk industrialiserats. Hantverkskunskap styckats upp och förlorats. Hus och gårdar står tomma, men utan arbete, infrastruktur och socialt liv är de inga verkliga alternativ.

Här blir också frågan om makt och atomisering relevant. Starka familjer och gemenskaper har historiskt varit svårare att kontrollera än isolerade individer. Jag säger inte att det finns en uttalad plan, men utvecklingen går entydigt mot mer individualisering och mer beroende av system.

När du frågar: vad är det för liv vi erbjuder unga som ska göra relationer och barn attraktiva?
Det är en rimlig fråga.

Ett liv med högt tempo, osäker framtid, ständiga jämförelser, svaga lokala band och låg känsla av riktning. I ett sådant liv blir barn inte ett självklart steg, utan ett existentiellt risktagande.

Jag tror inte att unga är lata eller ansvarslösa.
Och jag tror inte att pengar ensamt förklarar något.

Jag tror att vi har skapat ett samhälle där sammanhang har monterats ner snabbare än något nytt har byggts upp. Skärmen vinner inte för att den är ond, utan för att den är det enda som fungerar någorlunda problemfritt.

Vill man vända något krävs mer än pekpinnar. Det kräver att vi på allvar omvärderar centralisering, arbete, plats, gemenskap och vad vi menar med ett gott liv. Annars kommer unga fortsätta göra exakt det som är rationellt i det samhälle vi lämnar efter oss.
Citera
2026-01-26, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Jag tror inte heller att ekonomi är grundorsaken, även om den spelar roll. Det blir för förenklat att peka på pengar när vi ser att barn föds både i trygga och mycket otrygga ekonomiska situationer. Samtidigt är det ofta välutbildade, karriärinriktade människor som skjuter upp eller väljer bort familjeliv. Det säger oss att något djupare har förändrats.

Det som förändrats i grunden är meningen och sammanhanget runt valet. Förr var familj och barn kopplat till kontinuitet: släkt, plats, yrke, lokalsamhälle. Man tog över något och förde något vidare. I dag är livet fragmenterat. Man flyttar ofta, byter jobb, byter sammanhang. Familj blir då ett stort privat projekt med hög risk, snarare än en självklar fortsättning.

Jag tror också att rädsla spelar en större roll än vi gärna erkänner. Inte nödvändigtvis rationell rädsla, utan upplevd. Grova brott, massiv mediebevakning, sociala medier och forum gör världen mer hotfull i människors medvetande. Föräldrar släpper inte ut barn som förr (tänk tiden före mordet på Engla). Barn lär sig tidigt att världen är farlig. Då flyttar livet inomhus.

Skärmarna är centrala, men inte som ensam orsak. De fyller ett tomrum. En generation som vuxit upp med dopamin i fickan har inte aktivt valt bort något annat. De har aldrig haft det andra. Kojorna, moppegängen, spontanlivet. Det är inte att de gett upp. De vet inget annat.

Samtidigt har vi centraliserat sönder samhället. Arbete, utbildning och status har dragits till städerna. Landsbygd och glesbygd har monterats ner. Jordbruk industrialiserats. Hantverkskunskap styckats upp och förlorats. Hus och gårdar står tomma, men utan arbete, infrastruktur och socialt liv är de inga verkliga alternativ.

Här blir också frågan om makt och atomisering relevant. Starka familjer och gemenskaper har historiskt varit svårare att kontrollera än isolerade individer. Jag säger inte att det finns en uttalad plan, men utvecklingen går entydigt mot mer individualisering och mer beroende av system.

När du frågar: vad är det för liv vi erbjuder unga som ska göra relationer och barn attraktiva?
Det är en rimlig fråga.

Ett liv med högt tempo, osäker framtid, ständiga jämförelser, svaga lokala band och låg känsla av riktning. I ett sådant liv blir barn inte ett självklart steg, utan ett existentiellt risktagande.

Jag tror inte att unga är lata eller ansvarslösa.
Och jag tror inte att pengar ensamt förklarar något.

Jag tror att vi har skapat ett samhälle där sammanhang har monterats ner snabbare än något nytt har byggts upp. Skärmen vinner inte för att den är ond, utan för att den är det enda som fungerar någorlunda problemfritt.

Vill man vända något krävs mer än pekpinnar. Det kräver att vi på allvar omvärderar centralisering, arbete, plats, gemenskap och vad vi menar med ett gott liv. Annars kommer unga fortsätta göra exakt det som är rationellt i det samhälle vi lämnar efter oss.

Jag håller med i detta resonemang

Jag kan se på min egna dotter att tanken att skaffa familj inte ens verkar speciellt lockande och när jag själv upplever henne "lat" och "bekväm" är kanske en symptom över att mobilen blivit ett beroende och allt annat verkar drygt och jobbigt

Det märks också på en del unga människor på mitt arbete att tålamodet för något som känns långsamt och tråkigt inte får något värde då bekräftelsen tar för lång tid

Att skaffa familj och barn är ju ett långsamt och kanske många gånger ett drygt projekt som är dessutom en risk som du skrev , relationer idag håller 3-5år och då måste dom också vara beredda på att bli ensamstående varannvecka förälder !

Då över till kanske något viktigare och en realistisk fråga , klarar samhället av 1,1 barn per kvinna under en längre tid ?

Vad är din input på det ?
Citera
2026-01-26, 20:59
Medlem
Lovables avatar
Döden av dekadensen..
Citera
2026-01-27, 13:13
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
När du säger att inget drar unga framåt så är väl det lite deras egna ansvar ?

Att ta.t.ex göra karriär skaffa fint boende en trevlig fru och söta barn..

Vad hindrar dom att vilja detta eg ?

Unga pojkar förfördelas vid betygsättning i grundskolan och gymnasiet, vilket påverkar deras möjligheter till universitetsstudier och vidare karriär. Alla pojkar? Nej, men tillräckligt många för att det ska vara ett problem.

Trevlig fru? Risken unga oerfarna pojkar står inför idag när de ska närma sig en kvinna är komplett vansinne. Bara att kontakta en flicka kan innebära rättssak. Skulle man hamna i säng finns ALLTID risken att man blir oskyldigt anklagad för våldtäkt och med omvänd bevisbörda i ett feministiskt rättsväsende är du hemkörd. 3 års fängelse, permanent social utstötning och noll karriärmöjligheter kan bli resultatet.

Barn? Du får inte uppfostra dina egna barn utan barn ska i praktiken aldrig ha något som går dem emot. Enbart rättigheter för barnen och för föräldrarna ett övervakande feminiserat samhälle som lurpassar för att kunna anmäla svenska pappor.

De män som väljer att bilda familj, skaffa barn, ha en karriär och klarar det som en kärnfamilj i en icke-PK-tillvaro förtjänar guldmedalj. Ni är framtidens hjältar.

Citat:
Ursprungligen postat av Questioneer
Ekonomin? Det är mycket dyrare att köpa bostad idag än för några decennier sedan, dessutom har även allt annat också blivit dyrare och det är svårare att hitta ett bra jobb, kraven är mycket högre, oftast behöver man vidareutbilda sig för att faktist få ett bra jobb, företagen har inget intresse att själva utbilda folk. Det är helt enkelt inte värt att investera så mycket tid och pengar bara för att skaffa sig barn. Det är enklare att bara välja bort lyxlivet och leva ett enkelt liv.

Jag har precis listat dagens utmaningar, men det var ju inte så att det alltid varit okomplicerat. Det fanns stress över studier, rätt jobb, hitta rätt partner, klara dåtidens familjeproblem även tidigare. Det sagt så skulle jag inte vilja byta min egen barndom med dagens unga. Vi hade det måhända i vissa avseenden det materiellt sämre men upplevelserna och det enkla med kamraterna var så mycket roligare. Bara en sådan sak som fredag-lördag-söndag hemma med familjen var ju något helt annat än dagens isolerande skärm-vansinne.

Citat:
Ursprungligen postat av EmMEw0w93
Du tjänar inte mer för att du jobbar röven av dig. Unga människor är inte dumma i huvudet. På min farsas tid hade du både råd med bil och ett hus när du jobbade men i dagsläget har du knappt råd att fylla din varukorg och är det konstigt att ingen ser någon motivation till att jobba? Du får ju förfan smulor som du inte kan leva normalt på.

Man prioriterade annorlunda. Vi hade KALLT hemma under oljekrisen, vi fick ärva varandras kläder, motsvarande dyra saker som mobiltelefon, dator osv kunde vi se oss om i stjärnorna efter. Vi åt blodpudding och jag kan inte minnas att vi någonsin åt ryggbiff/oxfile osv hemma.

På 70-talet var det folk som arbetade men långt ifrån alla beviljades ett bolån. Det finns berättelser här på FB hur föräldrar kommit hem och skrikit som om de vunnit högsta vinsten på stryktipset när de beviljats ett bolån.

Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Medveten agenda att göra folk fattigare. Utan möjlighet till barn, familjeliv och pengar = depopulation.

Alla som har hjärna förstår att det är högst medvetet. Skicka pengar till Ukraina istället för ta hand om sin egen befolkning = medvetet. Resultatet är kraftig depopulation.

100% sant. Det är ondskans plan. Att våra korrupta politiker sålt sig till detta innebär att de kommer kunna åtalas för folkmord. Jag spår att dödsstraff kommer få en renässans.

Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Vad är det som gör att unga inte går ut på lokal eller pub nuförtiden, tjejerna kommer ju knappast hem till dem.

Jag tror på fyra orsaker.
1. Invandringen har gjort utelivet markant mycket mer farligt både för pojkar och flickor.
2. Mobiltelefoner och sociala medier gör att unga passar sig för att hamna i situationer där de inte har kontroll.
3. Feministiska rättsväsendet (Hilda och Ruben) innebär en absolut risk för långt fängelsestraff och overkliga bötesbelopp för pojkar och allt byggt på omvänd bevisbörda. Om du som pojke inte själv filmar och spelar in hela mötet är du chanslös om en flicka påstår något. Vilken flicka vill i sin tur vara med en pojke som filmar och spelar in allt som sägs och görs? Hur vet hon hur det kommer användas? Tilliten mellan pojke/flicka är borta.
4. Ökad medvetenhet om alkoholens skadliga effekter. Röka, dricka och vara tatuerad känns nog jävligt ofräscht.
Citera
2026-01-28, 11:05
Medlem
.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2026-01-28 kl. 11:15.
Citera
2026-01-28, 11:11
Medlem
I och med att vi gått över till att streama serier och filmer är det väldigt lätt hänt. Det är inte som förr att du fick vänta en vecka på nästa avsnitt att visas på tv.

Nu kan du se en hel serie på några dagar.

Och ja, serier är skrivna på ett sätt som gör att du ska vilja se nästa avsnitt, med cliffhangers och annat.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2026-01-28 kl. 11:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in