Citat:
Du har helt rätt i två saker:
1. Det har alltid varit dyrare/jobbigare än att leva själv.
Det är liksom själva grejen med familj: du binder dig, tar ansvar, ger upp frihet och bekvämlighet. Så “det är svårt” kan inte vara hela förklaringen.
2. Det händer inte bara i Sverige.
Och det talar emot att man kan reducera allt till en svensk detalj (barnbidrag, bostadsköer, maxtaxa osv).
Det är just därför tror jag att man måste flytta nivån ett steg upp:
Det som förändrats är inte att barn är “jobbigt”
…utan att vinsten/meningen/stödet runt familjebygget har urholkats samtidigt som alternativen blivit extremt bekväma.
Förr var det jobbigt men det fanns:
• ett tydligt “varför” (kontinuitet, gård/släkt, social roll, gemenskap, sammanhang)
• en social infrastruktur (folk nära, fler självklara nätverk, mindre “allt ska lösas privat”)
• mindre konkurrens från ett ersättningsliv (du kunde inte ersätta gemenskap med oändlig underhållning, friktionfri dopaminmatning och digital närvaro)
I dag är familj fortfarande jobbigt, men du får ofta:
• mer risk (separationer, logistiska helveten, ekonomiska marginaler)
• mindre sammanhang (atomiserat liv, folk flyttar, relationer blir ett privat projekt)
• fler skäl att skjuta upp (”jag ska bara…” i tio år, medan livet tickar)
Om “skärmar”: jag håller med... men som accelerator, inte grundorsak
Skärmar och beroende är jätteviktigt, men de fyller ofta ett tomrum.
Om livet känns som: jobb → trött → ensam → stress → ingen framtidskänsla,
då är det rationellt att välja det som lindrar och kräver minst.
Och då blir “bekvämligheten” inte bara moralisk svaghet utan en marknadslösning på existentiell tomhet.
“Vettifan hur man vänder det”
Där är vi också överens: det är ingen quick fix.
Men om man alls ska vända det så är det inte genom att skälla på unga, eller säga “ta ansvar”, utan genom att bygga tillbaka sammanhang och minska risk/friktion:
• bostad som går att planera liv i (inte bara spekulationsmarknad)
• arbetsliv som ger tid/energi (inte bara “maxa produktivitet”)
• lokala gemenskaper som faktiskt finns (föreningar, mötesplatser, kultur, meningsfull fritid)
• en kultur som inte föraktar familj, men inte heller romantiserar den som “lyxprojekt”
För annars kommer skärm-livet vinna varje gång. Inte för att unga är sämre, utan för att det är det enda som fungerar friktionsfritt i ett friktionsfyllt samhälle.
1. Det har alltid varit dyrare/jobbigare än att leva själv.
Det är liksom själva grejen med familj: du binder dig, tar ansvar, ger upp frihet och bekvämlighet. Så “det är svårt” kan inte vara hela förklaringen.
2. Det händer inte bara i Sverige.
Och det talar emot att man kan reducera allt till en svensk detalj (barnbidrag, bostadsköer, maxtaxa osv).
Det är just därför tror jag att man måste flytta nivån ett steg upp:
Det som förändrats är inte att barn är “jobbigt”
…utan att vinsten/meningen/stödet runt familjebygget har urholkats samtidigt som alternativen blivit extremt bekväma.
Förr var det jobbigt men det fanns:
• ett tydligt “varför” (kontinuitet, gård/släkt, social roll, gemenskap, sammanhang)
• en social infrastruktur (folk nära, fler självklara nätverk, mindre “allt ska lösas privat”)
• mindre konkurrens från ett ersättningsliv (du kunde inte ersätta gemenskap med oändlig underhållning, friktionfri dopaminmatning och digital närvaro)
I dag är familj fortfarande jobbigt, men du får ofta:
• mer risk (separationer, logistiska helveten, ekonomiska marginaler)
• mindre sammanhang (atomiserat liv, folk flyttar, relationer blir ett privat projekt)
• fler skäl att skjuta upp (”jag ska bara…” i tio år, medan livet tickar)
Om “skärmar”: jag håller med... men som accelerator, inte grundorsak
Skärmar och beroende är jätteviktigt, men de fyller ofta ett tomrum.
Om livet känns som: jobb → trött → ensam → stress → ingen framtidskänsla,
då är det rationellt att välja det som lindrar och kräver minst.
Och då blir “bekvämligheten” inte bara moralisk svaghet utan en marknadslösning på existentiell tomhet.
“Vettifan hur man vänder det”
Där är vi också överens: det är ingen quick fix.
Men om man alls ska vända det så är det inte genom att skälla på unga, eller säga “ta ansvar”, utan genom att bygga tillbaka sammanhang och minska risk/friktion:
• bostad som går att planera liv i (inte bara spekulationsmarknad)
• arbetsliv som ger tid/energi (inte bara “maxa produktivitet”)
• lokala gemenskaper som faktiskt finns (föreningar, mötesplatser, kultur, meningsfull fritid)
• en kultur som inte föraktar familj, men inte heller romantiserar den som “lyxprojekt”
För annars kommer skärm-livet vinna varje gång. Inte för att unga är sämre, utan för att det är det enda som fungerar friktionsfritt i ett friktionsfyllt samhälle.
Jag håller med dig i dina tankar
Jag tror dock inte på det vanliga svaret att ekonomi är grundorsaken som många väljer att lyfta upp
Sen bostadsbrist eller hur dyrt är nog lite Sthlm baserad men skitsamma
Unga vuxna idag har i princip växt upp med dopaminet i telefonerna och när dom sen blivit 18år så är dom redan så beroende av detta snabba dopamin så det krävs rehab om dom ska leva utan
Vi kanske inte står så långt ifrån varann även här men om dom ska bli erbjudna relation och barn så vad är det i detta liv dom ska bli intresserade av ?
Vad har det livet att erbjuda unga vuxna om vi ska vara ärliga ?