2026-01-25, 02:29
Medlem
..
1. Binge-tittande är extremt vanligt bland unga vuxna
Studier visar att:
" Ungefär 73 % av unga vuxna binge-tittar TV-serier regelbundet, och många gör det med flera avsnitt i rad under samma sessioner.De här binge-sessionerna beskrivs ofta som 5 - 6 avsnitt eller omkring 3 - 5+ timmar åt
gången.
Streaming Media Magazine
Dessutom multitaskar nästan alla (99 %) medan de tittar - t.ex. kollar mobilen, scrollar eller chattar samtidigt vilket gör att skärmen fyller uppmärksamhetsutrymme även när de 'bara ser på TI". Streaming Media Magazine

Är vi eg på väg mot något nytt sätt att leva och vad ska få unga människor att bryta detta mönster på helger och fritid ?

Varför ska dom skaffa relation för när dom ändå bara vill glo på skärmar ?

Barn kommer dom ju inte skaffa för det krävs både stark vilja och tar energi
Citera
2026-01-25, 02:35
Medlem
Flaskpostenss avatar
Varför ska man bryta ett fint beteende. Förr i tidn söp alla jävel nu kollar folk tv serier och myser i soffan med husdjuren istället.
Citera
2026-01-25, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Varför ska man bryta ett fint beteende. Förr i tidn söp alla jävel nu kollar folk tv serier och myser i soffan med husdjuren istället.

Kan du se en film utan att scrolla i mobilen samtidigt?

Endast 1% klarar detta

Nej man behöver såklart inte bryta detta mönster
Citera
2026-01-25, 02:42
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Kan du se en film utan att scrolla i mobilen samtidigt?

Endast 1% klarar detta

Nej man behöver såklart inte bryta detta mönster

Klart jag kan, jag föddes inte under paddan. Ibland är jag uttråkad och scrollar div skit, som nu har jag på en serie i bakgrunden
Citera
2026-01-25, 02:50
Medlem
Questioneers avatar
Det finns ju ingen framtid för dagens unga, allt blir bara dyrare, det blir svårare för unga personer att hitta jobb, köpa bostad eller ens att spara ihop lite kapital.

Att folk väljer att inte skaffa barn är dessutom ett globalt fenomen. Det har att göra med vårt moderna samhälle, barn anses helt enkelt inte vara värda att investera i. Långt tillbaka i tiden, när de flesta fortfarande arbetade inom jordbruket, valde man att skaffa barn eftersom de, när de blev lite äldre, kunde hjälpa till på bondgården. I dag är barn snarare en lyxvara som man bara kan unna sig om man har tid och pengar.

Det är inget fel på dagens generation, utan det beror snarare på samhället. Själv är jag 31 och brinner för ingenting, jag gör bara mitt jobb och skiter i allt annat. Familjelivet som det ser ut i Sverige är inte värd att ge sig in på. Har inget intresse att hålla ett degenerat samhälle vid liv.
Citera
2026-01-25, 03:01
Medlem
dude2ks avatar
Ja, det är sorgligt att bevittna.. lata jävlar som vill ha maximal vinst för så liten arbetsinsats som möjligt.
Citera
2026-01-25, 03:11
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Questioneer
Det finns ju ingen framtid för dagens unga, allt blir bara dyrare, det blir svårare för unga personer att hitta jobb, köpa bostad eller ens att spara ihop lite kapital.

Att folk väljer att inte skaffa barn är dessutom ett globalt fenomen. Det har att göra med vårt moderna samhälle, barn anses helt enkelt inte vara värda att investera i. Långt tillbaka i tiden, när de flesta fortfarande arbetade inom jordbruket, valde man att skaffa barn eftersom de, när de blev lite äldre, kunde hjälpa till på bondgården. I dag är barn snarare en lyxvara som man bara kan unna sig om man har tid och pengar.

Det är inget fel på dagens generation, utan det beror snarare på samhället. Själv är jag 31 och brinner för ingenting, jag gör bara mitt jobb och skiter i allt annat. Familjelivet som det ser ut i Sverige är inte värd att ge sig in på. Har inget intresse att hålla ett degenerat samhälle vid liv.
Före industrialiseringen och före storskiftet, enskiftet och laga skiftet levde människor i bygemenskaper där arbete, familj och socialt liv hängde ihop. Barn var inte “projekt” eller “livsstilsval”, utan en naturlig del av ett fungerande sammanhang. När jordbruket rationaliserades och folk slets loss från mark, släkt och lokalsamhälle reducerades familjen till en privat kostnad i ett lönearbetsliv. Då blev barn inte en tillgång utan en belastning.

Det unga gör idag, drar sig undan, lever billigt i skärmen, skjuter upp relationer och ansvar är inte dekadens. Det är en rationell anpassning till ett samhälle som inte erbjuder framtid, stabilitet eller mening. Att moralisera över helgvanor missar poängen. Frågan är inte varför unga väljer bort familjelivet utan varför samhället gjort familjelivet till ett dåligt val.
Citera
2026-01-25, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Questioneer

Jag köper det, barnfrågan är inget dagens unga värdererar så högt

Men att det skulle handla om att man inte har tid eller råd köper jag inte lika lätt. Det handlar nog bara om att man inte prioriterar det längre !

Men slåss du av tanken att du binge-scrollar dig genom livet utan någon ångest ? Typ vad fan är detta för liv typ ?
Citera
2026-01-25, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Före industrialiseringen och före storskiftet, enskiftet och laga skiftet levde människor i bygemenskaper där arbete, familj och socialt liv hängde ihop. Barn var inte “projekt” eller “livsstilsval”, utan en naturlig del av ett fungerande sammanhang. När jordbruket rationaliserades och folk slets loss från mark, släkt och lokalsamhälle reducerades familjen till en privat kostnad i ett lönearbetsliv. Då blev barn inte en tillgång utan en belastning.

Det unga gör idag, drar sig undan, lever billigt i skärmen, skjuter upp relationer och ansvar är inte dekadens. Det är en rationell anpassning till ett samhälle som inte erbjuder framtid, stabilitet eller mening. Att moralisera över helgvanor missar poängen. Frågan är inte varför unga väljer bort familjelivet utan varför samhället gjort familjelivet till ett dåligt val.

Menar du att inte vilja ha relation och barn är samhällets fel ?

Forskare menar att det är dopaminet som gör oss passiva och då väljer minsta motståndets val
Citera
2026-01-25, 03:20
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Ja, det är sorgligt att bevittna.. lata jävlar som vill ha maximal vinst för så liten arbetsinsats som möjligt.

Låter rätt vettigt. Varför jobba mer än nödvändigt?
Citera
2026-01-25, 03:48
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Menar du att inte vilja ha relation och barn är samhällets fel ?

Forskare menar att det är dopaminet som gör oss passiva och då väljer minsta motståndets val
Till stor del, ja, men inte på det förenklade sättet “samhället = skärm = dopamin”.

Dopaminförklaringen är bekväm, men den förklarar symptomen, inte orsaken. Människor har alltid sökt belöning och lättnad. Skillnaden är att tidigare fanns det meningsfulla strukturer som drog en ur passiviteten: gården, arbetet, släkten, ansvaret, kontinuiteten. Relationer och barn var inte livsstilsval utan en del av hur livet fungerade.

Efter industrialisering, skiften och urbanisering rev man bort det sammanhanget och ersatte det med lönearbete, trångboddhet och individansvar. Familj blev ett privat projekt med hög risk och låg uppbackning. I ett sådant samhälle är det rationellt att välja bort relationer och barn. Skärmar och dopamin fyller bara tomrummet.

Så nej, unga är inte passiva för att de är svaga.
De är passiva för att det inte finns något som drar dem framåt.
Då väljer man det som lindrar, inte det som binder.
Citera
2026-01-25, 04:11
Medlem
Lichkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens

Är väl ingen som upplever utelivet som trevligt i dags läget? Jag tror du fattar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in