2026-01-25, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Till stor del, ja, men inte på det förenklade sättet “samhället = skärm = dopamin”.

Dopaminförklaringen är bekväm, men den förklarar symptomen, inte orsaken. Människor har alltid sökt belöning och lättnad. Skillnaden är att tidigare fanns det meningsfulla strukturer som drog en ur passiviteten: gården, arbetet, släkten, ansvaret, kontinuiteten. Relationer och barn var inte livsstilsval utan en del av hur livet fungerade.

Efter industrialisering, skiften och urbanisering rev man bort det sammanhanget och ersatte det med lönearbete, trångboddhet och individansvar. Familj blev ett privat projekt med hög risk och låg uppbackning. I ett sådant samhälle är det rationellt att välja bort relationer och barn. Skärmar och dopamin fyller bara tomrummet.

Så nej, unga är inte passiva för att de är svaga.
De är passiva för att det inte finns något som drar dem framåt.
Då väljer man det som lindrar, inte det som binder.

När du säger att inget drar unga framåt så är väl det lite deras egna ansvar ?

Att ta.t.ex göra karriär skaffa fint boende en trevlig fru och söta barn..

Vad hindrar dom att vilja detta eg ?
Citera
2026-01-25, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
..
1. Binge-tittande är extremt vanligt bland unga vuxna
Studier visar att:
" Ungefär 73 % av unga vuxna binge-tittar TV-serier regelbundet, och många gör det med flera avsnitt i rad under samma sessioner.De här binge-sessionerna beskrivs ofta som 5 - 6 avsnitt eller omkring 3 - 5+ timmar åt
gången.
Streaming Media Magazine
Dessutom multitaskar nästan alla (99 %) medan de tittar - t.ex. kollar mobilen, scrollar eller chattar samtidigt vilket gör att skärmen fyller uppmärksamhetsutrymme även när de 'bara ser på TI". Streaming Media Magazine

Är vi eg på väg mot något nytt sätt att leva och vad ska få unga människor att bryta detta mönster på helger och fritid ?

Varför ska dom skaffa relation för när dom ändå bara vill glo på skärmar ?

Barn kommer dom ju inte skaffa för det krävs både stark vilja och tar energi

Ja, det är ju verkligen skrämmande att unga faktiskt tillåts se på mera än ETT avsnitt av en TV-serie per vecka. Om vi aldrig fick göra det som unga, så skall minsann inte heller dagens unga få se mera en ett avsnitta per vecka av en TV-serie
Citera
2026-01-25, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Ja, det är ju verkligen skrämmande att unga faktiskt tillåts se på mera än ETT avsnitt av en TV-serie per vecka. Om vi aldrig fick göra det som unga, så skall minsann inte heller dagens unga få se mera en ett avsnitta per vecka av en TV-serie

Per vecka ?

Jag tolkade att dom strecktittar i 5-6 timmar åt gången med mobilen i handen och gör detta frekvent varje helg utan att vilja göra så mkt annat.

Men du tolkade på ett annat sätt och det får man respektera
Citera
2026-01-25, 04:38
Medlem
Questioneers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
När du säger att inget drar unga framåt så är väl det lite deras egna ansvar ?

Att ta.t.ex göra karriär skaffa fint boende en trevlig fru och söta barn..

Vad hindrar dom att vilja detta eg ?
Ekonomin? Det är mycket dyrare att köpa bostad idag än för några decennier sedan, dessutom har även allt annat också blivit dyrare och det är svårare att hitta ett bra jobb, kraven är mycket högre, oftast behöver man vidareutbilda sig för att faktist få ett bra jobb, företagen har inget intresse att själva utbilda folk. Det är helt enkelt inte värt att investera så mycket tid och pengar bara för att skaffa sig barn. Det är enklare att bara välja bort lyxlivet och leva ett enkelt liv.
Citera
2026-01-25, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Varför ska man bryta ett fint beteende. Förr i tidn söp alla jävel nu kollar folk tv serier och myser i soffan med husdjuren istället.
Ja jo. Istället för en telefon konstant i handen hade alla vuxna en cigaretter i handen på 1970-talet.
Dom rökte precis över allt. Det var askkoppar vid hissarna i inne på sjukhuset.
Det var hemskt.
Citera
2026-01-25, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Questioneer
Ekonomin? Det är mycket dyrare att köpa bostad idag än för några decennier sedan, dessutom har även allt annat också blivit dyrare och det är svårare att hitta ett bra jobb, kraven är mycket högre, oftast behöver man vidareutbilda sig för att faktist få ett bra jobb, företagen har inget intresse att själva utbilda folk. Det är helt enkelt inte värt att investera så mycket tid och pengar bara för att skaffa sig barn. Det är enklare att bara välja bort lyxlivet och leva ett enkelt liv.

Unga människor för 25år sen hade väl inte direkt mkt bättre jobb än vad dom isåfall har idag ?

Du skriver ekonomi men att skaffa sig en 3a i Kalmar eller Borås är väl inte så mkt dyrare än vad det var för 25år sen och inte iallafall att människor inte har råd att skaffa barn !?

Är det inte ett svepskäl?
Folk var iallafall verkligen inte rika på 70-talet när det kryllade av barn i Rågsved eller i andra förorter

Jag tror inte att ekonomin är orsaken utan något som känns politiskt korrekt att säga att man inte vill men skyller på att man inte har råd , hade viljan funnits så hade man prioriterat !

Ett annat skäl man ofta hör är oroligheterna i världen och att man inte vill sätta barn till jorden när det är krig osv...Men det gick att sätta mkt barn till världen när det verkligen brann i Europa
Citera
2026-01-25, 06:19
Medlem
Merwinnas avatar
Jag kan också bingetitta på TV-serier! Men då är jag äldre, och jag har gjort allt det där med familj och barn och vänner redan. Jag tror inte att det är bra att redan som ung ersätta ALLT verkligt liv med att bara titta på påhittade historier och skådespelare på en skärm. Det skulle inte ens vara bra, om det handlade om att läsa kvalitetslitteratur på några olika originalspråk så mycket.

Jag skulle vilja råda dessa ungdomar att åtminstone schemalägga NÅGRA timmar i veckan för någon mer social och aktiv aktivitet, gärna i friska luften. Eller något där man gör något med händerna. Ta någon form av certifikat (dykcertifikat, båtförarcertifikat, jägarexamen...) eller gå en danskurs eller en hantverkskurs på ett studieförbund. Eller gå med i en grupp som renoverar eller bygger någon typ av farkost. Eller gå med i någon historisk förening där man lajvar medeltid eller vikingatid. Vad som helst som är aktivt och i sällskap med andra människor.

Då kan man med gott samvete följa sina vänner i TV-serien resten av sin fritid!

Citat:
Ursprungligen postat av Lichking
Är väl ingen som upplever utelivet som trevligt i dags läget? Jag tror du fattar

Då får man söka sig till alternativa arenor. Jag tror inte att de som jag misstänker att du syftar på, har hittat till våra traditionella dansställen ännu. T.ex. dansbanor, Folkets park, danskurser och -föreningar i olika pardanser (vals, foxtrot, bugg, tango, wienervals, hambo, shottis, olika polskor, balladdans...).Så där borde det ju vara lugnt. Visst - det är hög medelålder, men om ryktet sprids bland unga och fler börjar gå dit, så ändras ju det.
Senast redigerad av Merwinna 2026-01-25 kl. 06:26.
Citera
2026-01-25, 10:24
Medlem
GiveMeHeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Klart jag kan, jag föddes inte under paddan. Ibland är jag uttråkad och scrollar div skit, som nu har jag på en serie i bakgrunden

Då kan du inte låta bli med andra ord.
Citera
2026-01-25, 10:43
Medlem
swebarbs avatar
Unga blir mer stillasittande idag, tack vare netflix, smartphones och alla sociala medier då man kan scrolla i all oändlighet.
Citera
2026-01-25, 10:54
Medlem
EmMEw0w93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Ja, det är sorgligt att bevittna.. lata jävlar som vill ha maximal vinst för så liten arbetsinsats som möjligt.

Du tjänar inte mer för att du jobbar röven av dig. Unga människor är inte dumma i huvudet. På min farsas tid hade du både råd med bil och ett hus när du jobbade men i dagsläget har du knappt råd att fylla din varukorg och är det konstigt att ingen ser någon motivation till att jobba? Du får ju förfan smulor som du inte kan leva normalt på.
Citera
2026-01-25, 11:01
Avstängd
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Questioneer
Det finns ju ingen framtid för dagens unga, allt blir bara dyrare, det blir svårare för unga personer att hitta jobb, köpa bostad eller ens att spara ihop lite kapital.

Att folk väljer att inte skaffa barn är dessutom ett globalt fenomen. Det har att göra med vårt moderna samhälle, barn anses helt enkelt inte vara värda att investera i. Långt tillbaka i tiden, när de flesta fortfarande arbetade inom jordbruket, valde man att skaffa barn eftersom de, när de blev lite äldre, kunde hjälpa till på bondgården. I dag är barn snarare en lyxvara som man bara kan unna sig om man har tid och pengar.

Det är inget fel på dagens generation, utan det beror snarare på samhället. Själv är jag 31 och brinner för ingenting, jag gör bara mitt jobb och skiter i allt annat. Familjelivet som det ser ut i Sverige är inte värd att ge sig in på. Har inget intresse att hålla ett degenerat samhälle vid liv.
Medveten agenda att göra folk fattigare. Utan möjlighet till barn, familjeliv och pengar = depopulation.

Alla som har hjärna förstår att det är högst medvetet. Skicka pengar till Ukraina istället för ta hand om sin egen befolkning = medvetet. Resultatet är kraftig depopulation.
Citera
2026-01-25, 11:02
Medlem
Vad är det som gör att unga inte går ut på lokal eller pub nuförtiden, tjejerna kommer ju knappast hem till dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in