2026-06-12, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Usch det här var mycket sorgligt att läsa?
Jag förstår verkligen oron för barnen och är glad att de är omhändertagna och de har det förhoppningsvis bra där de hamnat nu?

Osund alkoholkonsumtion? Är det möjligtvis svaret och förklaringen till alltihop?

Familjehemsföräldrarna genomgick alkoholtester inom vården för att utreda alkoholkonsumtionen. Resultaten visade mycket låga värden, och mamman hade 0 promille. Vården bedömde att proverna inte tydde på någon hög alkoholkonsumtion. Trots detta ansåg socialtjänsten att testerna borde göras om.
Citera
2026-06-12, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katten-55
Det vet jag inte. Men när barnet själv uppgett att hon inte minns att det sagts och nämnt att inspelningen kan vara AI-genererad, tycker jag att det är rimligt att ställa frågan.

Konstigt att hon inte minns hur det gick till, det borde hon väl verkligen minnas?
Citera
2026-06-12, 22:11
Medlem
Citat:
Konstigt att hon inte minns hur det gick till, det borde hon väl verkligen minnas?

Ja jag håller med dig!! Något sådan stor händelse borde man komma ihåg!
Citera
2026-06-12, 22:13
Medlem
Citat:
Familjehemsföräldrarna genomgick alkoholtester inom vården för att utreda alkoholkonsumtionen. Resultaten visade mycket låga värden, och mamman hade 0 promille. Vården bedömde att proverna inte tydde på någon hög alkoholkonsumtion. Trots detta ansåg socialtjänsten att testerna borde göras om.

De kan se ganska långt bak i tid hur en persons alkoholvanor är genom blodprov? Vad bra att testerna skulle göras om, resultatet blev rimligtvis detsamma som förra?
Citera
2026-06-12, 22:14
Medlem
Citat:

Du är verkligen välinformerad om förhållandena i familjen. Var i fupen står detta?

Jag kan inte heller se att någon av flickorna berättar i förhör om alkoholkonsumtion, men det kommer väl någonstans ifrån? Eller varför tror du att personal i skolan larmat om detta?
Citera
2026-06-12, 22:19
Medlem
Citat:
De kan se ganska långt bak i tid hur en persons alkoholvanor är genom blodprov? Vad bra att testerna skulle göras om, resultatet blev rimligtvis detsamma som förra?

Ja! Visade på väldigt lite alkoholkonsumtion vilket är helt normalt, så att dom skulle vara alkolister har jag väldigt svårt att se!
Senast redigerad av Katten-55 2026-06-12 kl. 22:29.
Citera
2026-06-12, 22:21
Medlem
Citat:
Ja! Visade inte på väldigt lite alkoholkonsumtion vilket är helt normalt, så att dom skulle vara alkolister har jag väldigt svårt att se!

Okej, då kan vi ju utesluta att vredesutbrotten och galenskaperna beror på alkoholkonsumtion då. Ren ondska hos paret alltså.

Dottern Jonna är man lite nyfiken på. Har inte hon några gymnasievänner som kan ge sig in i tråden?
Citera
2026-06-12, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skakadsombebis
Jag förväntar mig definitivt mer av människor som är familjehem än andra. Det kräver otroligt mycket att ta emot trasiga barn. Som väl är blev skräckhemmet i Eksjö avslöjat och och de kommer aldrig få ta emot barn igen.

Såvitt jag vet har det i alla fall inte tagits upp i varken förhör eller rättegång att de skulle vara hotade av någon eller några och därför haft kameror.

Ett kul litet stycke med tanke på diskussionerna om ekonomi är att sonen Marcus, med 25 år inom rättsväsendet, försökt att få en av de placerande kommunerna att betala ett halvårs (!) placering efter att hemmet tömdes på barn. Fullständigt bisarr tanke och inte på något vis kutym när det gäller placeringar. Detta möte spelades in och när telefonen tömdes gjorde följande transskribrering av samtalet med X kommun:

Möte, flerpartssamtal mellan Jeanette, Jan-Åke, deras son Marcus och * kommun
med två personer, en manlig (Pål) och kvinnlig (Viveka) vilka är knutna till *
placering från * kommun, kan man få ut av inspelningen.
Mestadels är det Marcus som pratar. Marcus vill hävda ett avtalsbrott och kräver förlikning.
Marcus styr samtalet hur han vill hitta en lösning för att inte Jeanette och Jan-Åke skall vara
utan pengar. Jeanette säger att någon har kapat hennes telefon, telefon för att förstöra alla
bevis. Ekonomiskt bortfall för * har de fått 1500 per dag i arvode x 6 mån = avtal brutits.

Kommunen säger sammanfattningsvis:
Sammanbrott i familjehem misstro i familjehemmet lever inte upp till en god huvudman.
Muntligt uppsagt avtal 10/1. Uppsägning skickats skriftligt 15/1–2025 omedelbar
uppsägning. Finns inget avtalsbrott. SKR regler på uppsägning är 1 mån. Det går inte Marcus
med på.
Marcus hotade med en stämning direkt efter omhändertagandet säger kommunanställda, 29
min in i röstmemot. Marcus försöker i slutet att få dem till att göra detta skriftliga förslag och
motförslag och hävdar fortfarande att de skall få 6 månaders arvode.

Jag arbetar inom socialt arbete och det är en fullständigt absurd tanke att ett familjehem där barn flyttats akut skulle få SEX MÅNADERS arvode efter att barnet flyttat?! Kan inte förstå hur de ens kommer på tanken faktiskt.

Men i alla fall. Vi kan notera där att bara för en av flickorna hade de fått 1500 kronor i arvode per dag. När hemmet löstes upp bodde där fem flickor. De hade förmodligen inte 1500 kronor i arvode för varje flicka, men det kan inte uteslutas. Tydligen är vissa kommuner beredda att betala det.

Hade de inte varit familjehem i över 20 år? Borde de inte varit rutinerade vid detta laget och hur kunde det gå så fel?
Blodprover visade väldigt låg halt av alkohol så något missbruk tydde det väl knappast på heller?

Vad hände? Vad gick snett? Jag har svårt att tro att du arbetar inom socialtjänsten som du uttryckt dig i tråden, kanske uppför du dig lite för skadad för att jag ska tro dig, lite för många misstag dessutom som avslöjat dig men men inte mitt problem?

Å så detta ältande om pengarna de tjänat, är inte det minsta avundsjuk eller missunnsam, den tid och energi dessa familjehem lägger ner orkar inte vem som helst ens tänka på? Det är tur de finns de där eldsjälarna, de får också krascha, de är bara människor och hade du arbetat socialt så hade du uttryckt dig bättre?
Citera
2026-06-12, 22:35
Medlem
Citat:
Ja! Visade på väldigt lite alkoholkonsumtion vilket är helt normalt, så att dom skulle vara alkolister har jag väldigt svårt att se!

Nej det tror inte jag heller, det hade kommit fram tidigare i så fall av barnen? Fast det kanske det gjorde eftersom de plötsligt misstänkte just alkoholmissbruk, men varför skulle barnen hitta på lögner, sånt gör väl inte sunda barn alla fall?
Citera
2026-06-12, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skakadsombebis
Du frågar mig återigen om saker som framgår i Fup.
Ja varför det varit så är väl för att paret är helt jävla vrickade. Ett av barnen, en 18-årig flicka, utan egen problematik om det nu spelar in säger bland annat:

”Det var något hela tiden”.

Med något menas bråk, liv, stök, konflikter osv osv mellan paret och barn.

Det var helt enkelt något igång konstant är bilden som framgår i barnens förhör.
Lyssna också på den manliga försvararen som säger i tv-intervju att: ”Det har varit stökiga förhållanden men inte hänt något olagligt” (ungefär). https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/familjehemsmamman-foll-ihop-i-rattssalen-mycket-kanslor

Tvivlar du fortfarande på att det varit bråk och stök? Du verkar tro på parets oskuld, men du måste ju själv förstå att det redan är fastlaget att hemmet varit gravt dysfunktionellt.

Att barnen skulle varit ”förfärligt besvärliga” vet jag inget om, men det barn som behandlats mest illa var placerad sedan ett års ålder hos Jan Åke och Jeanette.
Det barnet verkar ha haft störst problem av alla och varit mest bråkig och utåtagerande.

De andra barnen, som samhället tagit från dysfunktionella familjer, har inte alls samma problem.
De kom ur askan in i elden, stackarna.

Nä du vet inget om barnen varit stökiga och besvärliga och tanken har väl aldrig ens slagit dig trots uppgifter om stök och bråk? Mycket besynnerligt av dig?
Senast redigerad av Onemisstake 2026-06-12 kl. 22:44.
Citera
2026-06-12, 22:42
Medlem
Citat:
Hade de inte varit familjehem i över 20 år? Borde de inte varit rutinerade vid detta laget och hur kunde det gå så fel?
Blodprover visade väldigt låg halt av alkohol så något missbruk tydde det väl knappast på heller?

Vad hände? Vad gick snett? Jag har svårt att tro att du arbetar inom socialtjänsten som du uttryckt dig i tråden, kanske uppför du dig lite för skadad för att jag ska tro dig, lite för många misstag dessutom som avslöjat dig men men inte mitt problem?

Å så detta ältande om pengarna de tjänat, är inte det minsta avundsjuk eller missunnsam, den tid och energi dessa familjehem lägger ner orkar inte vem som helst ens tänka på? Det är tur de finns de där eldsjälarna, de får också krascha, de är bara människor och hade du arbetat socialt så hade du uttryckt dig bättre?

Jo de borde vara rutinerade, jag kan bara hålla med dig.
Vad som hände och vad som gick snett vet inte jag. Girighet, ta in fler barn än man klarar av kanske spelar in, vad vet jag.
De verkar ha gått hårdast åt det barn som varit mest utåtagerande, de har väl inte klarat av det. Det är det barn som alltså bott i familjen sedan ett års ålder, så det säger något om hemmiljön.

Du får tro vad du vill om mig, socialt arbete är brett.
Jag vet i alla fall att det på absolut inga sätt är brukligt att försöka stämma en kommun på ett halvårs arvode efter att ett barn flyttats akut.
Det skulle vara intressant att höra hur sonen, med 25 år i rättsväsendet, argumenterade för det.
Akilo som är gymnasievän till sonen och verkar vara väldigt informerad kanske kunde fråga honom?
Citera
2026-06-12, 22:46
Medlem
Citat:
Nä du vet inget om barnen varit stökiga och besvärliga och tacken har väl aldrig ens slagit dig trots uppgifter om stök och bråk? Mycket besynnerligt av dig?

... och om de varit bråkiga och stökiga (B A R N) så är det okej att hota, slå, skrämma, låsa in och övervaka, eller vad?
De kan ju ha varit hur jävla skitungeaktiga som helst, om det här fosterhemmet inte klarade sin roll så skulle de självklart ringt sina uppdragsgivare (de placerade kommunerna) och sagt upp sig från alla uppdrag?
Om barnen nu har varit så jobbiga så finns ju alternativ?!

Men de är giriga och ville stoppa in fler, och fler, och fler. Den sista från en kommun i västsverige för bara ett par år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in