2026-01-17, 11:23
Medlem
Källa smt.se

-En kvinna i 60-årsåldern som under många år var familjehem åt socialtjänsten har begärts häktad för flera allvarliga brott. I handlingar som SmT tagit del av framkommer att kvinnan misstänks för olaga frihetsberövande och flera fall av barnfridsbrott.
Citera
2026-01-18, 13:22
Medlem
666nomads avatar
Vilken kommun har detta inträffat i ?

Från lokalradion p4 Jönköping

”Familjehemsmamma häktas för barnfridsbrott och olaga frihetsberövande
En familjehemsmamma i 60-årsåldern har häktats vid Eksjö tingsrätt, misstänkt för fyra fall av barnfridsbrott samt olaga frihetsberövande under flera år.Kvinnan och hennes man har varit familjehem åt flera barn och har också egna barn. För ett år sedan omhändertogs två familjehemsplacerade tonårsflickor efter larm om våld, hot, inlåsningar och kontroll i hemmet. ”

https://www.sverigesradio.se/artikel/kvinna-begars-haktad-for-barnfridsbrott-och-olaga-frihetsberovande
Citera
2026-01-18, 13:51
Medlem
Jag känner till familjen och har för mig att de bodde i Rydsnäs när detta ska ha inträffat.
Citera
2026-01-18, 15:51
Medlem
Dom bodde/bor i Eksjö kommun ! Närmare bestämt vid klockarp …… fy*a
Citera
2026-01-18, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oaklake-15

Känner du också till dem?
Citera
2026-01-18, 19:03
Avslutad
Jag känner också till denna familj. En av sönerna hade även ett säkerhetsföretag i Eksjö som sålde larm bl.a. det kursade och det kom fram att han hade lurat folk både anställda samt kunder.
Citera
2026-01-18, 19:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Oaklake-15

Bodde tidigare i ydre kommun.
Citera
2026-01-18, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brynolff
Jag känner också till denna familj. En av sönerna hade även ett säkerhetsföretag i Eksjö som sålde larm bl.a. det kursade och det kom fram att han hade lurat folk både anställda samt kunder.
Jag har för mig att han lyckades lika bra i Norge 🤪
Citera
2026-01-20, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cissiro
Jag har för mig att han lyckades lika bra i Norge 🤪

Sonen med fru bor väl i Spanien nu?
Citera
2026-01-20, 22:01
Medlem
Uppdatering från Smt.se

I förra veckan anhölls och häktades en tidigare familjehemsmamma i 60-årsåldern misstänkt för olaga frihetsberövande och barnfridsbrott. I handlingar som SmT tagit del av framkommer att brotten ska ha pågått under en femårsperiod.
SmT har tidigare rapporterat om två tonårsflickor som varit placerade i kvinnans hem. Enligt en dom i kammarrätten från 2025 blev de två flickorna utsatta för våld och hot i familjehemmet. De ska även ha fått för lite mat och blivit inlåsta på sina rum.

Kammaråklagare Alexandra Ferm leder utredningen mot familjehemsmamman. Enligt henne rör det sig om sammanlagt fem barn som är brottsoffer i ärendet. Ett av barnen ska ha blivit utsatt för flera fall av olaga frihetsberövande av kvinnan. De andra fyra ska ha blivit utsatta för barnfridsbrott när de bevittnade frihetsberövandet.
Citera
2026-01-20, 22:06
Medlem
*eanette *ohansson - Mamman
Lägger även till mannens namn då han är misstänkt för medhjälp

*tig Johan**on
Citera
2026-01-21, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshgear80
Sonen med fru bor väl i Spanien nu?