Citat:
Ursprungligen postat av
Duke-Of-Wellington
Och sen sitter samma glada och positiva kvinna på en dejtingapp med en beskrivning som lyder "Har inte barn" "Vill ha barn".
Jag vet en sån tjej som jag sett på olika dejtingappar i flera år nu som dyker upp i mitt flöde då och då. Hon har en topp-position i ett företag. Närmare 40 än 30. Attraktiv. Glad. Reser. Mycket som händer i hennes liv. Men något är det som skaver om man, trots dessa förutsättningar, sitter på en dejtingapp år efter år. Kanske har hon egentligen inte så bråttom med att hitta en partner eller få barn. Men oddsen är jävligt låga att hon kommer vara singel och barnlös även när hon är 43 bast. Sen kanske hon kommer vara lycklig ändå, men på samhällsnivå kommer detta innebära problem, om vi ska behålla synen på ett samhälle med evig tillväxt. Skillnaden är att det idag dräller av sådana kvinnor. Man betraktades mer som en kuf om man var 37 år kvinna och var barnlös och singel för bara 10-15 år sedan. Nu kommer en hel armada (generation) i antågande som kommer vara singel, barnlösa och fortsätta swipea på en app vid 40 års åldern. Vi får se vad konsekvenserna blir. Det bådar inte gott.
Hon är förmodligen väldigt tillfreds med sitt singelliv, men skulle vilja sätta ännu mer guldkant på sitt liv med en manlig partner. Och kanske barn. Men hon nöjer sig inte med "första bästa man", utan det behöver vara en man som gör det värt för henne att lämna det glada fina, aktiva singelliv hon nu lever. Därav ser du henne på dejtingappar år ut och år in.
En kvinna som desperat vill finna en partner, kommer inte vara på dejtingappar år ut och år in. Hon kommer givetvis nöja sig med "första bästa man" som vill ha henne.
För som jag har förstått det, så är dejtingappar kvinnans marknad. Inte männens. Det är många törstiga män där och få kvinnor. Så vore en kvinna desperat efter förhållande, så har hon ett smörgåsbord där.
De kvinnor som därmed dyker upp i ditt flöde år på år, är alltså inte desperata. Utan snarare alltför nöjda med sitt singelliv.
Och kvinnan du skriver om, närmar sig 40. Och är
fortfarande uppenbarligen nöjd med sitt singelliv. Tja, men då kommer hon garanterat vara detta även efter 40.
Det är väl kring 28-32 som vissa kvinnor möjligtvis blir desperata, om de längtar hett efter familj och barn och de vet att de närmar sig 35 och därmed minskad fertilitet.
Har kvinnor passerat 35 och lever glada dagar (som du ju faktiskt beskriver att din bekanta gör). Så är hon sannolikt inte så värst desperat. Utan har det jädrigt bra som hon har det. Men skulle gärna sätta guldkant på sin tillvaro med en partner och kanske barn. Med rätt man, där tillvaron med honom överträffar hennes nuvarande lyckliga och rika liv.
Och blir hon över 45, så kan ju barn även innefatta bonusbarn. Bra då att skriva att hon vill ha barn, så att hon inte stänger dörren för män som har barn sedan tidigare. Visar att hon är barnkär.
Jag tror inte du behöver oroa dig över din bekant. Hon har säkert ett fint liv! Och kommer fortsätta ha det. Även vid 40+.
Det är ju mer när man väl har barn, som man inte kan tänka sig ett liv utan dem! Barn är livet! Och så blir det först när man har blivit förälder.