2026-01-04, 19:04
Medlem

Jag tycker det mesta av vad du skrev är intressant men jag varken förstår eller håller med dina ståndpunkter.

1. Normer kan inte beskriva mönster, normer är mönster.
2. Biologi kan inte förklara statistik, med statistik kan man arbeta med biologiska antaganden.
3. Fri vilja är ett kontroversiellt antagande, givet att den nuvarande evidensen för båda positionerna är likvärdig.
Citera
2026-01-04, 19:16
Medlem
Ett problem med denna tråd (och många andra liknande) är synen på kvinnan att hon är misslyckad utan en man vid sin sida.

Det spelar ingen roll hur bra hon mår, hur tillfredsställd hon är med sin livssituation, hur god psykisk och fysisk hälsa hon har. Lever hon inte med en man, och har hon inga barn, så är hon per default misslyckad. Något är ju fel egentligen. Hon är ju ledsen och besviken på livet egentligen. Hon måste(!) vara knepig, udda, socialt skev, sjuk, märklig.

Det antagandet säger egentligen mer om avsändaren till antagandet än kvinnan i sig. Att en ensam kvinna inte kan leva ett lyckligt och komplett liv.

Själv tycker jag det är sunt att människor känner sig fria att leva sina liv som de vill, utan samhällets normer och förväntningar som fastkedjade stenkulor kring sina fötter. Jag känner mer oro inför alla som har en massa åsikter kring vad medmänniskor väljer att göra eller inte göra med sina liv, än för dom som gör sin grej fullt ut och går sin egen väg.
Att leta fel i andra och diktera hur andra borde leva; Där ligger den sanna skevheten.

Och som anekdotiskt tillägg: Dom kvinnor som är singlar och barnfria i min närhet är mer sociala och aktiva än de kvinnor som lever i hetero-relationer med/utan barn. Dom verkar även mindre stressade, gladare och mer positiva. Generellt. Dom är inga egoister utan ger väldigt mycket till sin omgivning men utan att kompromissa bort sig själva. Jag känner en mycket större oro för dom kvinnorna i min närhet som håller på att ta kål på sig själva som projektledare i sina relationer, som har partners som konstant tillämpar strategisk inkompetens med barn och hushåll, som tar ansvar för sjuka föräldrar, och som kontant satt sina egna behov åt sidan i 10-15 år. Dom ser slitna och olyckliga ut. På riktigt.
Citera
2026-01-04, 19:51
Avslutad
Nja. Nej

De borde ha fått bättre astrologisk hjälp att finna någon kompatibel
Citera
2026-01-04, 20:41
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xaiphod
Det här är fortfarande spekulation, inte analys.

Du vet ingenting om varför de lever som de gör idag. Att de en gång dejtade och idag bor själva säger exakt noll om orsaken. Att då välja förklaringen ”utslagna från dejtingmarknaden” är inte mer sannolik än någon annan förklaring, den råkar bara ligga i linje med din egen världsbild.

Du anklagar mig för att göra antaganden, men missar den avgörande skillnaden: jag gör inga anspråk på att veta, och jag använder inte mina antaganden för att etikettera andras liv som misslyckade.

Det är fullt möjligt att vissa människor ofrivilligt är singlar. Det är också fullt möjligt att andra medvetet väljer bort relationer under perioder eller permanent. Utan faktisk kunskap om individernas liv är det intellektuellt ohederligt att välja det mest nedvärderande alternativet och kalla det ”mest sannolikt”.

Det som sker här är inte att du konstaterar ett faktum, utan att du tolkar ett utfall genom dina egna mål och normer och därefter presenterar tolkningen som realitet.

Och där ligger skillnaden mellan oss: jag accepterar osäkerhet. Du fyller den med värderingar.

Att starta en tråd för att definiera andra människors liv som ”utslagning” eller ”misslyckande”, baserat på bristfällig information, säger i slutändan mer om behovet av att få rätt än om deras faktiska situation.

Nä det är givetvis ett antagande från min sida.

Men å andra sidan så har ju jag, till skillnad från dig, faktiskt träffat dessa personer en gång i tiden och i vart fall där och då så fanns en uttalad målsättning om att träffa en partner. Men av nån anledning blev det aldrig så.

Sen är det väl rätt att rationalisera också om man så vill. Om en person är arbetslös och söker jobb, sedan 10 år senare fortfarande inte har jobb, ja då kan man väl anta att nåt gick fel på vägen. Sannolikheten att personen sket i att söka nya jobb för det är supernice att vara ledig jämt och slippa jobba är väl inte särskilt hög direkt.
Citera
2026-01-04, 20:42
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Biologi har ingenting med "bör" och praktiska önskemål att göra. Avsaknad av biologisk klocka gör att kvinnor faktiskt kan välja att inte skaffa barn och må fantastiskt bra över det beslutet. Det finns ingen biologisk klocka, ju förr "ni" fattar det desto bättre.

Javisst, eftersom det inte fanns några alternativ, definitivt inte för kvinnors. Kvinnors förmåga att överleva har i stort sett stått och fallit med hennes förmåga att föda barn.

Idag har kvinnor i moderna väst samma valmöjligheter som män (som i alla tider skitit i både barn och hushåll de anses ska ansvara för).

Behåll du dina idéet till partimötet för F! vetja Vettiga kvinnor träffar nån precis som vettiga män gör det.
Citera
2026-01-04, 20:44
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
De kan ha varit sambos och fått barn. Men är nu separerade ensamstående mammor och har träffat varsin ny som de är särbo med. Barn under 16 år syns inte i olika sökregister så som Mrkoll, hitta.se, ratsit och liknande.

Eller så är de särbos med varsin man. Och har inte barn.

Eller så har de varit sambos ned någon, som de nu är särbos med. Eller separerade ifrån.

Osv. Osv. Osv. Osv.

Dvs. De kan både vara mammor och ha en partner i sina liv. Utan att du finner information om detta.

Så är det ju såklart. Men med sidor som MrKoll osv. så ser man ju också hur länge nån bott i samma bostad, har en person bott på typ en etta på 25 kvm sedan 2016 så kan man nog anta att personen bott själv i alla dessa år.

Sen så visst kan väl personen ha haft en relation men inte bott ihop. Men då "blev" det ju i och för sig inget mer av det heller.
Citera
2026-01-04, 20:45
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Det finns inga moderna studier som styrker dina spekulationer - var god lägg fram dem.

Å andra sidan så är väl staten rätt ointresserad av att forska inom områden som ligger kvinnor till last. Forskningen är såklart politisk den med.
Citera
2026-01-04, 20:45
Medlem
zombie-nations avatar
Dög ingen av de andra trådarna om samma ämne att skriva i?
Citera
2026-01-04, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Boom
Behåll du dina idéet till partimötet för F! vetja Vettiga kvinnor träffar nån precis som vettiga män gör det.

Skillnaden är att män som inte lyckas, skyller det på kvinnorna, vilket är genomgående för majoriteten trådar på FB. 🤣😂
Citera
2026-01-04, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Boom
Var för ett par år sen ute och dejtade innan jag stadgade mig, det var väl 7-10 år sen ca. Träffade då kvinnor i åldern 22-25.

Minns att jag träffade en drös kvinnor som var långtidssinglar vid den tidpunkten, de bodde själva sedan ett par år och hade inte varit i relation på länge. Minns att jag fick ett lite "knepigt" intryck av många tjejer i denna grupp, speciellt de man dejtade en tid och lärde känna lite bättre, de var väldigt ovana vid att kompromissa, hade ofta svårt att visa känslor (för att de typ hade nåt bagage i form av en misslyckad relation eller dylikt), commitment issues i olika former, och annat som gjorde mig tveksam till att satsa på nån av dem för något mer långsiktigt. Även om de liksom var snygga och attraktiva och "verkade" bra.

Nu 7-10 år senare är ju dessa kvinnor i åldern 30-35, har lite på skoj googlat på dessa gamla dejter och ser då att de bor själva (underförstått är singlar), tänker liksom what a fuck? En kvinna som är 30 och framåt borde väl ha en biologisk klocka som går på högvarv, lallar dessa damer fortfarande runt på dejtingappar så många år senare, vad är felet egentligen?

"Felet" kan ju lika gärna ligga hos de män som valt bort dessa kvinnor, som du själv till exempel, du nämnde ju olika anledningar till att du inte ville "satsa" på dem (knepiga, hade svårt att visa känslor mm), eller de män som givit dem "bagage" i form av en misslyckad relation, som du själv misstänkte!
Citera
2026-01-04, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av villalarm
"Felet" kan ju lika gärna ligga hos de män som valt bort dessa kvinnor, som du själv till exempel, du nämnde ju olika anledningar till att du inte ville "satsa" på dem (knepiga, hade svårt att visa känslor mm), eller de män som givit dem "bagage" i form av en misslyckad relation, som du själv misstänkte!

Nej, det är dessa kvinnor det är fel på. Alla bra kvinnor har bundit sig innan de är 30..

Om inte har de antingen helt skeva värderingar eller är allmäna vrak.
Citera
2026-01-04, 21:37
Medlem
Många vill inte ha barn.

Så familjebildning går bort pga det.
Umgås med vänner och även gör mycket på egen hand , reser och annat. Bra inkomst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in