Citat:
Jag måste säga att det är smått humoristiskt att se dina inlägg. Du leker med begrepp istället för att faktiskt komma till någon poäng.
Att du upplever mitt sätt som ”besserwisser” förändrar inte sakfrågan. Det signalerar irritation över att resonemanget ifrågasätts inte att det är felaktigt.
Påståendet att det ”verkligen är för sent” vid 40 är dessutom inte analys, utan skrämselretorik. Det används för att ge efterhandsrätt åt en norm: hade du bara levt rätt tidigare. Samma typ av argument har historiskt riktats mot alla som avvikit från förväntade livsbanor.
När detta kopplas till samhällsproblem och psykisk ohälsa sker ett felslut: individuella livsval görs ansvariga för strukturella förändringar. Om ett samhälle kräver att människor lever enligt en snäv mall för att fungera, då är det samhället som är instabilt inte individerna som lever annorlunda.
Slutligen: att säga att dessa kvinnor är ”gjorda för ensamhet” är ett långtgående påstående om andra människors natur, uttalat utan insyn, mandat eller ödmjukhet inför att liv kan se olika ut över tid.
Jag hävdar inte att jag vet varför människor lever som de gör. Det är just poängen. Skillnaden mellan oss är att jag accepterar den osäkerheten, medan du fyller den med en berättelse som råkar bekräfta din egen världsbild.
Det gör mig inte till besserwisser. Det gör mig försiktig med att döma andras liv utifrån mina egna erfarenheter.
Tack för mig.
Påståendet att det ”verkligen är för sent” vid 40 är dessutom inte analys, utan skrämselretorik. Det används för att ge efterhandsrätt åt en norm: hade du bara levt rätt tidigare. Samma typ av argument har historiskt riktats mot alla som avvikit från förväntade livsbanor.
När detta kopplas till samhällsproblem och psykisk ohälsa sker ett felslut: individuella livsval görs ansvariga för strukturella förändringar. Om ett samhälle kräver att människor lever enligt en snäv mall för att fungera, då är det samhället som är instabilt inte individerna som lever annorlunda.
Slutligen: att säga att dessa kvinnor är ”gjorda för ensamhet” är ett långtgående påstående om andra människors natur, uttalat utan insyn, mandat eller ödmjukhet inför att liv kan se olika ut över tid.
Jag hävdar inte att jag vet varför människor lever som de gör. Det är just poängen. Skillnaden mellan oss är att jag accepterar den osäkerheten, medan du fyller den med en berättelse som råkar bekräfta din egen världsbild.
Det gör mig inte till besserwisser. Det gör mig försiktig med att döma andras liv utifrån mina egna erfarenheter.
Tack för mig.
Citat:
Så, berätta för mig, vad talar för att en kvinna som hängt på en dejtingapp år efter år, helt plötsligt skulle hitta sin magic man efter 40 och skaffa barn och familj? Jag pratar inte heller om förväntade livsbanor. Inte heller förväntar jag att kvinnor ska leva på ett visst sätt efter någon typ av norm. Kvinnor får göra vad dem vill.
Citat:
Hur förändrar det utgången? Psykisk ohälsa kan mycket väl bli resultatet av en massa kvinnor vid 40 som fortfarande inte hittat rätt man och inte fått barn.
Citat:
Nej, jag hävdar fortfarande bestämt att det finns inte mycket som talar för att Carolina 36 år som jag sett på flödet i 2 års tid, kommer kunna hitta sin man på denna app och därefter leva i tvåsamhet. Dessutom sitter dessa kvinnor i en svårare sits ju äldre de blir. Inte nog med att du har tredjehandssorteringen av män vid den åldern, de flesta kommer bara se en sån tjej som ett potentiellt ligg. Ledsen att säga det, men den typen av tjejer är förbrukade i många mäns ögon.
Citat:
Du snöar in dig som en autist. Måhända att jag generaliserar, men det är inte svårt att sätta 1+1 över vissa saker även om man inte känner alla världens singelkvinnor i djupet.
Citat:
Ja, vi vet att du är jätteduktig med din passiva framtoning. Men det är inte det som är meningen med den här tråden.