2026-01-04, 23:37
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xaiphod
Att du upplever mitt sätt som ”besserwisser” förändrar inte sakfrågan. Det signalerar irritation över att resonemanget ifrågasätts inte att det är felaktigt.

Påståendet att det ”verkligen är för sent” vid 40 är dessutom inte analys, utan skrämselretorik. Det används för att ge efterhandsrätt åt en norm: hade du bara levt rätt tidigare. Samma typ av argument har historiskt riktats mot alla som avvikit från förväntade livsbanor.

När detta kopplas till samhällsproblem och psykisk ohälsa sker ett felslut: individuella livsval görs ansvariga för strukturella förändringar. Om ett samhälle kräver att människor lever enligt en snäv mall för att fungera, då är det samhället som är instabilt inte individerna som lever annorlunda.

Slutligen: att säga att dessa kvinnor är ”gjorda för ensamhet” är ett långtgående påstående om andra människors natur, uttalat utan insyn, mandat eller ödmjukhet inför att liv kan se olika ut över tid.

Jag hävdar inte att jag vet varför människor lever som de gör. Det är just poängen. Skillnaden mellan oss är att jag accepterar den osäkerheten, medan du fyller den med en berättelse som råkar bekräfta din egen världsbild.

Det gör mig inte till besserwisser. Det gör mig försiktig med att döma andras liv utifrån mina egna erfarenheter.

Tack för mig.
Jag måste säga att det är smått humoristiskt att se dina inlägg. Du leker med begrepp istället för att faktiskt komma till någon poäng.

Citat:
Påståendet att det ”verkligen är för sent” vid 40 är dessutom inte analys, utan skrämselretorik. Det används för att ge efterhandsrätt åt en norm: hade du bara levt rätt tidigare. Samma typ av argument har historiskt riktats mot alla som avvikit från förväntade livsbanor.
Så, berätta för mig, vad talar för att en kvinna som hängt på en dejtingapp år efter år, helt plötsligt skulle hitta sin magic man efter 40 och skaffa barn och familj? Jag pratar inte heller om förväntade livsbanor. Inte heller förväntar jag att kvinnor ska leva på ett visst sätt efter någon typ av norm. Kvinnor får göra vad dem vill.

Citat:
När detta kopplas till samhällsproblem och psykisk ohälsa sker ett felslut: individuella livsval görs ansvariga för strukturella förändringar. Om ett samhälle kräver att människor lever enligt en snäv mall för att fungera, då är det samhället som är instabilt inte individerna som lever annorlunda.
Hur förändrar det utgången? Psykisk ohälsa kan mycket väl bli resultatet av en massa kvinnor vid 40 som fortfarande inte hittat rätt man och inte fått barn.

Citat:
Slutligen: att säga att dessa kvinnor är ”gjorda för ensamhet” är ett långtgående påstående om andra människors natur, uttalat utan insyn, mandat eller ödmjukhet inför att liv kan se olika ut över tid.
Nej, jag hävdar fortfarande bestämt att det finns inte mycket som talar för att Carolina 36 år som jag sett på flödet i 2 års tid, kommer kunna hitta sin man på denna app och därefter leva i tvåsamhet. Dessutom sitter dessa kvinnor i en svårare sits ju äldre de blir. Inte nog med att du har tredjehandssorteringen av män vid den åldern, de flesta kommer bara se en sån tjej som ett potentiellt ligg. Ledsen att säga det, men den typen av tjejer är förbrukade i många mäns ögon.

Citat:
Jag hävdar inte att jag vet varför människor lever som de gör. Det är just poängen. Skillnaden mellan oss är att jag accepterar den osäkerheten, medan du fyller den med en berättelse som råkar bekräfta din egen världsbild.
Du snöar in dig som en autist. Måhända att jag generaliserar, men det är inte svårt att sätta 1+1 över vissa saker även om man inte känner alla världens singelkvinnor i djupet.

Citat:
Det gör mig inte till besserwisser. Det gör mig försiktig med att döma andras liv utifrån mina egna erfarenheter.
Ja, vi vet att du är jätteduktig med din passiva framtoning. Men det är inte det som är meningen med den här tråden.
Citera
2026-01-04, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Då har du missat alla kvinnor som gråter över hur svårt det är att hitta en bra man. Att inga män tar initiativ längre m.m.

Precis, männen duger inte.
Citera
2026-01-04, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Precis, männen duger inte.
Så då är alltså kvinnorna inte bättre själva när de lägger skulden på annat än sig själva.
Citera
2026-01-04, 23:55
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:

Jag förstår vad du menar. Men det är lite att kasta pärlor för svin.
Citera
2026-01-05, 00:01
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Jag vet en sån tjej som jag sett på olika dejtingappar i flera år nu som dyker upp i mitt flöde då och då. Hon har en topp-position i ett företag. Närmare 40 än 30. Attraktiv. Glad. Reser. Mycket som händer i hennes liv. Men något är det som skaver om man, trots dessa förutsättningar, sitter på en dejtingapp år efter år. Kanske har hon egentligen inte så bråttom med att hitta en partner eller få barn. Men oddsen är jävligt låga att hon kommer vara singel och barnlös även när hon är 43 bast.

Och varför snöar du in på någon du ser på din app? Är du inte intresserad, kolla inte. Hon behöver inte ha ett perfekt liv för din skull. Du har ingen anledning att vara arg på henne.

Och du då med noll självinsikt som också sitter där år efter år.
Citera
2026-01-05, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarkmamma
Ett problem med denna tråd (och många andra liknande) är synen på kvinnan att hon är misslyckad utan en man vid sin sida.

Det spelar ingen roll hur bra hon mår, hur tillfredsställd hon är med sin livssituation, hur god psykisk och fysisk hälsa hon har. Lever hon inte med en man, och har hon inga barn, så är hon per default misslyckad. Något är ju fel egentligen. Hon är ju ledsen och besviken på livet egentligen. Hon måste(!) vara knepig, udda, socialt skev, sjuk, märklig.

Det antagandet säger egentligen mer om avsändaren till antagandet än kvinnan i sig. Att en ensam kvinna inte kan leva ett lyckligt och komplett liv.

Själv tycker jag det är sunt att människor känner sig fria att leva sina liv som de vill, utan samhällets normer och förväntningar som fastkedjade stenkulor kring sina fötter. Jag känner mer oro inför alla som har en massa åsikter kring vad medmänniskor väljer att göra eller inte göra med sina liv, än för dom som gör sin grej fullt ut och går sin egen väg.
Att leta fel i andra och diktera hur andra borde leva; Där ligger den sanna skevheten.

Och som anekdotiskt tillägg: Dom kvinnor som är singlar och barnfria i min närhet är mer sociala och aktiva än de kvinnor som lever i hetero-relationer med/utan barn. Dom verkar även mindre stressade, gladare och mer positiva. Generellt. Dom är inga egoister utan ger väldigt mycket till sin omgivning men utan att kompromissa bort sig själva. Jag känner en mycket större oro för dom kvinnorna i min närhet som håller på att ta kål på sig själva som projektledare i sina relationer, som har partners som konstant tillämpar strategisk inkompetens med barn och hushåll, som tar ansvar för sjuka föräldrar, och som kontant satt sina egna behov åt sidan i 10-15 år. Dom ser slitna och olyckliga ut. På riktigt.

Det här var riktigt fint skrivet, du låter väldigt varm som person. Och mogen. Jag tycker att varje person får göra som dom vill. Och Sverige är ett fritt land,där vi får göra egna val. Dessa män kanske borde flytta till muslimska länder istället. För det är egentligen ingen större skillnad på hur dessa ser på kvinnor och vilken frihet kvinnor inte ska tillåtas ha enligt dessa män som beklagar sig.

Det intressanta är att dom skriver massvis med trådar om detta online. Men i verkligheten är dessa män riktiga tunnisar som aldrig skyller våga bete sig eller yttra sig så här. För dom vet innerst inne att det är fel. Och att dom kommer bli sedda som pest. Kvinnor kommer ta avstånd. Samtidigt dessa kvinnor som ska vara sååå himla olyckliga, barnlös etc. Varför sitter inte alla dom på nätet? Och skriver om män? Därför att dom sköter sig själva. Det borde dessa män göra med.

Om ni är så oroliga för landet i stort, satsa på engagera er lika mycket i miljö, överkonsumtion och annat med. Detta handlar enbart om att kunna kontrollera kvinnor.

Sedan ska man skilja på termen ofrivilligt barnlös och frivilligt barnfri. Barnlösa kvinnor, är ofrivilligt utan barn. Att vara barnlös innebär att man saknar och vill ha barn.En frivilligt barnfri person oavsett kön. Har aktivt gjort ett val som innebär att man inte vill ha barn. Man har ingen saknad eller längtan efter barn. Jag har kvinnliga vänner som varit det i +20 år. Aldrig känt ett uns av sug. Dessa män förstår inte vad det innebär. Ändå är det så intressant, att dessa män vet bättre än kvinnor själva hur dom känner och ska leva. Rätt otrolig lol

Det här handlar om män som är små till sinnet.Dom kan inte hantera att det finns kvinnor som klarar sig alldeles utmärkt utan man och barn. Människor har olika drömmar och olika sätt att vilja leva på. Jag brukar tänka ibland att om man bara har EN vision av hur livet ska levas och att allla tänker och vill exakt samma sak. Då måste man vara väldigt begränsad i sitt tänkande och förmåga att se brett. Dessutom har dom allt för ofta en väldigt dåliga kvinnosyn som går ut på att tala om hur förbrukade kvinnor är. Tala nedlåtande om deras utseenden.Det är det, eller våld som män tar till. Och enbart har att komma med. Små sinnen som sagt.

För övrigt kan bara tala för mina frivilligt barnfria kvinnliga vänner och min bild. Dom är inte ett dugg intresserade av familjeliv och hur dessa lever. Det vill säga dom lägger sig inte i hur och vad dessa människor gör och lever. Dessutom är det mest ironiska , att dessa män är lika förbrukade för dom här kvinnorna haha. Då dom inte dejtar och attraheras av män med barn. Det rör inte dom i ryggen, dom tycker nämnligen att dessa män är helt jävla galna och obehagliga med sin syn på kvinnor. Så dom håller sig undan, och undviker dessa till varje pris.

Synd att dom bara drar ned ryktet för män som faktiskt behandlar och ser på kvinnor på ett bra och rätt sätt. Kanske dags att män riktar sin ilska till dessa män istället. Det är dom som gör att kvinnor tvekar och tar avstånd. Som gör det svårt för många män att lyckas i dagens samhälle med.
Senast redigerad av aconitumwolfsbane 2026-01-05 kl. 00:26.
Citera
2026-01-05, 00:24
Medlem
Citat:
Jag måste säga att det är smått humoristiskt att se dina inlägg. Du leker med begrepp istället för att faktiskt komma till någon poäng.

Så, berätta för mig, vad talar för att en kvinna som hängt på en dejtingapp år efter år, helt plötsligt skulle hitta sin magic man efter 40 och skaffa barn och familj? Jag pratar inte heller om förväntade livsbanor. Inte heller förväntar jag att kvinnor ska leva på ett visst sätt efter någon typ av norm. Kvinnor får göra vad dem vill.

Hur förändrar det utgången? Psykisk ohälsa kan mycket väl bli resultatet av en massa kvinnor vid 40 som fortfarande inte hittat rätt man och inte fått barn.

Nej, jag hävdar fortfarande bestämt att det finns inte mycket som talar för att Carolina 36 år som jag sett på flödet i 2 års tid, kommer kunna hitta sin man på denna app och därefter leva i tvåsamhet. Dessutom sitter dessa kvinnor i en svårare sits ju äldre de blir. Inte nog med att du har tredjehandssorteringen av män vid den åldern, de flesta kommer bara se en sån tjej som ett potentiellt ligg. Ledsen att säga det, men den typen av tjejer är förbrukade i många mäns ögon.

Du snöar in dig som en autist. Måhända att jag generaliserar, men det är inte svårt att sätta 1+1 över vissa saker även om man inte känner alla världens singelkvinnor i djupet.

Ja, vi vet att du är jätteduktig med din passiva framtoning. Men det är inte det som är meningen med den här tråden.

Du säger att du inte föreskriver hur kvinnor ska leva, men hela ditt resonemang bygger på att de som inte lyckas uppfylla din föreställning om utfall är ”förbrukade”, ”utslagna” eller dömda till ohälsa.

Det är inte analys. Det är efterhandsvärdering förklädd till realism.

Du staplar anekdoter, spekulationer och personangrepp och kallar det ”1+1”, men kan fortfarande inte visa att dina antaganden är mer än just antaganden.

Det här handlar inte om samhällsanalys, utan om ett uppenbart förakt som kläs i pseudo-realism. Att du är säker på din slutsats gör den inte sann, det gör den bara bekväm för dig.
Citera
2026-01-05, 00:43
Medlem
kukflashs avatar
Minns när man själv var singel och hade dessa appar så kom alltid samma tjejer upp. Laddade ner en sån app förra veckan för skojs skull (2år sedan jag hade appen sist) och nog fan är det samma personer som är kvar.
Citera
2026-01-05, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Och varför snöar du in på någon du ser på din app? Är du inte intresserad, kolla inte. Hon behöver inte ha ett perfekt liv för din skull. Du har ingen anledning att vara arg på henne.

Och du då med noll självinsikt som också sitter där år efter år.
Har du missat att vi är i en tråd som diskuterar de här sakerna? Passar det inte kan du snällt checka ut.

Noll självinsikt? Tråden handlar inte om män. Den handlar om kvinnor.
Citera
2026-01-05, 01:06
Medlem
Citat:
Och sen sitter samma glada och positiva kvinna på en dejtingapp med en beskrivning som lyder "Har inte barn" "Vill ha barn".

Jag vet en sån tjej som jag sett på olika dejtingappar i flera år nu som dyker upp i mitt flöde då och då. Hon har en topp-position i ett företag. Närmare 40 än 30. Attraktiv. Glad. Reser. Mycket som händer i hennes liv. Men något är det som skaver om man, trots dessa förutsättningar, sitter på en dejtingapp år efter år. Kanske har hon egentligen inte så bråttom med att hitta en partner eller få barn. Men oddsen är jävligt låga att hon kommer vara singel och barnlös även när hon är 43 bast. Sen kanske hon kommer vara lycklig ändå, men på samhällsnivå kommer detta innebära problem, om vi ska behålla synen på ett samhälle med evig tillväxt. Skillnaden är att det idag dräller av sådana kvinnor. Man betraktades mer som en kuf om man var 37 år kvinna och var barnlös och singel för bara 10-15 år sedan. Nu kommer en hel armada (generation) i antågande som kommer vara singel, barnlösa och fortsätta swipea på en app vid 40 års åldern. Vi får se vad konsekvenserna blir. Det bådar inte gott.

Jag förstår inte varför du svarade detta på mitt inlägg? Vem är du att sitta och GISSA hur en främmande "tjej" känner eller inte känner bara för att du sett henne dyka upp i en dejtingapp? Sanningen är ju att du inte vet någonting om henne, annat än att hon existerar på en dejtingapp, hennes ålder och vad hon jobbar med. Tycker du inte att det är problematiskt att du sitter och gissar och skapar ett helt narrativ om en människa du inte känner?
Citera
2026-01-05, 01:06
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Har du missat att vi är i en tråd som diskuterar de här sakerna? Passar det inte kan du snällt checka ut.

Noll självinsikt? Tråden handlar inte om män. Den handlar om kvinnor.

Väldigt praktisk tråd om man inte vill förstå mer utan bara låta sina känslor prata.

Men seriöst, om man stalkar någon på en app, man har ingen aning om den personens liv. Det förekommer för ofta här att någon drömmer upp en situation så de kan bli arga på den.
Citera
2026-01-05, 01:10
Medlem
Citat:
Du säger att du inte föreskriver hur kvinnor ska leva, men hela ditt resonemang bygger på att de som inte lyckas uppfylla din föreställning om utfall är ”förbrukade”, ”utslagna” eller dömda till ohälsa.

Det är inte analys. Det är efterhandsvärdering förklädd till realism.

Du staplar anekdoter, spekulationer och personangrepp och kallar det ”1+1”, men kan fortfarande inte visa att dina antaganden är mer än just antaganden.

Det här handlar inte om samhällsanalys, utan om ett uppenbart förakt som kläs i pseudo-realism. Att du är säker på din slutsats gör den inte sann, det gör den bara bekväm för dig.

Citat:
På vilket sätt menar du att man inte kan dra de slutsatserna utan att för den delen diktera hur kvinnor ska leva? Jag sticker inte under stolen med att samhället skulle må bättre av idéen om kärnfamiljen. Men sen är jag också realistisk och förstår att vi lever i nya tider med helt andra förhållanden. Att dessa kvinnor är "förbrukade" är inget jag hittar på. Det är bara så män tycker om kvinnor närmare 40 som fortfarande hänger på dejtingappar. Eller ensamstående mammor för den delen. Psykisk ohälsa behöver inte bli utfallet. Däremot säger jag att det KAN bli det. Förnekar du att det inte kommer finnas ofrivilligt barnlösa kvinnor bland den stora armadan singelkvinnor som snart blir till åren?

Citat:

No shit sherlock. Vi är just här för att spekulera och diskutera. Låt så vara med anekdotisk bevisföring. Vi är inte här för att skriva en doktorsavhandling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in