Citat:
Ursprungligen postat av
andeta
Det är fascinerande att se hur du navigerar i din egen kognitiva dissonans. Du anklagar mig för att leva i en "teoretisk värld", men din egen analys är en samling historiska myter och logiska kullerbyttor som inte tål en akademisk granskning. Låt oss dissekera din position, punkt för punkt.
1. Du säger: "Jag förklarar skillnaden mellan juridik och verkligheten... allting annat är bara tomma ord." Grattis. Du har precis definierat skillnaden mellan civilisation och barbarism. Hela syftet med civilisation, från Hammurabis lagar till FN-stadgan, är att skapa en "teoretisk värld" (lag och rätt) som lägger band på den "fysiska verkligheten" (våld och stöld). Om du anser att juridik är meningslöst så fort ingen med en större klubba står bredvid och tvingar dig att lyda, då är du inte en försvarare av västvärlden. Du är en nihilist. Du argumenterar för att vi ska överge det sociala kontraktet och återgå till djungelns lag. Att du kallar detta för "realism" är en eufemism; det är ett intellektuellt haveri där du legitimerar att den som slår hårdast alltid har rätt.
Den starkes rätt är alltid det som gällt. Tack vare ett våldsmonopol, är staten starkare än individen och kan lagföra honom. Var staten inte det, skulle det inte kunna göra det helt enkelt. Så jag försvar inget, jag förklarar saker.
Kan du visa att det är på något annat sätt?
Putin implementerar förstås den starkes rätt. Har man inte styrka så man kan lagföra honom, går han fri och kanske vinner på det.
Så jag anser att juridik är meningslös, om man inte med makt kan lagföra de som begår brott. Jag ser inte ens att det går att motsäga. Men försök gärna.
Jag argumenterar inte för att vi ska återgå till djungelns lag, men att man måste förstå verkligheten och varför det är som det är. Vekligheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
andeta
2. Här blottar du din största kunskapslucka. Du hävdar att västvärlden blivit "vek" för att vi övergett Upplysningens idéer. Låt mig utbilda dig: Internationell rätt och suveränitetsprincipen är Upplysningens idéer.
Upplysningstänkare som Hugo Grotius, Emerich de Vattel och Immanuel Kant (läs Den eviga freden) lade grunden för just den folkrätt du nu hånar. De argumenterade mot godtyckligt maktutövande och för att stater ska bindas av kontrakt, precis som individer. Genom att hylla Trump för att han agerar som en rövarbaron och stjäl olja, försvarar du inte Upplysningen. Du spottar på den. Du förespråkar en återgång till den feodala despotismen som Upplysningen kämpade för att avskaffa. Att kasta in ordet "woke" som ett slagträ ändrar inte det faktum att du argumenterar mot de liberala principer som byggde västvärldens välstånd: äganderätt, rättssäkerhet och förutsägbarhet.
Jag hånar inte folkrätten, även om jag inte skriver under helt på den. Men du pratar om något annat. Beviset på att Europa är svagt, är för att man inte klarade att sätta hårt mot hårt mot Putin. Man hoppades att USA skulle offra sina söner för Europa igen. Det visar sig överallt idag med den nya världsordningen där man är politiskt och förstås militärt, helt sidsteppande. Ingen bryr sig om deras åsikter. Man har inga möjligheter att tvinga på andra sina "rättigheter!" längre, för hur skulle det gå till?
Jag hyllar inte Trump, även om jag gillar vissa saker han gör så är jag mot mycket annat. Men avskaffande av woke och en tillbakagång till meritokratin gillar jag. Avsättandet av Maduro gillar jag uppenbart. Jag ser inte allt svartvitt som många andra. "Öhh, Trump dum!", typ
Citat:
Ursprungligen postat av
andeta
3. Att du lutar dig mot Edward Gibbon (The History of the Decline and Fall of the Roman Empire, 1776) visar att din historiesyn är 250 år gammal och för länge sedan reviderad av modern forskning.
Rom föll inte enbart för att de blev "kristna och veka". Rom föll på grund av en kombination av ekonomisk inflation, övertro på militär expansion som dränerade statskassan, och urholkandet av republikanska institutioner till förmån för enväldiga kejsare. Det du ser i USA idag, en militärmakt som desperat försöker plundra resurser utomlands för att upprätthålla sin livsstil, samtidigtt som de ignorerar sina egna lagar, är en exakt spegelbild av det sena Romarrikets förfall. Trump är inte botemedlet; han är symptomet på imperiets dödsryckningar. En stat som måste stjäla för att överleva är inte stark, den är döende
Rom stal väl mycket, hela tiden egentligen så din analys om att de som stjäl går under, är bara dum. Har du nått exempel? Har du sett Titusbågen i Rom och bytet från Jerusalem. Du verkar helt obildad om Rom. Är det nån postmodern omskrivning du läst i nån kiosktidning.
Det sena Romarriket definierades av veka kejsare, inre stridigheter och olika folk som trängde sig på. Även en delad makt mellan kejsarna och påvarna.
USA är på sitt sätt uppbyggt som Rom under demokratin, vilket är förebilden. Liksom dem, med en lättrörlig armé som man snabbt kan sätt in i olika upprorshärdar runt om i världen.
Jag delar Gibbons åsikt om varför Rom föll. Ditt påstående är helt dumt och fel och visar på en stor okunskap.
Citat:
Ursprungligen postat av
andeta
4. Du säger att du ser detta "realpolitiskt" och att det är bra att USA visar styrka mot Iran och andra diktaturer.
Här är det logiska problemet du missar: Om principen är "Den som är starkast får ta vad den vill", vad händer den dag Kina är starkare än USA? Med din logik har Kina då den moraliska och "realistiska" rätten att annektera Taiwan, Japan eller varför inte ställa krav på Europa? Genom att montera ner folkrätten och normalisera
plundringskrig, så krattar USA manegen för sin egenn undergång den dag hegemonin skiftar. Den "folkrätt" du föraktar var designad av USA efter 1945 för att skydda just USA:s intressen genom att skapa stabilitet. Att riva det skyddsnätet nu är strategiskt självmord.
Du tror att du är en cynisk realist som ser igenom "flummet". I själva verket är du en romantiker som förälskat dig i tanken på råstyrka. Du jublar när USA agerar som en internationell maffiaboss och kallar det "att återvända till Upplysningen". Det är en paradox så djuuup att man behöver dykutrustning för att hitta botten. Du har rätt i en sak: Maduro har inte landet längre (de facto). Men genom att acceptera sättet det togs på, öppet rån, har du accepterat en värld där ingen, inte ens du, går säker. Det är inte styrka. Det är början på slutet för den västerländska civilisationen.
Ja, det handlar förstås att var tillräckligt stark för att stå mot Kina och hålla dem nere. De drömmer om att åka upp för Themsen med krigsskepp och tvinga dem och resten av Europa och USA att underordna sig dem, som de blev under det de kallar "Den stora förödmjukelsen!". Dom har inte glömt.
Om ingen har makt att stoppa dem från att annektera Taiwan. Kommer de att göra det. Det säger man själva. Tror du att internationell rätt kommer att stoppa dem? Det är bara en fråga om vad de anser det skulle kosta dem. Samma ställningstagande som USA alltid gör.
Sen kan du inte avhålla dig från att försöka kasta åsikter på mig. Men du måste visa att du har rätt, att en paragraf kan göras tvingande mot den som bryter mot den, utan maktmedel. Tror man det, är man bara naiv och verklighetsfrånvänd.