Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-01, 15:46
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretaForPresident
Varför inte Dream Teamet Johanna Möller, Johanna Jansson, Jonna Hemmingsson och nu, Vilma Andersson?
Oj, inte riktigt en drömarbetsplats för personalen….
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Fast vet vi verkligen att det fanns uppsåt till mord?

Nej det vet vi inte nu utgick jag från tidigare dom vad man fann vid det tillfället. Samt att jag utgår från att man fann hammaren och buntband vid trolig kidnappningsplats. Med detta i facit vill jag tro att det finns bevis men absolut kan han ha lärt sig av tidigare tillfälle. Dock tror jag att man kommer döma hårdare även om inte 100% bevis finns pga historiken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyally
Fast vad kan ha hänt på 6 år... Hans fantasier kan ha utvecklats en hel del.

Citat:
Ursprungligen postat av online_always
Exakt. Och hon kan lätt ha kvävts ihjäl i bilen av den här tomten genom att han gett henne för mycket av något eller lagt henne fel. Därför jag också tänker att styckningen kan ha skett i skogen och att han endast tagit med troféer tillbaka till den lilla stugan. Men tydligen är jag en idiot som inte går med på att styckning måste ha skett i atterfallshuset...

Djurplågeri och intresse för tortyr brukar visa sig tidigt (redan som barn) hos sexualsadister, och inget sånt fanns i hans dator när han var 20.

Som jag skrivit tidigare tror jag han lider av parafili, där sexualiteten riktas mot människor som är maktlösa, oförmögna att samtycka, och då främst vaginan som blir ett sexuellt objekt utan identitet.
Citera
2026-01-01, 15:47
Avstängd
online_alwayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Han greps ju när han begravde kroppsdelar. Menar du att GM kvällen den 27/12 återvände till platsen där han hade styckat henne dagen innan? Varför begravde han inte kroppsdelarna när han styckade henne?

Precis. För att han inte hann?
Citera
2026-01-01, 15:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
LRV är en märklig lag. Den har en allvarlig lucka.
Om jag minns rätt ska RPUn avgöra om det förelåg en allvarlig psykisk störning vid brottstillfället och vid undersökningstillfället.
Om jag minns rätt så hamnade man i denna lucka när det gäller fallet Mattias Flink i Falun, militären som sköt ihjäl ett antal kvinnor under en drogutlöst psykos. Han bedömdes ha en allvarlig störning vid brottstillfället, med inte under undersökningstiden. Detta var svårt att hantera juridiskt. Om han med av en allvarlig psykisk störning vid brottstillfället föreligger fängelseförbud. Men om han anses inte lida av en psykisk störning vid undersöknings tillfället så föreligger inget vårdbehov. Var ska han då placeras enligt lagen?

Nu löste man det genom att inte döma till vård. Det hade provocerat det allmänna rätts medvetandet om han släpptes ut vid först tillfället tvångsvården ska provas i länsrätten.
Ja, jag håller med dig.
Det är en märklig konstruktion och den leder till ett väldigt obekvämt glapp i systemet.

Precis som du beskriver hamnar man i ett läge där APS vid gärningen utlöser fängelseförbud i princip, men när störningen bedöms ha upphört vid undersökningen finns inget vårdbehov enligt lagen.

Då står man där utan ett naturligt alternativ varken rättspsykiatrisk vård eller ett tydligt skyddsinstrument passar egentligen.
Flink fallet är ett typexempel på hur svårt det blir juridiskt när lagen är byggd runt aktuellt tillstånd, medan allmänheten intuitivt tänker i termer av gärningens karaktär och farlighet.

Systemet är byggt på sin logik, men det skapar situationer som känns både konstlade och svåra att försvara ur skyddsperspektiv.

Det är inte konstigt att sådana domar upplevs som att de är helt fel, även om de är korrekta enligt lagen.
Citera
2026-01-01, 15:48
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Klart det blir fällande dom. Det kommer bli rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. Allt annat vore galet!

Vad RB säger
I RB 17 kap. 1 § framgår att dom ska meddelas av domarna och nämndemännen gemensamt och att majoritetsbeslut är giltigt.

Det står alltså inte exakt “2 av 3”, men principen är att majoritet räcker för domens utfall.
Rättspsykiatriska undersökningar är jävligt mycket flum.
Barnflickan fick diagnosen psykotiska vanföreställningar av religiös valör men Rakhmat Akilov som hade nästan exakt samma vanföreställningar klarade undersökningen på första försöket och behövde inte ens göra en fullständig undersökning.
Citera
2026-01-01, 15:49
Medlem
Sven5678s avatar
Citat:
FUP kommer inte bli värre för den vane. Och detaljer kommer givetvis portioneras ut i media innan.
Skulle inte förvåna mig det minsta om hon dog av "misstag", kvävdes i bilen på väg hem eller rent av dog direkt av ett "för hårt" hammarslag.
Säg att han erkänner första slag mot huvudet med hammare för att ex.vis kunna få in offret i bilen utan uppsåt att direkt döda. När han sedan kommer fram till platsen där han ska fortsätta så beter sig offret på ett sätt som gör att han får skuldkänslor inför offrets lidande och bestämmer sig för att slå ytterligare en gång utan uppsåt att döda varvid offret ändå dör, blir han då fälld för mord eller finns det saker i det handlandet som gör det "förmildrande". Vart går gränsen mellan dråp och mord, skulle det här kunna hävdas av mgm och minska straffet på något vis hur sjukt det än låter
Citera
2026-01-01, 15:50
Medlem
Citat:
Precis. För att han inte hann?
Fast han hade väl en hel dag på sig, alltså 26/12. Borde han inte hunnit stycka och gräva ner kroppen?
Citera
2026-01-01, 15:51
Medlem
Turphiees avatar
Jag har ägnat en ganska lång tid åt att försöka förstå mig på en detalj som jag hakar upp mig på men verkligen inte får ihop. Hjälp mig gärna.

I en tidigare artikel påstås att ett vittne sett GM leverera varor till ett Cafe ca 31 timmar (strax före 09 på morgonen) efter försvinnandet. Vittnet påstår att "chauffören" var irriterad, stressad och stökig vid leveransen.
Samma vittne påstår att denne ringt polisen för att "tipsa om händelsen" men fått ett ganska otrevligt bemötande.

Vad var det egentligen vittnet försäkte "tipsa" om? Vid den här tidpunkten hade svaren från DNA analysen inte kommit och något signalement på GM var inte känt (eftersom ingen ännu visste vem det var). Så om jag har fattat tidslinjen rätt så ringer vittnet polisen för att "tipsa" om en sur chaufför i stan p.g.a. att någon blivit bortrövad i Salem? Varför då?
Hjälp mig förstå detta är ni snälla.
Citera
2026-01-01, 15:52
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elidahme
Vad är då syftet med nämndemän om deras röst ändå inte räknas?

Syftet är att deras ord skall också vägas in i domen. Men det är alltid domaren som har slutliga order.
Sedan om du inte tror mig så för gärna en googling eller fråga en vän.

Nämndeman är till för "folkets åsikt också skall finnas för att spegla samhällets syn".

Nämndeman har ingen juridisk skolning.
Citera
2026-01-01, 15:53
Medlem
Bajslukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxZero
Han ser ut som ett psykfall ur en skräckfilm.
Ja, verkligen. Jösses.

Jag undrar vad det är för människor som umgås och anställer sådana här dårar. Folk är så indoktrinerade att de helt och hållet saknar självbevarelsedrift. Då syftar jag inte på brottsoffret, utan generellt sett.

Om jag ser en sån här person så håller jag avstånd. Det är uppenbarligen inte rätt i huvudet på'n.

För många år sedan arbetade jag med en man som var allmänt konstig. En dag dök han upp på jobbet med läppstift, klänning och vi fick instruktioner av chefen att denne nu kallas för "Annika".

Det här var på 90-talet, så det inte lika galet som det är idag. Än dock, många på arbetsplatsen omfamnade hans nya identitet med öppna armar. Kvinnorna älskade honom och han gick från en kuf på gemenskapens utkant, till en central del av det hela. Det gullade otroligt mycket med fanskapet, även av manliga kollegor. Det var lite som hur man hanterar ett barn med speciella behov.

Något år senare åkte han fast för att blottat sig för kvinnor på stan, och det kom sedermera fram att han också tafsat på flertalet kvinnor som arbetade i vårt kontorshus.

Galenskap..
Citera
2026-01-01, 15:53
Medlem
K.Blomkvists avatar
Den där styckningen...

Hur i h-e fick han plats med den i stugan på 25 kvm.
Det är knappt plats där.

Där är bara en dusch.

https://www.booking.com/hotel/se/viksbergstugan.sv.html?chal_t=1767266582880&force_ referer=https%3A%2F%2Fwww.flashback.org%2F&activeT ab=main
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in