Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-02, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Frågan är inte helt enkel och generellt så finns det mycket missuppfattningar kring retroaktiv lagstiftning/rättstillämpning, så även i denna tråden. Men skall försöka svara så bra jag kan:

Säkerhetsförvaring
Om man börjar med säkerhetsförvaring så är detta en lag som träder i kraft i mars alternativt april 2026. Påföljden skall främst rikta sig mot grova återfallsförbrytare eller seriebrottslingar (likt Hagamannen, Nytorgsmannen och Gryningspyromanen). Vid säkerhetsförvaring skall domstolen fastställa en minimitid (minst 4 års fängelse) och en maxtid som kommer att vara 4-6 år utöver minimitiden (dvs en maxtid på minst 10 år och max 24 år). När denna tid passerat så kan åklagare, i särskilda fall där återfallsrisken är hög, ansöka om att förlänga maxtiden med 3 år (åt gången). Denna ansökan skall då prövas av domstol. Med andra ord så kommer säkerhetsförvaring inte nödvändigtvis vara inlåsning livet ut. Man kommer få en ramtid och när denna tiden är slut så är tanken att man skall få komma ut. Att straffet därefter KAN förlängas med 3 år (åt gången) kräver ju att en åklagare faktiskt anser att detta behövs, att det föreligger hög återfallsrisk samt att domstolen beslutar att straffet skall förlängas. I detta fallet är säkerhetsförvaring en ickefråga. Detta eftersom att personer som begår, eller återfaller i, mord fortsatt kommer dömas till vanliga fängelsestraff. Säkerhetsförvaring skall alltså inte ersätta livstidsstraffet och heller inte anses vara ett högre/hårdare straff än livstid. Ser man dessutom till fallet där han dömdes för Medhjälp till människorov så var ju det varken ett återfall i brott eller seriebrottslighet. Så jag anser att säkerhetsstraff inte ens kan tillämpas på denna gärningsmannen - oavsett retroaktiv rättstillämpning eller ej.

Säkerhetsförvaring och retroaktiv rättstillämpning
Om man ser till Regeringsformen och Brottsbalkens bestämmelser om retroaktiv rättstillämpning så anges ett förbud mot att döma någon till straff för en gärning som inte var straffbelagd när den begicks, och heller inte döma någon till en påföljd som inte hade lagfart när brottet begicks. Dock finns undantag i fall där det handlar om en ny påföljd som anses lindrigare, dvs mer fördelaktig för den dömde, för då får den lagstiftningen tillämpas retroaktivt. I just detta fallet så hade ju säkerhetsförvaring kunnat var mer fördelaktigt än ett livstidsstraff (läs ovan) men då har jag också poängterat att den påföljden med all sannolikhet inte kan tillämpas på denna gärningsmannen (läs ovan). Men ser man till de flesta andra fall så hade ju säkerhetsförvaring varit en påföljd som definitivt inte skulle vara lindrigare, eller mer fördelaktigare för den dömde, vilket gör att den påföljden inte får tillämpas retroaktivt. Därför är mitt svar att säkerhetsförvaring inte kommer kunna tillämpas i efterhand.

Andra lagändringar och retroaktiv rättstillämpning
Fr.o.m 1 januari 2026 så kom ju andra lagändringar med bäring på detta fallet. Detta handlar om 3/4dels villkorlig frigivning (istället för 2/3dels), att ansökan om att få ett livstidsstraff tidsbestämt får göras tidigast efter 12 år (istället för 10 år) samt att villkorlig frigivning kan skjutas upp i fall där det föreligger konkret och beaktansvärd risk för återfall i allvarlig brottslighet (OBS! skall inte blandas ihop med säkerhetsförvaring). Dessa lagändringar kommer att tillämpas "retroaktivt" på så sätt att det avser alla som dömts efter 1 januari 2026, oavsett när brottet begicks. Med andra ord kommer gärningsmannen i detta fallet omfattas av dessa lagändringar. Att just frågor kring straffverkställighet inte träffas av förbudet mot retroaktiv rättstillämpning handlar främst om att frågor kring t ex frigivning, permissioner, frigång osv. inte har någon korrelation med tidpunkten för själva brottet. För att leva upp till förutsebarhetskraven så brukar man därför vid sådana här lagändringar implementera lagändringen successivt eller ha s.k övergångsbestämmelser, vilket man alltså gjort här.

/Jag hoppas jag varit tydlig.
Suveränt, tack.

Dock låter det som att Säkerhetsförvaring blir ganska tandlöst. Det kommer alltså fortsatt släppas ut människor ur fängelse där allas eniga bedömning är att de har mycket hög risk för att begå nya grova våldsbrott.
Citera
2026-01-02, 18:29
Medlem
Kebabkas avatar
Det står i sammanfattningen att hans familj var ökänd och ej omtyckt..
vet någon vad orsaken var?
Vad säger ryktena?
Citera
2026-01-02, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hideousstrength
Lite info från närstående. Pappan alkoholist, dog av det. Satte Farmor i skuld. Inga pengar kvar i arv. Släkt på båda sidor avsagt sig kontakt med familj.

Var inte även modern alkoholist? Hur har SOC kunnat låta MGM fostras av två alkisar?
Citera
2026-01-02, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LM-100s
Tyvärr, du har fel. Han heter Vilma men är folkbokförd som man. Han har ej tagit steget (transition) att bli kvinna, om han ens alls tänker bli det.

Det är ej kvinna mördade kvinna då han ej går på östrogen än (eller alls har tänkt göra det). Han är man på alla sätt utom namnbytet. Ingens procedur är så simpel som att byta namn. Det är en komplicerad och lång process.

Hur vet du att han inte går på Östrogen, det vore väl simpelt att sätta in?
Citera
2026-01-02, 18:33
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jadegren082
Ett stort problem är att udda människor stöts bort från majoritetssamhället och blir därför hatiska, och till sist brister det.

Återställ psykvården!!

Det finns en väldigt tydlig gemensam nämnare på de mord (Rönninge/Boden/Klippan/Harmånger) som just nu toppar alla nyhetsflöden - de har alla begåtts av vettvilligar som aldrig skulle fått vistats ute bland snälla och vänliga människor.

En av dem högg till och med ihjäl den ambulanssjuksköterska som kommit för att hjälpa personen.

Så samhället måste, tvärtom mot det du säger, bli extremt mycket MER EXKLUDERANDE i framtiden.
Citera
2026-01-02, 18:34
Medlem
Att gängkriminella frikänns trots massiv bevisning? Rättsapparaten är infiltrerad.
Hot med våldskapital, gentjänster genom utpressning samt strategiskt placerade möjliggörare. Styckaren R SH alias VA kommer inte ha en klan att förlita sig på ska hota eller muta honom fri trots tung bevisning.

Men ; En dom kan bli ett absurdum när domare o nämndemän statuerar exempel på att de INTE går på allmänhetens och medias åsikter.
Minns kvinnan J i Hälsingland som blev ihjälslagen av sin partner och avled av svåra skallskador. Finns en tråd. Han var allmänt hatad och alla förväntade sig morddom. Då satte nämndemännen ner foten och dömde till dråp. Då de inte kunde utesluta att hon dött av en förhöjd dos antidepressivt läkemedel 🤯 Fallet togs ända upp till HD. Där dömdes för mord. Envisas media kanske även styckmördarens brott förminskas ,just för att nämndemän mfl ska visa att det är DE som avgör.
Citera
2026-01-02, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diavlo
Källa?
Jag var också tveksam men flera i tråden påpekade det och någon skrev just att
TV4 nyheterna gick ut med dessa uppgifter. Valde att kontrollera det här kommer en länk

https://www.tv4.se/artikel/3Jahuuetl54oXQSJWwgGcA/25-ariga-kvinnan-i-roenninge-misstaenks-ha-styckmoerdats
Citera
2026-01-02, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Återställ psykvården!!

Det finns en väldigt tydlig gemensam nämnare på de mord (Rönninge/Boden/Klippan/Harmånger) som just nu toppar alla nyhetsflöden - de har alla begåtts av vettvilligar som aldrig skulle fått vistats ute bland snälla och vänliga människor.

En av dem högg till och med ihjäl den ambulanssjuksköterska som kommit för att hjälpa personen.

Så samhället måste, tvärtom mot det du säger, bli extremt mycket MER EXKLUDERANDE i framtiden.
Lägg till masskjutningen i Örebro bland annat. Det behövs göras något.
Citera
2026-01-02, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Yes. Könet sitter inte i namnet efter vem som helst kan ta vilket namn som helst. Om Vilma/Robin ska kallas kvinna bara för att han själv vill det, då kan Kenneth, Sune och Nisse också kräva att bli kallade för hon.

Min partner jobbar på vårdcentralen och där har de en patient som heter TYP Cecilia-Kenneth. Lite kul. Identifierar sig som kvinna, men ska likförbannat heta Kenneth också.
Citera
2026-01-02, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Min partner jobbar på vårdcentralen och där har de en patient som heter TYP Cecilia-Kenneth. Lite kul. Identifierar sig som kvinna, men ska likförbannat heta Kenneth också.
Keeping all options open!
Citera
2026-01-02, 18:41
Medlem
66610s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diavlo
Källa?
Det står i Aftonbladet, Expressen,omni etc etc ..
Citera
2026-01-02, 18:42
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Frågan är inte helt enkel och generellt så finns det mycket missuppfattningar kring retroaktiv lagstiftning/rättstillämpning, så även i denna tråden. Men skall försöka svara så bra jag kan:

Säkerhetsförvaring
Om man börjar med säkerhetsförvaring så är detta en lag som träder i kraft i mars alternativt april 2026. Påföljden skall främst rikta sig mot grova återfallsförbrytare eller seriebrottslingar (likt Hagamannen, Nytorgsmannen och Gryningspyromanen). Vid säkerhetsförvaring skall domstolen fastställa en minimitid (minst 4 års fängelse) och en maxtid som kommer att vara 4-6 år utöver minimitiden (dvs en maxtid på minst 10 år och max 24 år). När denna tid passerat så kan åklagare, i särskilda fall där återfallsrisken är hög, ansöka om att förlänga maxtiden med 3 år (åt gången). Denna ansökan skall då prövas av domstol. Med andra ord så kommer säkerhetsförvaring inte nödvändigtvis vara inlåsning livet ut. Man kommer få en ramtid och när denna tiden är slut så är tanken att man skall få komma ut. Att straffet därefter KAN förlängas med 3 år (åt gången) kräver ju att en åklagare faktiskt anser att detta behövs, att det föreligger hög återfallsrisk samt att domstolen beslutar att straffet skall förlängas. I detta fallet är säkerhetsförvaring en ickefråga. Detta eftersom att personer som begår, eller återfaller i, mord fortsatt kommer dömas till vanliga fängelsestraff. Säkerhetsförvaring skall alltså inte ersätta livstidsstraffet och heller inte anses vara ett högre/hårdare straff än livstid. Ser man dessutom till fallet där han dömdes för Medhjälp till människorov så var ju det varken ett återfall i brott eller seriebrottslighet. Så jag anser att säkerhetsstraff inte ens kan tillämpas på denna gärningsmannen - oavsett retroaktiv rättstillämpning eller ej.

Säkerhetsförvaring och retroaktiv rättstillämpning
Om man ser till Regeringsformen och Brottsbalkens bestämmelser om retroaktiv rättstillämpning så anges ett förbud mot att döma någon till straff för en gärning som inte var straffbelagd när den begicks, och heller inte döma någon till en påföljd som inte hade lagfart när brottet begicks. Dock finns undantag i fall där det handlar om en ny påföljd som anses lindrigare, dvs mer fördelaktig för den dömde, för då får den lagstiftningen tillämpas retroaktivt. I just detta fallet så hade ju säkerhetsförvaring kunnat var mer fördelaktigt än ett livstidsstraff (läs ovan) men då har jag också poängterat att den påföljden med all sannolikhet inte kan tillämpas på denna gärningsmannen (läs ovan). Men ser man till de flesta andra fall så hade ju säkerhetsförvaring varit en påföljd som definitivt inte skulle vara lindrigare, eller mer fördelaktigare för den dömde, vilket gör att den påföljden inte får tillämpas retroaktivt. Därför är mitt svar att säkerhetsförvaring inte kommer kunna tillämpas i efterhand. Tilläggas skall att säkerhetsförvaring troligtvis kommer att kunna tillämpas på återfallsbrott där "det första brottet" skedde innan påföljden trätt i kraft, men där "det andra brottet" skedde efter att påföljden skett i kraft. Men det ser jag som en helt annan fråga.

Andra lagändringar och retroaktiv rättstillämpning
Fr.o.m 1 januari 2026 så kom ju andra lagändringar med bäring på detta fallet. Detta handlar om 3/4dels villkorlig frigivning (istället för 2/3dels), att ansökan om att få ett livstidsstraff tidsbestämt får göras tidigast efter 12 år (istället för 10 år) samt att villkorlig frigivning kan skjutas upp i fall där det föreligger konkret och beaktansvärd risk för återfall i allvarlig brottslighet (OBS! skall inte blandas ihop med säkerhetsförvaring). Dessa lagändringar kommer att tillämpas "retroaktivt" på så sätt att det avser alla som dömts efter 1 januari 2026, oavsett när brottet begicks. Med andra ord kommer gärningsmannen i detta fallet omfattas av dessa lagändringar. Att just frågor kring straffverkställighet inte träffas av förbudet mot retroaktiv rättstillämpning handlar främst om att frågor kring t ex frigivning, permissioner, frigång osv. inte har någon korrelation med tidpunkten för själva brottet. För att leva upp till förutsebarhetskraven så brukar man därför vid sådana här lagändringar implementera lagändringen successivt eller ha s.k övergångsbestämmelser, vilket man alltså gjort här.

/Jag hoppas jag varit tydlig.

Stort tack för att du tog dig tid att förklara och bena ut det här begreppet säkerhetsförvaring. Ja det var ett mycket tydligt svar.

I Danmark har de ju länge haft ett liknande straff, förvaring, som verkar fungera på ett liknande sätt.

De andra nya lagändringarna som trädde kraft 1 januari har ju definitivt påverkan på det här fallet. Även med tanke på hans tidigare brottslighet under fängelsetiden med hot mot personal och t.o.m anstaltschefen..

Jag tror också att just säkerhetsförvaring är en icke-fråga i det här fallet. Den förra RPUn visade ju inte på någon form av allvarlig psykisk störning, dvs i juridisk mening. Och jag tror inte heller att den nu beordrade RPUn kommer göra det heller. Han verkar vara helt i stånd att sköta sin vardag och ett ett kontinuerligt arbete. Jag tror det kommer att bli fråga om fängelse för honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in