Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-01, 15:36
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Då är mamman typ 55 och sitter på demensboende. Undrar vad som kan ha hänt...? Och pappan som dog 2023, var det självmord? Hur var R/Vs uppväxt för övrigt? Har hen bra relation med sin bror?

Nää, mamman har fyllt 60 år...
Citera
2026-01-01, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoZRandom
Märkligt det där, i min värld är man störd om man är psykopat och gör något sånt här just för.man vet vad.man gör.

Psykos för mig är inte en störning, mer sjukdom.

Märkligt psykiatrin i sverige

LRV är en märklig lag. Den har en allvarlig lucka.
Om jag minns rätt ska RPUn avgöra om det förelåg en allvarlig psykisk störning vid brottstillfället och vid undersökningstillfället.
Om jag minns rätt så hamnade man i denna lucka när det gäller fallet Mattias Flink i Falun, militären som sköt ihjäl ett antal kvinnor under en drogutlöst psykos. Han bedömdes ha en allvarlig störning vid brottstillfället, med inte under undersökningstiden. Detta var svårt att hantera juridiskt. Om han med av en allvarlig psykisk störning vid brottstillfället föreligger fängelseförbud. Men om han anses inte lida av en psykisk störning vid undersöknings tillfället så föreligger inget vårdbehov. Var ska han då placeras enligt lagen?

Nu löste man det genom att inte döma till vård. Det hade provocerat det allmänna rätts medvetandet om han släpptes ut vid först tillfället tvångsvården ska provas i länsrätten.
Citera
2026-01-01, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GretaForPresident
Fel.
Vilma/Robins mormor är också född i Stockholm i Engelbrekts församling...

Och vad sjutton har hon med detta o göra? Vad är det för stalkingbeteende
Citera
2026-01-01, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrgauten
Och vad sjutton har hon med detta o göra? Vad är det för stalkingbeteende

Öhhh?

Nu påstod ju flertalet personer här att det fanns norskt och finskt påbrå, därav denna koll i mina databaser över släktforskning...
Senast redigerad av GretaForPresident 2026-01-01 kl. 15:43.
Citera
2026-01-01, 15:39
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VadHarPappaGjort
Ja, det har gått undan. Det är 24 platser, ca 15-20 är fyllda redan. Kan utökas till 48 i närtid.

Ja helt korrekt, det är redan igång.

”15 december 2025
Nu tar anstalten Tidaholm emot de första intagna kvinnorna som placerats i högsta säkerhetsklass. Därmed får Tidaholm sin första kvinnoavdelning och Kriminalvården den första klass 1- anstalten för kvinnor. Kvinnorna kommer att placeras i ett nytt typhus som kallas G-huset. Anstalten har kapacitet att ta emot upp till 48 kvinnor vid dubbelbeläggning, men initialt börjar de med färre intagna, som till en början får enkelrum.
– Vi kommer ta emot fyra kvinnor under dagen ( den 15 december, reds anm.) och sedan fylls det på dag för dag framöver, totalt är det ett 15-tal kvinnor som kommer komma hit innan jul”
https://www.kriminalvarden.se/om-kriminalvarden/nyheter/2025/december/tidaholm-tar-emot-de-forsta-kvinnorna-i-klass-1/#:~:text=Nu%20tar%20anstalten%20Tidaholm%20emot,kl ass%201%2D%20anstalten%20f%C3%B6r%20kvinnor

Undra om Johanna Möller fick första platsen ;-) med tanke på att hon tidigare år var tvungen att flyttas till Kumla…
Citera
2026-01-01, 15:41
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Som gammal nämndeman kan jag säga att du har fel.
Säger båda nämndemannen nej men rådmannen har en annan åsikt så kommer rådmannen dvs domaren köra över nämndemännen.
Detta delvis pga det ibland sitter en sd man och en eventuell sosse på andra platsen och de brukar sällan komma helt överens och då har domaren ibland tröttnat och kört över bådas käbbel.

Satt i tingsrätten i Helsingborg.

Killen här kommer bli dömd av både rådmannen och nämndemännen. Den saken är jag övertygad om

Klart det blir fällande dom. Det kommer bli rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. Allt annat vore galet!

Vad RB säger
I RB 17 kap. 1 § framgår att dom ska meddelas av domarna och nämndemännen gemensamt och att majoritetsbeslut är giltigt.

Det står alltså inte exakt “2 av 3”, men principen är att majoritet räcker för domens utfall.
Citera
2026-01-01, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av online_always
Exakt. Och hon kan lätt ha kvävts ihjäl i bilen av den här tomten genom att han gett henne för mycket av något eller lagt henne fel. Därför jag också tänker att styckningen kan ha skett i skogen och att han endast tagit med troféer tillbaka till den lilla stugan. Men tydligen är jag en idiot som inte går med på att styckning måste ha skett i atterfallshuset...
Han greps ju när han begravde kroppsdelar. Menar du att GM kvällen den 27/12 återvände till platsen där han hade styckat henne dagen innan? Varför begravde han inte kroppsdelarna när han styckade henne?
Citera
2026-01-01, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer

”15 december 2025
Nu tar anstalten Tidaholm emot de första intagna kvinnorna som placerats i högsta säkerhetsklass. Därmed får Tidaholm sin första kvinnoavdelning och Kriminalvården den första klass 1- anstalten för kvinnor. Kvinnorna kommer att placeras i ett nytt typhus som kallas G-huset. Anstalten har kapacitet att ta emot upp till 48 kvinnor vid dubbelbeläggning, men initialt börjar de med färre intagna, som till en början får enkelrum.
– Vi kommer ta emot fyra kvinnor under dagen ( den 15 december, reds anm.) och sedan fylls det på dag för dag framöver, totalt är det ett 15-tal kvinnor som kommer komma hit innan jul”
https://www.kriminalvarden.se/om-kriminalvarden/nyheter/2025/december/tidaholm-tar-emot-de-forsta-kvinnorna-i-klass-1/#:~:text=Nu%20tar%20anstalten%20Tidaholm%20emot,kl ass%201%2D%20anstalten%20f%C3%B6r%20kvinnor

Undra om Johanna Möller fick första platsen ;-) med tanke på att hon tidigare år var tvungen att flyttas till Kumla…

Varför inte Dream Teamet Johanna Möller, Johanna Jansson, Jonna Hemmingsson och nu, Vilma Andersson?
Citera
2026-01-01, 15:44
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aceofcups
Hur ofta får man göra en rättspsykiatrisk bedömning på samma individ?

Om man bedöms ha en allvarlig psykisk störning vid gärningen döms man inte alltid till vård som straffpåföljd då…?
Ser inte ut så när jag läser av RMV.

Min källa är https://www.rmv.se/om-oss/forskning/statistik/#Rattspsykiatrien

Det är ju de facto en sjukdomsbedömning som en rättspsykiatrisk undersökning handlar om.
En tidigare frisk individ kan ju plötsligt bli sjuk även ur rättspsykiatriska kriterier.
Därför finns det inga begränsningar i hur många rättspsykiatriska undersökningen en och samma person kan genomgå. Precis som man genomgår ny röntgen eller tar nytt blodprov inom somatiken.

Eftersom det är en sjukdomsbedömning och behov av rättsmedicinsk psykiatrisk vård för denna sjukdom som det handlar om - kan en person som var sjuk vid gärningen, men därefter hunnit tillfriskna, slippa vård för den sjukdom han inte längre är sjuk i.

Visar en rättspsykiatrisk undersökning att en brottsling begick brottet under ”inflytande av psykisk sjukdom” föreligger också sk fängelseförbud.
I teorin kan därför en mördare som var psykisk sjuk vid gärningen, men sedan dess helt har tillfrisknat, då varken få fängelse eller få fortsatt rättsmedicinsk vård - utan direkt gå fri.

Eftersom bedömningarna inte är så glasklara och säkra kommer dock en sådan person i praktiken först få tillbringa några år på rättspsyk.

Många av de beteende som samhället anser ”sjuka” - som pedofili, sexualsadism, nekrofili, narcissism, är dock inte psykiska sjukdomar. Därför kunde MGM här kanske både uppvisa sådana perversa beteenden, men ändå vara frisk ur rättspsykiatrisk synvinkel. Ted Bundy var inte heller psykiskt sjuk.
Senast redigerad av coli 2026-01-01 kl. 15:51.
Citera
Medlem
SegerHelg88s avatar
Vad vet vi om hela den släkten? Pappan verkar ju vara rätt påstridig att anmäla Lamotte mfl som postade hans son uppgifter mm 2019 efter kidnappningen. Mamman drack ju till sig sin demens. Brodern verkar ju inte frisk heller med tanke på domar mfl. Vad vet vi om familjen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer

”15 december 2025

Precis, samma artikel jag länkade i mitt svar tidigare.

Johanna Möller avtjänar inte sitt straff genom samsittning, pga uppenbara skäl och risker med sådant.
Citera
2026-01-01, 15:46
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretaForPresident
Varför inte Dream Teamet Johanna Möller, Johanna Jansson, Jonna Hemmingsson och nu, Vilma Andersson?
Oj, inte riktigt en drömarbetsplats för personalen….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in